  • 1. Data: 2004-09-24 09:35:48
    Temat: jak odebrać samochód z komisu...
    Od: "michael" <m...@g...pl>

    Witam,
    Bardzo proszę o pomoc w sprawie odbioru samochodu z komisu, gdzie wcześniej
    oddałem go do sprzedaży.
    Chciałbym się dowiedzieć jak wygląda odbiór pojazdu jeśli zrezygnowałem ze
    sprzedazy ponieważ stoi już tam bardzo długo i komis go nie sprzedał.
    Kolejną sprawą jest fakt, że samochodu w tym komisie nie ma, czyli możliwe że
    właściciel go sprzedał a mówi że nie - i tu pytanie, czy jest wymagany mój
    podpis do sprzedaży innemu właścicielowi czy tez wystarczyło że spisałem umowe
    z komisema on juz sobie sprzedaje dalej bez moich podbpisów? Jak wygląda cała
    procedura sprzedaży poprzez komis. Bardzo prosze o naświetlenie mi tej sprawy
    ponieważ kompletnie się w tym nie orientuje.
    Z góry bardzo ddziękuję za pomoc i pozdrawiam,
    Michał K.

  • 2. Data: 2004-09-24 10:03:02
    Temat: Re: jak odebrać samochód z komisu...
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    michael pisze:

> [...]
    > prosze o naświetlenie mi tej sprawy ponieważ kompletnie się w tym nie
    > orientuje. Z góry bardzo ddziękuję za pomoc i pozdrawiam,

    Nooo jest bardzoprawdopodobne, ze mial Pan samochod...

    Niezaleznie os "procedur" moze panpowiedziec..
    Chce WIDZIEC samochod, albo prosze okase..

    Bogusalw

  • 3. Data: 2004-09-24 12:00:26
    Od: "CR" <B...@a...pl>

    Użytkownik "michael" <m...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:1499.000002f9.4153ea73@newsgate.onet.pl...
> [...]
    naświetlenie mi tej sprawy
    > ponieważ kompletnie się w tym nie orientuje.
    > Z góry bardzo ddziękuję za pomoc i pozdrawiam,

    Samochod powinien stac w komisie(nie powinien byc uzywany).
    Jesli masz jaas umowe z komisem[nie wiem czy jakas
    spisywales],
    to zobacz czy jest czas po jakim [przy niesprzedanym] mozes
    odebrac bez placenia prowizji.

    Jesli chcesz wiedziec czy sprzedal samochod czy nie to mozesz
    np.:
    powiedziec, ze chcesz odebrac samochod... musi go sprowadzic,
    a przynajmniej
    miec u siebie w komisie.

    moze przyjdz w asyscie policji?

    ale jak to z prawem bywa nie wiem dokladnie.

    pozdrawiam,
    Grzesiek

  • 4. Data: 2004-09-26 11:36:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "michael" <m...@g...pl> napisał w wiadomości

    Przede wszystkim przeczytać Twoją umowę z komisem. Jak nie ma tam odpowiedzi
    na Twoje pytania, to z przepisów ogólnych wynika, że:

    1) Samochód ma stać w komisie, bo nie jest własnością komisu, więc
    rozporządzać nim nie mogą. Chyba, ze komis ma kilka siedziba, to mogą sobie
    przetransportować samochód do innej siedziby.

    2) Twój podpis nie jest wymagany przy sprzedaży.

    3) Samochód możesz zawsze odebrać, ale w umowie mogą być jakieś tam
    zastrzeżenia na przykład co do kosztów albo kar umownych.

    W praktyce, to należało by za potwierdzeniem odbioru wręczyć wezwanie do
    wydania pojazdu albo zapłaty należności za niego. W razie odmowy złożyć
    zawiadomienie o przywłaszczeniu samochodu, bądź pieniędzy za niego. Policja
    dość szybko jest w stanie ustalić, czy doszło do transakcji, choćby poprzez
    sprawdzenie książki komisowej, faktur czy baz danych (jak ktoś kupił
    samochód w dobrej wierze, to z reguły go rejestruje).

    Takie problemy, jak opisałeś są dość częste. Wynikają z dwóch przyczyn. Po
    pierwsze czasem komis sprzedaje samochód na raty. Wówczas dostaje pieniądze
    przelewem na konto, ale jednak z pewnym opóźnieniem. Normalne komisy w
    umowie zastrzegają, że opóźnienie to może wynieść 7 dni. Z tego co wiem w
    praktyce środki przychodzą 2-3 dni po zawarciu transakcji.

    Drugi powód to tak zwane "rolowanie" należności. Twoje pieniądze dostaje
    właściciel poprzednio sprzedanego pojazdu. Ty dostaniesz wypłatę z samochodu
    sprzedanego już później. Jest to przywłaszczenie, bo komis nie ma prawa
    obracać Twoimi pieniędzmi.

    W znanych mi przypadkach zawiadomienie o przestępstwie powodowało, że komis
    o ile pieniądze miał, to je w pierwszej kolejności zawiadamiającemu oddawał.
    Po pierwsze komis nie jest zainteresowany tym, by organa ścigania zanadto
    przeglądały te papiery. jak zawsze, w każdej firmie, nie wszystko tam jest
    do końca w porządku i istnieje spora szansa, ze przy okazji wyjdą jakieś
    majchloje. Po drugie takie sprawy karne bardzo uderzają w wiarygodność
    komisu, a w konsekwencji komis traci klientów. Nikt nie chce wstawić
    samochodu, bo się boi. No nikt nie chce kupić. Wcześniej, czy [później
    prowadzi to do upadku.

    Dobrym sposobem jest oddawanie samochodu nie w komis, ale w celu
    odsprzedaży. Spisuje się inaczej umowę. Komis ma samochód i przysługuje mu
    prowizja za sprzedaż. Ale nie mają dowodu rejestracyjnego i innych
    dokumentów, a umowa jest zawierana bezpośrednio pomiędzy kupującym i
    sprzedającym. W tej sytuacji komis nie ma okazji przywłaszczyć sobie
    pieniędzy, a jak wiadomo okazja czyni złodzieja.

  • 5. Data: 2004-09-27 10:14:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 26 Sep 2004, Robert Tomasik wrote:

    >+ Użytkownik "michael" [...]
    [...]
    >+ Dobrym sposobem jest oddawanie samochodu nie w komis, ale w celu
    >+ odsprzedaży. Spisuje się inaczej umowę.

    Owszem.
    I komis ma podstawy być niechętnym takiemu podejściu - ściąga
    sobie na głowę odpowiedzialność za wady prawne... w końcu
    sprzedaje wtedy *swój* pojazd.
    Po drugie - jeśli kupuje nie od firmy a od "osoby prywatnej" to
    VAT się należy od *całej* kwoty sprzedaży.... prawdaż ?

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2004-09-27 14:58:42
    Od: "pisarz" <q...@q...co>

    > Po drugie - jeśli kupuje nie od firmy a od "osoby prywatnej" to
    > VAT się należy od *całej* kwoty sprzedaży.... prawdaż ?
    Nie, też sprzedaje na FVAT marża.
    Darek

  • 7. Data: 2004-09-27 21:52:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

> [...]
    > Po drugie - jeśli kupuje nie od firmy a od "osoby prywatnej" to
    > VAT się należy od *całej* kwoty sprzedaży.... prawdaż ?

    Nie zrozumiałeś mnie. Ja to robię w ten sposób, że oni wykonują jedynie
    usługę wystawienia towaru i znalezienia nabywcy. Pośrednictwo. samochód ja
    sprzedaję tamtemu nabywcy. Pieniążki z ręki do ręki, prowizja tylko trafia
    do ich kasy. Oni fakturują tylko usługę. Działa, o ile nabywca nie chce
    kredytu, bo wówczas są kłopoty, bo komis ma umowę z bankiem, a nie ja.

  • 8. Data: 2004-09-30 09:30:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 Sep 2004, pisarz wrote:

    >+ > Po drugie - jeśli kupuje nie od firmy a od "osoby prywatnej" to
    >+ > VAT się należy od *całej* kwoty sprzedaży.... prawdaż ?
    >+ Nie, też sprzedaje na FVAT marża.

    Już widzę - Robert proponował pośrednictwo a nie "zakup handlowy".
    Źle zrozumiałem :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2004-09-30 09:31:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 Sep 2004, Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ Nie zrozumiałeś mnie. [...]
    >+ Pośrednictwo.

    ...z braku tego słowa nie zrozumiałem :)

    pozdrowienia, Gotfryd