    Date: Thu, 26 Mar 2015 17:06:11 +0100
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: dzieło dla niepełnoletniego?

    W dniu 26-03-15 o 16:36, Przemysław Adam Śmiejek pisze:
    > Cześć,
    >
    > chciałbym zlecić wykonanie dzieła polegającego na montażu kanałów
    > montażowych (wchodzenie na drabinę, wiercenie, wbijanie kołków, etc)
    > osobie niepełnoletniej (16-18 lat). Czy można coś takiego zrobić? Czy
    > też jakieś przepisy tu mnie blokują?

    Sprawa ma dwa aspekty. Po pierwsze osoba niepełnoletnia ma ograniczoną
    zdolność do czynności prawnych. Zgodnie z art. 20 kc jeszcze wymagana
    będzie zgoda opiekunów prawnych, bo raczej za drobną sprawę dnia
    codziennego bym takiej umowy nie uznał.

    Osobna sprawa, to przepisy BHP. Po pierwsze nie jestem pewien, ale moim
    zdaniem, skoro zawierasz mowę o dzieło z nieletnim nie prowadzącym
    działalności gospodarczej, to bardzo będzie to ciężko tak tę umowę
    zawrzeć, by nie stała się umową o pracę, a jeśli nawet to w razie
    wypadku i tak będzie problem.