    From: "Depilator" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: do Pana Depilatora...
    Date: Wed, 18 Dec 2002 09:09:24 +0100

    Użytkownik "Markiz de Vonvanfon" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:atol2u$1fj$1@olsztyn.ols.vectranet.pl...

    > Myślałem że liczy się pomoc innym ludziom...

    Liczy sie wiele rzeczy. W zawodzie prawnika jednak liczy sie pomoc
    klientowi, czyli de facto zwycięstwo.

    > To trudne pytanie, nie da się na nie jednoznacznie odpowiedzieć, ale
    > oto mój pogląd.

    Oj chyba sam nie wiesz, jak trudne.

    > Sprwawiedliwość jest to taki stan układu społeczego, w którym każdy
    > dostaje to co mu się słusznie należy.

    A co to znaczy - "słusznie mu się należy"? Wiesz ile poprzez wieki było już
    prób zdefiniowania tego pojęcia? Jest kilka podstawowych wersji: kazemu po
    równo, każdemu wedle potrzeb, każdemu według pracy, każdemu wedle zasług - a
    to tylko te, które odnoszą się do obiektywnych kryteriów i podziału dóbr
    materialnych ( raczej ).

    > Naruszenie tego stanu, nawet
    > prawomocnym wyrokiem sądu jest złem.

    E tam. Zawsze strona przegrana będzie uważać, że wyrok jest niesprawiedliwy,
    czy to czyni go złem? NIe bierzesz poprawki na sybiektywność pojęć i punktów
    widzenia. Sprawiedliwość, to może będzie po śmierci.

    > Słuszność jest natomiast poglądem, którego racjom nie sposób
    > obiektywnie zaprzeczyć.

    Czyli utożsamiasz ja z logiczną prawdziwością? Faktycznie - jest to proste i
    dające się sprawdzić kryterium. Ale stosować je można tylko do zdań
    opisowych - w ten spósób juz chocby nie stwierdzisz, czy cos jest
    'sprawiedliwe'.

    > Wiem że kategorie jakimi się posługuję są idealne i nieosągalne. Ale
    > to nie przeszkadza w dążeniu do nich.

    Oczywiście, że nie. Powiem więcej - fakt ich nieosiągalności jest dowodem
    genialności Boskiego planu. MOżliwość ich osiągnięcia oznaczałaby, że w
    pewnym momencie ludzkość zostałaby zwolniona od obowiązku doskonalenia się,
    co ideabrało by jej rację bytu. Ale ponownie nie eNTeGujemy - to nie
    pl.rec.filozofia :-)

    Depi.