  • 1. Data: 2004-09-24 07:44:17
    Temat: pełnomocnictwo dla członka zarządu spółki kapitałowej
    Od: "Wirtualna" <w...@s...wp.pl>

    Jak uważacie, czy członkowi zarządu Sp. z o.o. lub S.A. spółka może udzielić
    pełnomocnictwa?
    Jak sytuacja zmienia się, gdy reprezentacja jest dwuosobowa?

    1. Osobiście nie widzę przepisu zabraniającego takiego działania. Wprawdzie
    np. S.A. reprezentuje Rada Nadzorcza - w umowie z członkiem zarządu lub w
    sporze z nim, ale pełnomocnictwo nie ma tu nic do rzeczy.

    2. Z drugiej strony doktryna:
    Strzępka ksh s.1109 pkt.7
    "Nie jest dopuszczalne realizowanie reprezentacji łącznej poprzez udzielenie
    pełnomocnictwa jednemu z członków zarządu przez drugiego lub dwóch innych
    (tak Kidyba, Objaśnienia, s.591; Czerniawski, Kodeks s.270).

    Tu mam wątpliwości co do intencji prof. Strzępki
    a) czy ma on na myśli, udzielenie pełnomocnictwa przez osoby fizyczne,
    będące członkami zarządu innemu członkowi zarządu,
    b) czy ma on na myśli udzielenie pełnomocnictwa przez spółkę, w imieniu
    której takiego pełnomocnictwa udziela dwóch członków zarządu.

    3. Jak wyglada sprawa głosowania we własnej sprawie?
    niech będzie 3 członków zarządu - A, B i C

    pełnomocnictwo dostaje A
    udziela mu go spółka, reprezentowana przez A i B

    tak więc niektórzy podnoszą zarzut, że A udziela niejako sam sobie.
    Ja się z tym poglądem nie zgadzam, gdyż uważam, że to SPÓŁKA udziela
    pełnomocnictwa osobie A, a nie członkowie zarządu A i B.

    4. Czy członek zarządu może zostać prokurentem?
    Dla utrudnienia - prokura samodzielna, reprezentacja łączna!
    Jeśli nie, to dlaczego? Czy zabrania tego przepis? Skoro można umocować w
    ramach prokury dowolną osobę, czy dowolnego pracownika spółki, to dla czego
    nie można udzielić takiego pełnomocnictwa członkowi zarządu??

    Liczę na dyskucję
    Pozdrawiam
    W,

  • 2. Data: 2004-09-24 08:06:52
    Od: "Wirtualna" <w...@s...wp.pl>

    Użytkownik "Wirtualna" <w...@s...wp.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > pełnomocnictwa jednemu z członków zarządu przez drugiego lub dwóch innych
    > (tak Kidyba, Objaśnienia, s.591; Czerniawski, Kodeks s.270).

    podobnie
    R. Czerniawski, Kodeks spółek handlowych. Przepisy o spółce akcyjnej.
    Komentarz, Dom Wydawniczy ABC, 2001.

    p.
    W,