    From: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: dlaczego radcy prawni tak bardzo wierzą w słowo pisane??
    Date: Thu, 30 Sep 2004 17:11:22 +0200

    Użytkownik "Mecenas" <m...@p...pl> napisał w wiadomości
    news:cjh5ge$t53$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Zgłoś się do mnie to umowa będzie tylko na 2 strony.

    Sam pisze swoje umowy :-). Ewentualnie wspolnie z druga strona umowy.

    > Wszystko zależy od konieczności i mozliwości zabezpieczenia interesów
    > strony
    > zlecającej napisanie umowy.
    > Jak bedziesz w potrzebie to umowa będzie pisana pod Twoje potrzeby i
    > mozliwości bo to będzie Twój interes.
    >
    > Czy nie mam racji??

    Prawdopodobnie masz racje. Chcialem tylko zwrocic uwage, ze w opinii mojej
    jako niefachowca, wymienienie jakichs tam aktow prawnych, ktore w danym
    wypadku moga miec zastosowanie, nie ma sie w zaden istotny sposob do
    zabezpieczenia interesu strony (poza oddzialywaniem psychologicznym byc
    moze, jak ktos wierzy w takie rzeczy i robi to na nim wrazenie).

    Ja staram sie robic tak, ze punkty, ktore uwazam za istotne, zapisuje
    explicite w umowie, a na koniec dodaje standardowa formulke o kodeksie
    cywilnym i przypadkach nieuregulowanych. Wychodze z zalozenia, ze gdyby ktos
    chcial mnie "wykiwac", raczej poradzi sobie i tak (bezskutecznosc egzekucji
    jest takim ostatecznym argumentem, przed ktorym zadne postanowienia umowy
    nie obronia), i na analize takich rzeczy jest raczej czas przed rozpoczeciem
    z kims wspolpracy. Podobnie w druga strone (gdybym mial z gory takie
    zalozenie, ze chce kogos "wykiwac", raczej wpisywanie w umowie czegokolwiek
    by temu nie zapobieglo, co najwyzej wymoglo podjecie jakichs dodatkowych
    krokow). Oczywiscie to co napisalem, dotyczy umow pomiedzy niewielkimi
    podmiotami. Byc moze w przypadku wielkich podmiotow, takie rozbudowanie
    umowy ma jakies merytoryczne znaczenie, tego nie wiem. Intuicyjnie wydaje mi
    sie, ze nic nie wnosi. W razie sporu i tak trzeba bedzie ustalic, jakie
    przepisy maja zastosowanie, a jakie nie.

    marekz