  • 1. Data: 2009-01-16 08:03:29
    Temat: ile wspólnot na jednym osiedlu?
    Od: Antoś <k...@i...pl>

    Witam.
    Chciałbym się dowiedzieć, czy na jednym osiedlu mieszkaniowym może
    istnieć więcej niż 1 wspólnota mieszkaniowa, a jeśli tak, to czy prawo
    określa minimalną liczbę właścicieli lokali, która jest potrzebna do
    założenia wspólnoty.

    Elem

  • 2. Data: 2009-01-16 08:08:18
    Temat: Re: ile wspólnot na jednym osiedlu?
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Antoś" <k...@i...pl> napisał

    > Chciałbym się dowiedzieć, czy na jednym osiedlu mieszkaniowym może
    > istnieć więcej niż 1 wspólnota mieszkaniowa,

    Tak.

    > a jeśli tak, to czy prawo określa minimalną liczbę właścicieli
    > lokali, która jest potrzebna do założenia wspólnoty.

    Tak.
    2
    BTW, wspólnoty się nie "zakłada", ona powstaje z mocy prawa.

  • 3. Data: 2009-01-16 08:08:40
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 16 Jan 2009 09:03:29 +0100, Antoś napisał(a):

    > Chciałbym się dowiedzieć, czy na jednym osiedlu mieszkaniowym może
    > istnieć więcej niż 1 wspólnota mieszkaniowa,

    Zazwyczaj nie tylko może, a musi.
    Z bardzo rzadkimi wyjątykami - 1 budynek = 1 wspólnota.
    Nie znam osiedli złożonych z jednego lub zera budynków.

    > a jeśli tak, to czy prawo
    > określa minimalną liczbę właścicieli lokali, która jest potrzebna do
    > założenia wspólnoty.

    Tak oczywiście określa - musi być nie mniej niż 2 właścicieli.
    I uwaga do terminologii: wspólnoty sie nie zakłada - ona powstaje z mocy
    prawa.

  • 4. Data: 2009-01-16 08:29:17
    Od: Antoś <k...@i...pl>

    Dziękuję za obie odpowiedzi.
    Jeszcze pytanie pomocnicze, z wyjaśnieniem o co chodzi.

    Mam "przyjemność" mieszkać we wspólnocie, w której niestety spora część
    lokatorów wyznaje ideologię typu "moja chata z kraja" i trudno jest
    cokolwiek załatwić. Ostatnio jednak ostatecznie niektórzy przegięli.

    Otóż wspólnota składa się z dwóch budynków połączonych podziemnym
    garażem. Wspólnota podjęła uchwałę, że należy garaż ocieplić tam, gdzie
    jego dach stanowi podłogę mieszkań. Zdecydowano, że najpierw zostanie
    ocieplony budynek A, a w następnym roku budynek B. Budynek A ocieplono.
    A później kilku członków zarządu, mieszkających w budynku A przekonało
    sporą część mieszkańców, że szkoda pieniędzy na ocieplanie budynku B, bo
    przecież dotyczy to tylko kilku mieszkań, a reszta zimna nie czuje, bo
    mieszka albo w budynku A, albo na wyższych piętrach.
    Dla mnie jest to ordynarne chamskie wyłudzenie (z pieniędzy moich i
    lokatorów z parteru z budynku B ocieplono ludziom mieszkania, ale nam
    odmówiono takiego ocieplenia).
    W związku z tym mam następujące pytanie: czy po założeniu osobnej
    wspólnoty mieszkaniowej (w jej skład wejdzie dużo mniej właścicieli, niż
    jest w pierwotnej wspólnocie), będziemy mogli bez oglądania się na
    resztę ocieplić garaż? Jeśli tak, co z kosztami? Czy będziemy musieli
    ponieść je sami czy też będziemy mogli wystąpić do drugiej wspólnoty o
    zwrot odpowiadającej części nakładów?
    Jak wyglądają stosunki pomiędzy takimi wspólnotami? Czy nie okaże się,
    że i tak większa będzie mogła zablokować każdą decyzję mniejszej, a
    mniejsza będzie musiała zgodzić się na wszystko, co uchwali większa?

  • 5. Data: 2009-01-16 08:39:31
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 16 Jan 2009 09:29:17 +0100, Antoś napisał(a):

    > Otóż wspólnota składa się z dwóch budynków połączonych podziemnym
    > garażem.

    Przypuszczam, że z jakiegoś powodu z prawnego punktu widzenia jest to
    jeden budynek. Ale jeśli, że tak powiem "w naturze" składa się z dwu
    budynków, to może to być właśnie jeden z tych wyjątków kiedy mogą powstać
    dwie wspoólnoty w jednym "budynku". Pewne jest tylko jedno: do podziału i
    potem rozliczenia będziecie potrzebować dobrego prawnika. I to on na tym
    zapewne zarobi najwięcej.

  • 6. Data: 2009-01-16 09:04:58
    Od: "Maluch" <n...@m...pl>

    Użytkownik "Antoś" <k...@i...pl> napisał w wiadomości grup

> [...]
    > i tak większa będzie mogła zablokować każdą decyzję mniejszej, a mniejsza
    > będzie musiała zgodzić się na wszystko, co uchwali większa?

    Jeżeli te dwa budynki stoją na jednej działce, to powstała jedna wspólnota.
    --
    Maluch

  • 7. Data: 2009-01-16 10:43:11
    Od: Antoś <k...@i...pl>

    jureq pisze:

    > Zazwyczaj nie tylko może, a musi.
    > Z bardzo rzadkimi wyjątykami - 1 budynek = 1 wspólnota.
    > Nie znam osiedli złożonych z jednego lub zera budynków.

    Czy to oznacza, że nie bedzie można ustanowić drugiej wspólnoty w
    sytuacji, gdy mamy dwa budynki, już istniejącą wspólnotę i część
    właścicieli chętnych do założenia drugiej ze wspólnot, jeśli ci
    właściciele nie stanowią jednocześnie 100% mieszkańców jednego z budynków?

  • 8. Data: 2009-01-16 17:02:32
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Antoś" <k...@i...pl> napisał

    > Otóż wspólnota składa się z dwóch budynków połączonych podziemnym
    > garażem.

    Najprawdopodobniej jest to jedna nieruchomość (jedna działka).
    Sprawdź to. Albo zapytaj u zarządcy albo przejdź się do starostwa
    do ewidencji gruntów i rzuć okiem na mapkę.
    Jeśli tak jest, to *wszyscy* stanowicie jedną wspólnotę, nawet ci,
    którzym się wydaje że nigdzie nie należą - z mocy prawa. I nie ma
    możliwości utworzenia drugiej wspólnoty.
    W takim przypadku powinieneś się zainteresować tym jakie decyzje
    podejmuje wspólnota i co robi zarządca. Możesz przeglądać wszystkie
    papiery dotyczące wspólnoty, masz prawo głosu proporcjonalne do
    posiadanego udziału, możesz współdziałać z grupą współwłaścicieli
    myślacych podobnie jak ty. A w ostateczności możesz zwracać się
    do sądu o rozstrzygniecie. Tu ważne jest pilnowanie terminów
    bo np. uchwałę można zaskarżyć tylko w ciągu 6 tygodni.
    Generalnie zacznij od lektury ustawy o własności lokali.

  • 9. Data: 2009-01-17 10:31:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Jan 2009, Antoś wrote:

> [...]
    > do założenia drugiej ze wspólnot, jeśli ci właściciele nie stanowią
    > jednocześnie 100% mieszkańców jednego z budynków?

    Uwaga: trzeba by przejrzeć przepisy o własnosci lokali na okolicznosć
    ew. ograniczen (bo są szczegółowe wobec KC) oraz rozeznać się w prawie
    budowlanym (ja to wiem że jest ;)).
    Ale *jeśli* potraktowanie owych budynków z p. widzenia innych przepisów
    *jest* możliwe, jako budynków odrębnych, to jest ciekawy (dla Ciebie)
    przepis art.211 KC, zajrzyj:
    _117.html

    Ze względu na fakt, że mieszkańcy "A" zafundowali sobie ocieplanie
    na wspólny koszt doprowadzając do swoistej nierównowagi świadczeń
    i zobowiązań, IMVHO można rozważyć zastosowanie art.212.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2009-01-19 14:59:03
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Masz na pismie tę uchwałe o ociepleniu obydwu parterów?
    Jest też wpisane w plan gospodarczy na dany rok i uwzglednione w zaliczkach?
    JaC

    -----