  • 71. Data: 2003-05-28 18:15:13
    Temat: Re: kradzież komputerów
    Od: "kachna.pl" <k...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    Jest mi miło Gotfrydzie, że znowu możemy podyskutować :)

    >+ IMHO nie musi być to alternatywa wykluczająca.
    >IMHO w zdaniu Macina powinno być "tylko": "Czy pogwałcenie warunków
    >licencji to złamanie prawa autorskiego czy też *tylko* umowy
    >cywilno-prawnej z licencjodawcą"
    >:)

    Właśnie dlatego że nie było, napisałam j.w. ;)

    >No i pytanie czy art. 51 PA uchyla art. 57.1 i .2 KC, krótko
    >mówiąc: czy przepis PA jest "lex specjalist", czy jak tam
    >prawnicy mówią; inaczej: czy można skutecznie powiązać utwór
    >ze sprzętem, skoro najwyraźniej prawo autorskie wiąże utwór
    >z właścicielem egzemplarza.

    IMHO jest to określenie miejsca i zakresu używania, podobnie
    jak np. licencja edukacyjna 'wiąże utwór z edukacją/nauką' ;)
    Oczywiście każde zawężenie zakresu może w tym znaczeniu program
    z czymś wiązać - nawet z 'niezarabianiem pieniędzy' ;)

    >Tłumacząc na przykład: tańsza wersja systemu która moża być
    >wykorzystywana tylko ze "słabszym" procesorem (dajmy na to:
    >max. K6-III) - tak, IMHO oczywiście.
    >"Przyrośnięta" do obudowy numer ACH1742/2001 ...jakoś tak nie wiem.
    >Inaczej mówiąc: nie jestem przekonany czy "przyrośnięcie"
    >egzemplarza utworu do egzemplarza sprzętu jest polem eksploatacji
    >w rozumieniu PA,

    IMHO słusznie nie jesteś przekonany, bo to raczej nie jest _pole_
    eksploatacji, ale określenie zakresu/miejsca korzystania na danym polu
    zgodnie z:
    'Art. 67. 1. Twórca może udzielić upoważnienia do korzystania
    z utworu na wymienionych w umowie polach eksploatacji z określeniem
    zakresu, miejsca i czasu tego korzystania.'

    >a nie widzę innej regulacji która umożliwiałaby
    >ograniczenie korzystania z pojęcia "obrotu egzeplarzem" :)

    Nie mówmy tu o 'obrocie egzemplarzami', bo z powodu istnienia
    Art.51.2 to 'pole' ma pozycję szczególną.
    [BTW, PA nie daje _podstaw_ do dalszej kontroli tego obrotu/roszczeń
    z tego tytułu, a nie jak niektórzy twierdza, czyni sprzecznymi z nim
    a więc nieważnymi dodatkowe umowy c-p zawarte w tej sprawie.
    Dystrybutor, którego MS pozwał w Niemczech nie pospisał takiej umowy
    i dlatego sąd oddalił pozew słusznie akcentując w uzasadnieniu wyroku
    fakt braku umowy i analogiczny przepis do naszego w/w.]

    Ale to przy okazji, teraz chciałam pisałać wyłącznie o korzystaniu
    z programu w sensie jego używania 'zgodnie z funkcją' i o zawężeniu
    zakresu tego korzystania do określonych sytuacji przez licencje EULA
    programów OEM czy edu na podst. m.in. Art 67. Nie widzę sprzeczności
    takich zapisów tych licencji z PA.

    Kasia :)
    <mailto: kathreen3@poczta.onet.pl>
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 72. Data: 2003-05-28 20:19:25
    Od: "kachna.pl" <k...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Problemy o które odbywają się kłotnie są dwa:
    >1. Czy ustalenia umowy dotyczące obrotu "egzemplarzem programu"
    > podlegają pod prawo autorskie, czyli czy za złamanie danego
    > punktu umowy można ścigać *karnie*.
    >2. Czy ustalenie j.w. jest w ogóle dopuszczalne przez prawo,
    > czyli czy posiadacz praw może domagać się respektowania
    > danego punktu *cywilnie*.

    Zgadzam sie drogi Gotfrydzie, lecz odniosłam wrażenie że w tym
    przypadku 'kłótnia' ;) nie jest akurat o obrót, lecz o prawo do
    określenia w licencji zakresu i miejsca używania programu.
    MSZ takie prawo daje Art. 67 UoPA.

  • 73. Data: 2003-05-28 21:53:57
    Od: poreba <d...@p...com>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> niebacznie popelnil
    jan.zabrze.pl:

    > To dlaczego mu takie coś zarzucasz ??
    OK, kajam się. Omyłkowo potraktowałem "usiłuje" jako polskawe
    "usiłuję". Zadziwiłem się jak mogłeś zareagować na słowa nie
    skierowane do Ciebie. Stąd i całe zamieszanie z niezrozumieniem.
    Dopiero ten post wyjsnił mi w czym tkwił mój błąd podwójny.

    A do rzeczy: w innych podwątkach nasz Expierd pisze,
    że furda umowa pomiędzy autorem a odbiorcą. Nie zaznacza
    wyraźnie (ok, nie zawsze zaznacza) iż prezentowane przez niego
    stanowisko może być uprawnione jedynie do części utworów
    (egzemplarzy) na podstawie podanych przez Ciebie fragmentów ustawy.
    No i się rypło. Miałem to napisać za 8 postów ;)))

    --
    pozdro
    poreba

  • 74. Data: 2003-05-29 03:47:59
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <0...@p...pl>, kachna.pl wrote:

    > Właśnie dlatego że nie było, napisałam j.w. ;)

    O Ty!

    To zapytam wprost, Twoim zdaniem w kwestii będącej wyjściowym przedmiotem
    tej dyskusji, czy używanie rzeczonego oprogramowania OEM na innym sprzęcie
    niż dla którego zostało zakupione to odpowiedzialność karna, cywilna czy
    mieszana? A jeśli ta ostatnia to co i w jakim zakresie?

    --
    Marcin

  • 75. Data: 2003-05-29 08:10:49
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "Div" <divak[tnij wasc wstydu oszczedz]@go2.pl> napisał w
    wiadomości news:bb2cd5$tm$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > pamięcią,
    > trwałe
    >
    > pragne stwierdzic ze to co napisales to bzdury.. jestem po rozmowie z
    > przedstawicielem Microsoft
    > i wyjasnil ze system OEM moze zostac zakupiony z
    > kazdym uzadzeniem do komputera a takze z myszka i klawiatura (monitor
    > skaner
    > drukarka itd itp odpadaja)

    To ciekawe, bo mój doradca licencyjny z Microsoftu twierdzi coś innego :-).
    Myszka i klawiatura nie mogą być. Ale się nie upieram, może Twój miał
    rację... Czas i BSA pokażą :>>

    > w momencie uzytkowania systemu caly komputer
    > jest
    > objety licencja...

    To się zgadza.

    > zostalem takze poinformowany ze jesli sprzet zostanie
    > zniszczony skradziony itd ale jestem w posiadaniu chodzby jednej czesci z
    > komputera(np pamiec, myszka itp) objetego licencja OEM to moge go
    > odbudowac
    > i dalej jest to sprzet z oprogramowaniem licencyjnym..

    A to znowu nie :-(. Na wszelki wypadek nagrywałbym takie rozmowy.

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 76. Data: 2003-05-29 08:29:34
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <bb4e3o$22qo$1@news2.ipartners.pl>, BaLab wrote:

    > To ciekawe, bo mój doradca licencyjny z Microsoftu twierdzi coś innego :-).
    > Myszka i klawiatura nie mogą być. Ale się nie upieram, może Twój miał
    > rację... Czas i BSA pokażą :>>

    Polityka MS zależy od kraju. W niektórych można z np. myszką w niektórych
    nie. Może się któremuś przedstawicielowi coś pomerdało.

    --
    Marcin

  • 77. Data: 2003-05-29 08:33:02
    Od: "p...@g...pl" <s...@g...pl>

    "Marcin Debowski" <a...@n...net> wrote in message

    > Polityka MS zależy od kraju. W niektórych można z np. myszką w niektórych
    > nie. Może się któremuś przedstawicielowi coś pomerdało.

    Polityka MS zależy od MS.
    Microsoft tak często zmienia warunki licencji OEM, że nawet jego pracownicy
    za tym nie nadążają.
    Stąd te rozbieżności zdań u doradców.

  • 78. Data: 2003-05-29 11:26:10
    Od: "kachna.pl" <k...@p...onet.pl>

    Marcin Debowski wrote:

    >O Ty!

    :))) Rozumiem Marcinie, że to był wyraz podziwu! ;))

> [...]
    >niż dla którego zostało zakupione to odpowiedzialność karna, cywilna czy
    >mieszana? A jeśli ta ostatnia to co i w jakim zakresie?

    Cywilna tak, jak przy innych umowach. Moim zdaniem naruszone zostaje
    _także_ prawo autorskie wynikające z Art.67.
    Czy/Jak w praktyce wyglądać może sprawa odpowiedzialności - póki nie mamy
    wyroku sądu w sprawie nieprzestrzegania takich zapisów EULA trudno
    powiedzieć.
    Wielokrotnie proponowałam, by ktoś kto jest pewny że nic za to nie grozi,
    kupił np. wersję OEM MS Office na Allegro, zainstalował na swoim komputerze,
    a następnie zaprosił panów z BSA.

    Kasia :)
    <mailto: kethreen3@poczta.onet.pl>

  • 79. Data: 2003-05-30 06:50:22
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Marcin Debowski wrote:

    > Polityka MS zależy od kraju. W niektórych można z np. myszką w
    > niektórych nie. Może się któremuś przedstawicielowi coś pomerdało.

    Z tego co wiem to nie zależy od kraju. Tylko kiedyś w polskim MS źle
    przetłumaczono warunki licencje OEM i dopóki tego nie odkręcili można
    było w Polsce kupować z myszą

    --
    Lekcja Historii:
    Gdy ktoś głośno krzyczy, że nie chce umierać za Gdańsk,

  • 80. Data: 2003-05-30 07:12:40
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <bb6uve$1sop$1@news.atman.pl>, Jureq wrote:

    > Z tego co wiem to nie zależy od kraju. Tylko kiedyś w polskim MS źle
    > przetłumaczono warunki licencje OEM i dopóki tego nie odkręcili można
    > było w Polsce kupować z myszą

    No ja znam wersje, że wystarczy z myszką z zagranicznego oddziału MS.
    Jest anglojęzyczny więc chyba nie pokręcili? :)

    --
    Marcin