  • Data: 2013-01-03 22:27:20
    Temat: Re: konsekwencje za namalowanie czegoś na jezdni
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 2 Jan 2013, Andrzej Lawa wrote:

    > No nie do końca, bo za "stwarzanie zagrożenia" może dostać tylko
    > "ryczałt" w postaci mandatu, a jak będzie karany jednocześnie "za
    > malowanie i stwarzanie zagrożenia" to oprócz surowego ukarania za to
    > stwarzanie zagrożenia właściciel drogi może go także od ręki cywilnie
    > (adhezyjnie) ścigać w zakresie kosztów.

    Po pierwsze, nie odniosłem się do kwestii odpowiedzialności
    cywilnoprawnej, bo tu w 100% racja, a po drugie, wyraźnie zastrzegłem
    że różne "środki prawne" mogą być sumowane, w odróżnieniu od
    "sumy kar"!

    > Bez tego właściciel drogi musiałby go osobno cywilnie pozywać (bo w
    > zakresie stwarzania zagrożenia nie jest stroną i nie może działać jako
    > posiłkowy).
    >
    > Chyba że coś przegapiłem?

    Nic.
    Za mało podkreśleń i emotek wrzuciłem ;)

    > Zależy co rozumiesz przez "karę" ;) Jeśli faktycznie tylko grzywnę

    Areszt, więzienie i rozstrzelanie też :)
    Ale każde *osobno*.
    Zobowiązanie do naprawienia szkody to "inny środek karny"
    niż kara grzywny. I może być zastosowany, w maksymalnym
    wymiarze niż z każdego przepisu osobno, ale tylko raz.
    Fakt, że natura tej kary jest jaka jest, w niczym nie
    uchybia zasadom ogólnym - właśnie przepis o zakazie
    "sumowania kar" uniemożliwia nałożenie dwukrotnego
    naprawienia szkody która "podpada" pod dwa artykuły
    naraz.
    Spróbuj rzucić okiem do KW - tam literalnie jest taki zapis,
    różnicujący różne "środki karne" właśnie.
    Różne "środki" można składać (z różnych podstaw do ukarania),
    choć nie mam pojęcia i nie sprawdzałem czy można zaaplikować
    np. areszt i więzienie jednocześnie.

    > ale zasądzenie odszkodowania też można uznać za swego rodzaju karę

    Zgadza się.
    I jako "inny środek karny" może być orzeczona niezależnie,
    oprócz grzywny, więzienia i rozstrzelania ;), pczy czym każdy
    ten "środek" może pochodzić z innego artykułu, mimo że *za
    ten sam czyn*, jednak w wymiarze nie większym niż najsurowsza
    z kar osobno brana.
    Nie można sumować grzywien.
    Z zastrzeżeniem istnienia odrębnego przepisu (dla tego przypadku
    i wszyskich obok).
    Nie można sumować aresztów.
    Nie można sumować rozstrzelań ;)
    Nie można sumować nakazów naprawienia szkody.
    Ale można wziąć z jednego przepisu grzywnę a z drugiego areszt.
    I poprawić nakazem naprawienia szkody z dowolnego powodu.

    Tak się zastanawiam, czy twórcy podatku dochodowego wzorowali
    się na KW i KK... :P
    (tam jest nieco podobny mechanizm z rozdzielaniem i łączeniem
    wg kryterium "źródeł")

    pzdr, Gotfryd