    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki,pl.soc.prawo
    Subject: Re: frankowicze
    Date: Thu, 27 Dec 2018 19:45:51 +0100

    dyskusyjnych:m...@p...waw.pl...
    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >To też może być pewne pole do nadużyć. Kwestia tego, co która strona
    >chce udowodnić. Jeśli firma zbankrutowała, to pewnie niektórzy
    >chcieliby, by wykonany przelew okazał się jednak niebyłym.

    Zapewne.
    Ale w tym przypadku raczej nikt nie kwestionuje, ze deweloper
    pieniadze dostal i mieszkania notarialnie przepisal...

    >Jasne. Taki np. KIR też coś może mieć do powiedzenia.

    Te sprytne banki czesto same sciagaja z konta ... u siebie. KIR nic
    nie wie :)

    >Chwilo obciąża się stronę przegraną.

    No i jakby to zmienic ...

    >Wyrażenie zgody to jest nic. To tak jakby list intencyjny.

    Ale czy sie nie liczy jako "udzielenie" ?

    >To podobnie.
    >Moim zdaniem nie ma sensu rozpatrywać wszystkiego jako wielką
    >operację,
    >trzeba to podzielić na proste części.

    Ale wtedy frankowicz przegra :-)

    Zreszta w pierwszym linku bylo
    "W jednej ze spraw prowadzonych przez mec. Barbarę Garlacz przeciwko
    mBank S.A. biegły sądowy ds. instrumentów finansowych potwierdził, że
    waloryzacja ma takie same skutki jak zawarcie standardowej umowy
    kredytu w PLN ze stawką WIBOR oraz jednocześnie do tego umowy na Swapa
    Walutowo-Procentowego.

    Wnioski o opinie zostały już złożone w podobnych sprawach. Jeśli sądy
    pójdą tym tropem to może okazać się, że uznają, iż umowy kredytów
    waloryzowanych czy indeksowanych zawierają w sobie wbudowany
    instrument finansowy, a to powinno w konsekwencji istotnie wzmocnić
    argumenty za nieważnością tych umów."

    Ale kto tam wie, co sad z opini bieglego zrozumie - moze np to, ze
    zadna czesc nie byla zakazana prawnie :-)

    >Owszem, ale są także inne możliwości.

    >Z prowizjami (i ubezpieczeniami) od celowego działania to jest tak
    >sobie
    >- płacą je uczciwi, czyli dokładnie nie ci, którzy powinni.

    Ale coz zrobic - bank musi sie zabezpieczyc :-)

    >Jasne. Masz na myśli to, że kredyt był "uruchomiony w PLN", a
    >następnie
    >przewalutowany? Wtedy nie widzę problemu.

    Nie, ze srodki z kredytu mozna wymienic na inna walute ...

    >Nie widzę problemu, ale powinienem wiedzieć, ile i jakich pieniędzy
    >pożyczam, i jeśli ich tyle przyniosę do banku (z odsetkami, też
    >liczonymi w takich samych pieniądzach), to kredyt jest spłacony.

    Czyli wymiana poczatkowa nie jest taka zła :-)

    A umowa jednak mowila ile tych pieniedzy, w jakiej walucie, i jak sie
    odsetki liczy.

    >Czyli nie spłaca. W innej walucie formalnie spłaca tak samo, i tak
    >samo
    >np. musi sobie tę walutę kupić, jeśli nie ma.

    Ale kapitał, odsetki i prowizje maja oparcie w PB, inne doplaty nie.

    >No ale jeśli kredyt był w PLN, to żadne kursy tu nic nie zmieniają,
    >poza
    >tym limity nie dotyczą kredytów hipotecznych chyba.

    >Nie jestem pewien czy banki podają RRSO dla kredytów hipotecznych
    >(w końcu to wartość zmienna). Marżę, owszem.

    O ile pamietem - nie musza, ale czasem podaja.
    I wtedy maja klopot, jesli policzyly niewlasciwie.

    >To wtedy powództwo o ustalenie :-)

    Tu juz jedno powodztwo mialo miejsce, i bank przegral :-)

    >To niech przekona sąd.

    A sad ma nieograniczona nieodpowiedzialnosc :-(

    J.