    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Wed, 2 Jan 2013 11:16:42 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: konsekwencje za namalowanie czegoś na jezdni

    On Mon, 31 Dec 2012, Andrzej Lawa wrote:

    > Nie miałem na myśli późniejszej próby, ale "hurtowego" ukarania za
    > wszystkie naruszone przepisy.

    OK.
    Ja z kolei miałem na myśli, że ów "hurt" nie może przekładać się na
    kilkukrotne karanie za ten sam czyn, o ile przepis tego nie stanowi,
    przy czym przepis może przewidywać sumę kar (ale musi wtedy istnieć!)
    Nie wyklucza to stosowania odrębnych "środków karnych", np. kary
    z jednego przepisu i nawiązki z innego, albo mandatu z jednego
    przepisu a zawieszenia prawa jazdy z drugiego, ale *NIE* karania
    dwa razy.

    <dopisek: po napisaniu całej treści przeczytałem post od Roberta,
    całkiem zasadnie wskazujacy na kwestię "szkody", tam odniosłem
    się do owych "środków karnych">

    http://karne.pl/wykroczenia.html
    +++
    Art. 9. (7)
    § 1. Jeżeli czyn wyczerpuje znamiona wykroczeń okreœlonych
    w dwóch lub więcej przepisach ustawy, stosuje się przepis przewidujšcy
    najsurowszš karę, co nie stoi na przeszkodzie orzeczeniu œrodków karnych
    na podstawie innych naruszonych przepisów.

    § 2. Jeżeli jednoczeœnie orzeka się o ukaraniu za dwa lub więcej
    wykroczeń, wymierza się łšcznie karę w granicach zagrożenia okreœlonych
    w przepisie przewidujšcym najsurowszš karę, co nie stoi na przeszkodzie
    orzeczeniu œrodków karnych na podstawie innych naruszonych przepisów.
    ---

    > Fakt, nieco dwuznacznie to ująłem.

    Może ustalmy: chodziło o dwa różne możliwe wykroczenia, oba wynikające
    z tego samego faktu - namalowania czegoś na jezdni.
    Jeden mandat za malowanie po jezdni.
    Drugi mandat za stwarzanie zagrożenia.

    IMO można dać tylko jeden ALBO drugi.
    Jak ukarany przyjmie mandat za malowanie po jezdni, to nie można już
    go nijak ukarać za stwarzanie zagrożenia (bo mandatu nie można
    "cofnąć").
    Z kolei w razie karania "za malowanie i stwarzanie zagrożenia"
    kara będzie wyłącznie w wymiarze za stwarzanie zagrożenia - skoro samo
    "malowanie" nie daje do ręki żadnego innego środka karnego, który
    byłby albo rozłączny albo wyższy niż kara za stworzenie zagrożenia.

    Nie można do kary za stworzenie zagrożenia "dołożyć" kary za malowanie.
    Łączna maksymalna kara to to samo, co maksymalna kara za zagrożenie.

    Malowanie po jezdni to jeden "czyn", czyli przypadek nieporównywalny
    z np. przekroczeniem prędkości podczas wyprzedzania w miejscu
    niedozwolonym, w którym mamy dwa "czyny" - mające odwzorowanie
    w fizycznych parametrach ruchu, bo nie tylko w złym miejscu ale
    jeszcze ze złą prędkością. Trzeba by pogłówkować jak dołączyć
    kolejny "czyn" ze złym kierunkiem na domiar :> (za co można
    by spokojnie dołożyć kolejną karę, sumowaną z poprzednimi)

    Pasuje?

    pzdr, Gotfryd