    From: "Misiek" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: gwarancja - obowiązki sprzedającego
    Date: Mon, 29 Nov 2010 11:27:45 +0100

    > Nie.
    > http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-1_2
    _117.html
> [...]
    > redniej jakoci.
    > ---
    >
    > Czy od koowrotka "redniej jakoci" oczekuje si odpornoci na
    > tuczenie motkiem? ;)

    > Patrz post obok, IMO tak.

    > Jakby nie patrze, to NIE jest gwarancja w rozumieniu przepisw :)
    > Oczywicie, adne prawo nie zakazuje ustanowienia przez sprzedawc
    > innych jednostronnych zobowiza, nie bdcych rkojmi, gwarancj
    > ani "konsumenck niezgodnoci".
    > Dobrze by byo mie tak deklaracj na pimie :), ale fakt "stwierdzenia
    > pismem" (w treci aukcji!) IMVHO wystarczy.

    Nie do konca. Udzielajacy gwarancji z tego co pamietam jest zobowiazany
    wydac karte gwarancyjna, w ktorej okreslone zapisy dotyczace zakresu
    gwarancji, czasu i ilosci napraw itp. powinny byc podane. Ponad to czesto
    gesto karta gwarancyjna wazna jest jedynie lacznie z dowodem sprzedazy
    (paragon, faktura).
    Inna sprawa - sprzedawca jest zobowiazany do wydania razem z przedmiotem
    sprzedazy instrukcje obslugi w jezyku POLSKIM :-)
    To akurat jest scisle regulawane odpowiednimi przepisami. Dowod? Prosze
    bardzo:

    W nawiązaniu do nadesłanej przez Pana korespondencji elektronicznej
    działając na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r.
    o Inspekcji Handlowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1219),
    realizując ustawowe zadania Inspekcji z zakresu poradnictwa konsumenckiego,
    wyjaśnia że:

    a.. obowiązek wydania przez sprzedawcę, do oferowanego produktu instrukcji
    w języku polskim
    w obrocie z konsumentami, wynika z między innymi z przepisów ustawy z dnia
    27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o
    zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. z 2002 r. Nr 141 poz. 1176 ze zm.) a brak
    takiej instrukcji, może powodować dochodzenie przez konsumenta roszczeń, z
    tytułu niezgodności nabytej rzeczy z umową;

    b.. na podstawie ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim
    (Dz.U. z 1999 r. Nr 90 poz. 999 ze zm.) obowiązek używania języka polskiego
    w obrocie z udziałem konsumentów, dotyczy w szczególności nazewnictwa
    towarów i usług, ofert, warunków gwarancji, ... instrukcji obsługi oraz
    informacji o właściwościach towarów i usług;

    c.. obcojęzyczne opisy towarów i usług oraz obcojęzyczne oferty,
    ostrzeżenia i informacje dla konsumentów, muszą być jednocześnie sporządzone
    w polskiej wersji językowej;

    d.. nie wymagają dostarczenia opisu w języku polskim ostrzeżenia i
    informacje dla konsumentów jeżeli są wyrażone w powszechnie zrozumiałej
    formie graficznej

    e.. obowiązek stosowania języka polskiego nie dotyczy również programów
    komputerowych,
    z wyjątkiem ich opisów i instrukcji;

    Jednocześnie informuje się, że Inspekcja Handlowa może udzielać porad,
    jedynie na temat prawa obowiązującego na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
    O wyjaśnienie przepisów obowiązujących w innych krajach Unii Europejskiej,
    należy się zwrócić do Europejskiego Centrum Konsumenckiego z siedzibą w
    Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 1.

    Wyjaśnienia dotyczące przepisów prawnych w tym zakresie, obowiązujących w
    innych krajach, można uzyskać w przedstawicielstwach handlowych działających
    przy właściwych ambasadach.

    AI

    w z. Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora

    Inspekcji Handlowej