  • 1. Data: 2004-09-30 12:40:13
    Temat: dlaczego radcy prawni tak bardzo wierzą w słowo pisane??
    Od: adamb <z...@w...abkom.tk>

    Mam w ręku umowę. 5 stron maszynopisu.
    Z czego 80% to powoływanie się na zastosowanie jakiejś ustawy, czy
    rozporządzenia. Przykładowo:
    "(..) obowiązywać będą w terminach ustalonych w obowiązujących
    przepisach i stosownie do nich będą ogłaszane."

    lub

    "W sprawach nieuregulowanych niniejszą umową zastosowanie mają
    obowiązujące akty normatywne, w szczególności" (i tutaj wyliczenie kilku
    z kilkudziesięciu mających również zastosowanie)

    itd. itd.

    Tak jakby, wpisanie tych pkt. coś zmieniało w stanie cywilno-prawnym
    umowy.

    hmmm....
    A może się mylę??

    --
    pozdrawiam
    Adam

  • 2. Data: 2004-09-30 13:21:48
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "adamb" <z...@w...abkom.tk> napisał w wiadomości

    > Tak jakby, wpisanie tych pkt. coś zmieniało w stanie cywilno-prawnym
    > umowy.
    >
    > hmmm....
    > A może się mylę??

    To chyba chodzi o dlugosc i "fachowosc" takiego pisma. Jakos bowiem trzeba
    zrobic wrazenie, ze sie jest wartym kasy, ktora sie zarabia. :-)

    marekz

  • 3. Data: 2004-09-30 14:33:26
    Od: "Mecenas" <m...@p...pl>

    Użytkownik "MarekZ" <m...@w...irc.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > To chyba chodzi o dlugosc i "fachowosc" takiego pisma. Jakos bowiem trzeba
    > zrobic wrazenie, ze sie jest wartym kasy, ktora sie zarabia. :-)

    Zgłoś się do mnie to umowa będzie tylko na 2 strony.

    Wszystko zależy od konieczności i mozliwości zabezpieczenia interesów strony
    zlecającej napisanie umowy.
    Jak bedziesz w potrzebie to umowa będzie pisana pod Twoje potrzeby i
    mozliwości bo to będzie Twój interes.

    Czy nie mam racji??

    Pozdrawiam
    Michał

  • 4. Data: 2004-09-30 15:11:22
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "Mecenas" <m...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Zgłoś się do mnie to umowa będzie tylko na 2 strony.

    Sam pisze swoje umowy :-). Ewentualnie wspolnie z druga strona umowy.

> [...]
    > strony
    > zlecającej napisanie umowy.
    > Jak bedziesz w potrzebie to umowa będzie pisana pod Twoje potrzeby i

    Prawdopodobnie masz racje. Chcialem tylko zwrocic uwage, ze w opinii mojej
    jako niefachowca, wymienienie jakichs tam aktow prawnych, ktore w danym
    wypadku moga miec zastosowanie, nie ma sie w zaden istotny sposob do
    zabezpieczenia interesu strony (poza oddzialywaniem psychologicznym byc
    moze, jak ktos wierzy w takie rzeczy i robi to na nim wrazenie).

    Ja staram sie robic tak, ze punkty, ktore uwazam za istotne, zapisuje
    explicite w umowie, a na koniec dodaje standardowa formulke o kodeksie
    cywilnym i przypadkach nieuregulowanych. Wychodze z zalozenia, ze gdyby ktos
    chcial mnie "wykiwac", raczej poradzi sobie i tak (bezskutecznosc egzekucji
    jest takim ostatecznym argumentem, przed ktorym zadne postanowienia umowy
    nie obronia), i na analize takich rzeczy jest raczej czas przed rozpoczeciem
    z kims wspolpracy. Podobnie w druga strone (gdybym mial z gory takie
    zalozenie, ze chce kogos "wykiwac", raczej wpisywanie w umowie czegokolwiek
    by temu nie zapobieglo, co najwyzej wymoglo podjecie jakichs dodatkowych
    krokow). Oczywiscie to co napisalem, dotyczy umow pomiedzy niewielkimi
    podmiotami. Byc moze w przypadku wielkich podmiotow, takie rozbudowanie
    umowy ma jakies merytoryczne znaczenie, tego nie wiem. Intuicyjnie wydaje mi
    sie, ze nic nie wnosi. W razie sporu i tak trzeba bedzie ustalic, jakie
    przepisy maja zastosowanie, a jakie nie.

    marekz

  • 5. Data: 2004-09-30 15:53:05
    Od: adamb <z...@w...abkom.tk>

    MarekZ napisał(a):
    > Intuicyjnie wydaje mi
    > sie, ze nic nie wnosi. W razie sporu i tak trzeba bedzie ustalic, jakie
    > przepisy maja zastosowanie, a jakie nie.

    Chyba omawiana dolegliwość jest powszechna, bo w ustawie o DG pojawia
    się zapis:
    "organ administracji publicznej nie może uzależnić swojej decyzji w
    sprawie podjęcia, wykonywania lub zakończenia działalności gospodarczej
    przez zainteresowaną osobę od spełnienia przez nią dodatkowych warunków,
    w szczególności przedłożenia dokumentów lub ujawnienia danych nie
    przewidzianych przepisami prawa"

    Widocznie, gdyby nie wpisano tego do ustawy, urzędnik mógłby uzależnić
    swoją decyzję od przedłożenia dokumentów lub ujawnienia danych nie

  • 6. Data: 2004-10-04 15:13:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 30 Sep 2004, adamb wrote:

> [...]
    >+ "(..) obowiązywać będą w terminach ustalonych w obowiązujących
    >+ przepisach i stosownie do nich będą ogłaszane."

    Przecież to jest na początek nieścisłe: brak informacji
    czy stosowane będą przepisy z dnia podpisania umowy czy
    obowiązujące w momencie zajścia zdarzenia o ile przepis
    tego nie narzuca :>
    Jaka okazja do "interpretacji"... ;)

    >+ Tak jakby, wpisanie tych pkt. coś zmieniało w stanie cywilno-prawnym
    >+ umowy.

    IMHO - może. Jeśli dajmy na to jakiś termin jest "domyślnie" uregulowany
    przepisem, przepis się zmienia (i ten termin) - ale jednocześnie
    NIE jest narzucony termin bezwzględny oraz umowa stnowi "terminy
    ... obowiązujące w dniu podpisania..." to i owszem :)

    Ale NA OGÓŁ to masz rację :)
    Prędzej jestem skłonny bronić przepisywania całych artykułów
    K.C. dotyczących umowy :) (bo TEŻ mogą się zmienić, a niekoniecznie
    na "stosuje się" lecz "o ile umow nie stanowi inaczej" !).

    pozdrowienia, Gotfryd