  • 11. Data: 2004-07-15 20:12:33
    Temat: Re: kara smierci vs UE
    Od: "misiu " <m...@g...pl>

    Johnson <j...@a...pl.nospam> napisał(a):

    > Tak Ci się tylko wydaje, ze to jest moja interpretacja.
    > Przykładowo:
    > Zoll A. artykuł P Cz.PKiNP 1997/2/97 - t.3
    >
    > Nowa kodyfikacja karna w świetle Konstytucji.
    >

    > Z art. 38 Konstytucji, zapewniającemu każdemu prawną ochronę życia, wynika
    > zakaz wprowadzenia do ustawodawstwa zwykłego kary śmierci. Wniosek ten
    > wzmocniony jest treścią art. 40 zd. 2 Konstytucji. Ta ostatnia norma
    > zakazuje stosowania kar cielesnych. Kara śmierci niewątpliwie do tego typu
    > kar należy.

    Pan profesor Andrzej Zoll przestał być dla mnie autorytetem w dziedzinie
    wykładni prawa konstytucyjnego od czasu, kiedy w 1997 Trybunał Konstytucyjny
    pod jego przewodnictwem wydedukował niekonstytucyjność nowelizacji ustawy
    antyaborcyjnej z zasady "demokratycznego państwa prawnego".

    Artykuł 38 Konstytucji nie daje podstaw do uznania niezgodności kary śmierci
    za niekonstytucyjną. Jeśli uznać, że taki zapis jest równoznaczny z
    bezwzględną ochroną życia, to na podobnej zasadzie nie wolno byłoby
    upubliczniać żadnych istotnych z punktu widzenia wyborców informacji dot.
    życia prywatnego polityków, ze względu na art.47. Niekonstytucyjne byłyby
    również przepisy dotyczace tzw. obrony koniecznej, na mocy których wolno
    nawet zabić napastnika podczas odpierania bezpośredniego, bezprawnego zamachu.

    Pomijając całą powyższą argumentację, można zawsze dokonać odpowiednich zmian
    w konstytucji. Projekt przywrócenia KS jest tego wart.

  • 12. Data: 2004-07-15 21:19:45
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    Użytkownik "misiu " <m...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > pod jego przewodnictwem wydedukował niekonstytucyjność nowelizacji ustawy
    > antyaborcyjnej z zasady "demokratycznego państwa prawnego".

    Dla mnie jednak Zoll jest autorytetem w zakresie prawa.

> [...]
    > również przepisy dotyczace tzw. obrony koniecznej, na mocy których wolno
    > nawet zabić napastnika podczas odpierania bezpośredniego, bezprawnego

    Ja powowływałem się na art. 40 zdanie 2 dość wyraźne i nie wymagające
    znaczącej interpretacji - kara śmierci jest karą cielesną

    > Pomijając całą powyższą argumentację, można zawsze dokonać odpowiednich
    zmian
    > w konstytucji. Projekt przywrócenia KS jest tego wart.

    Zmiany w konstytucji są raczej nierealne w obecnym i przyszłym sejmie.

    --
    JOHNSON :)

  • 13. Data: 2004-07-15 21:40:47
    Od: "misiu " <m...@g...pl>

    Johnson <j...@a...pl.nospam> napisał(a):

    > Ja powowływałem się na art. 40 zdanie 2 dość wyraźne i nie wymagające
    > znaczącej interpretacji - kara śmierci jest karą cielesną

    To wyraźne nagięcie prawa, tak jak w przypadku wymienionego wcześniej
    orzeczenia. Gotów jestem iść o zakład, że projektodawca tego przepisu miał na
    myśli kary cielesne w rodzaju chłosty.
    Gdyby przyjąć, że karą cielesną jest każda kara mająca wpływ na
    funkcjonowanie organizmu skazanego, to trzeba by uznać za karę cielesną
    również pozbawienie wolności, ponieważ silny stres powoduje dolegliwości
    somatyczne.
    Pytanie pomocnicze: po co policjantom pałka?

  • 14. Data: 2004-07-16 00:49:23
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <cd6sd8$g46$1@news.onet.pl>, Johnson wrote:
    > Ja powowływałem się na art. 40 zdanie 2 dość wyraźne i nie wymagające
    > znaczącej interpretacji - kara śmierci jest karą cielesną

    A jaka jest prawna definicja kary cielesnej, a jeśli nie ma to czy
    mogłbyś pokusić się o taka definicję?

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2004-07-16 06:21:08
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...notrix.net> napisał w
    wiadomości news:jm87dc.4cp.ln@ziutka.router...
    > A jaka jest prawna definicja kary cielesnej, a jeśli nie ma to czy
    > mogłbyś pokusić się o taka definicję?

    Powiedzmy, że nie ma definicji legalnej. W takim wypadku w pierwszej
    kolejności zgodnie z ogólnym zasadami interpretacji należy stosować
    interpretację językową. Według nowego słownika języka polskiego (PWN,
    Warszawa 2002, s. 94) - kara cielesna to "kara dotycząca ciała, fizyczna".

    --
    JOHNSON :)

  • 16. Data: 2004-07-16 06:27:10
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    > To wyraźne nagięcie prawa, tak jak w przypadku wymienionego wcześniej
    > orzeczenia. Gotów jestem iść o zakład, że projektodawca tego przepisu miał
> [...]

    Ja nie wiem co ustawodawca miał na myśli. Próbowałem znelść w serwisie sejmu
    uzasdadnienie projektu, ale mi się nie udało. Zresztą to co ustawodawca miał
    na mysli, ma znaczenie drugorzedne wobec tego co zapisał - w pierwszej
    kolejności stosujemy wykładnie językową, a dopiero gdy ta prowdzi do
    absuradalnych wniosków stosujemy inne rodzaje wykładni.
    Interpretacja zwrotu kara cielesna jest chyba prosta według nowego słownika
> [...]

    > funkcjonowanie organizmu skazanego, to trzeba by uznać za karę cielesną
    > również pozbawienie wolności, ponieważ silny stres powoduje dolegliwości

    To się nazywa nadinterpretacja. Dodam jeszcze, ze w wieżeiniu nie jest tak
    źle. Niektórym się podoba, zwłaszcza zimą. Można wypocząć w ciepełku.

    > Pytanie pomocnicze: po co policjantom pałka?

    To pozostawie bez komentarza, bo nie ma co komentować.

    --
    JOHNSON :)

  • 17. Data: 2004-07-16 06:54:52
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <cd7s49$1lr$1@news.onet.pl>, Johnson wrote:
> [...]
    > interpretację językową. Według nowego słownika języka polskiego (PWN,
    > Warszawa 2002, s. 94) - kara cielesna to "kara dotycząca ciała, fizyczna".

    No to kara więzienia jest przecież taka karą.

    --
    Marcin

  • 18. Data: 2004-07-16 07:11:03
    Od: "misiu " <m...@g...pl>

> [...]

    > Interpretacja zwrotu kara cielesna jest chyba prosta według nowego słownika
    > języka polskiego (PWN, Warszawa 2002, s. 94) - kara cielesna to "kara

    Definicja słownikowa nic Ci nie daje, bo jest zbyt ogólnikowa. Kara
    pozbawienia wolności również dotyczy ciała, bo zamykasz do więzienia
    przestępcę w jego ciele, a nie samą duszę. :-)
    Dotyczy ciała, czy nie dotyczy? Językowo.

    > To się nazywa nadinterpretacja. Dodam jeszcze, ze w wieżeiniu nie jest tak
    > źle. Niektórym się podoba, zwłaszcza zimą. Można wypocząć w ciepełku.

    W więzieniu nie jest źle właśnie dzięki takim ludziom jak prof. Zoll,
    dbającym starannie o to, żeby kara nie sprawiała najmniejszych dolegliwości
    fizycznych.
    Nadinterpretacją jest już samo zaliczenie KS do kar cielesnych. Ale
    oczywiście, zawsze jeszcze można się podeprzeć zasadą "demokratycznego
    państwa prawa". Skoro nadała się przy aborcji to i przy KS ujdzie.

    > To pozostawie bez komentarza, bo nie ma co komentować.

    A dlaczegóż to? A może pomocne byłoby ustalenie, że nietykalność cielesna nie
    jest wartością godną ochrony za wszelką cenę?

  • 19. Data: 2004-07-16 07:20:40
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...notrix.net> napisał w
    wiadomości news:s3u7dc.h8q.ln@ziutka.router...

    > No to kara więzienia jest przecież taka karą.
    >
    > --
    > Marcin

    Ręce mi opadają. Poddaje się.

    --
    JOHNSON :)

  • 20. Data: 2004-07-16 07:23:15
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

> [...]
    > przestępcę w jego ciele, a nie samą duszę. :-)
    > Dotyczy ciała, czy nie dotyczy? Językowo.

    Językowo nie dotyczy. Dotyczy wolności.
    Ale nie mam ochoty na dalsze bezsensowne i bezcelowe rozważania. Kązdy
    pozostaje przy tym co myśli. Przyszłośc zwerufikuje.

    --
    JOHNSON :)