  • 1. Data: 2008-03-25 02:32:47
    Temat: czy własciciel mieszkania moze mnie wywalić w dowolnej chwili ?
    Od: emtec <e...@o...pl>

    Wynająłem mieszkanie i dogadałem się z właścicielem, że będę u niego
    wynajmował do końca czerwca tego roku. Niestety własciciel znalazł
    kupca na swoje mieszkanie i chce mnie wywalić mnie już w kwietniu.
    Pytanie:
    1. Czy jeśli nie mam żadnej umowy na piśmie to właściciel w razie
    mojego biernego oporu (nie otworzę mu drzwi) może przyjść z policją i
    mnie wywalić na bruk w dowolnej chwili ?
    2, Czy bez zgody wlasciciela moge się zameldować w jego mieszkaniu -
    moze wtedy miałbym jakies szanse dotrwać do końca czerwca :)

    Zaznaczam że wlascicielowi regularnie płaciłem bez zadnych problemów
    tyle ze nie mam nic na pismie.

  • 2. Data: 2008-03-25 04:20:47
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    emtec pisze:
> [...]
    > mojego biernego oporu (nie otworzę mu drzwi) może przyjść z policją i
    > mnie wywalić na bruk w dowolnej chwili ?

    Nie. To ty możesz wezwać policję, jak on będzie ciebie nachodził.

    Zaproponuj mu, że on ci znajdzie nie gorsze mieszkanie do wynajęcia za
    nie wyższą cenę - na pewno bardziej mu się opłaci pokryć ewentualne
    różnice za te kilka miesięcy, niż stracić kupca na lokal.

    > 2, Czy bez zgody wlasciciela moge się zameldować w jego mieszkaniu -

    Wręcz musisz. Inna sprawa, że jest problem formalny - musisz przedstawić
    tytuł prawny do lokalu, czyli np. umowę najmu.

    > moze wtedy miałbym jakies szanse dotrwać do końca czerwca :)

    Meldunek niczego nie zmienia.

    > Zaznaczam że wlascicielowi regularnie płaciłem bez zadnych problemów
    > tyle ze nie mam nic na pismie.

    Gotówką czy przelewem?

    PS: nagrywaj wszelkie rozmowy. Oczywiście bez uprzedzania.

  • 3. Data: 2008-03-25 09:23:01
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "emtec" <e...@o...pl> napisał
    >1. Czy jeśli nie mam żadnej umowy na piśmie to właściciel w razie
    >mojego biernego oporu (nie otworzę mu drzwi)

    Nie może, bo jesteś posiadaczem mieszkania, na podstawie najmu tak mówi KC.
    Problem w tym, że nie masz na to dowodu i jak długo miał trwać najem.

    >może przyjść z policją i
    >mnie wywalić na bruk w dowolnej chwili ?

    Nie może. Jeśli już to powinien wnieść pozew o eksmisję. Sąd tylko może
    postanowić o eksmisji.

    >2, Czy bez zgody wlasciciela moge się zameldować w jego mieszkaniu -
    >moze wtedy miałbym jakies szanse dotrwać do końca czerwca :)

    Musisz, co niczego nie zmienia.

    >Zaznaczam że wlascicielowi regularnie płaciłem bez zadnych problemów
    >tyle ze nie mam nic na pismie.

    Tak jak pisał Andrzej Lawa, dobrze jak masz na to chociaż dowód.

  • 4. Data: 2008-03-25 09:53:51
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Twoja umowa najmu przechodzi ze zbywcy mieszkania na kupujacego, ale są wyjatki.
    JaC

    -----

  • 5. Data: 2008-03-25 10:41:21
    Od: "Beer" <b...@a...pocztowy.pl>

    "emtec" napisał:
    > 1. Czy jeśli nie mam żadnej umowy na piśmie <...>

    Czyli to wynajem "na czarno"?
    Czy nie trzeba takiego czegoś jakoś "uformalniać"?
    Czy właściciel wynajmujący swoje mieszkanie nie powinien gdzieś tego zgłosić
    i odprowadzić stosowne podatki? (strzelam/pytam - to nie jest stwierdzenie).
    A skoro tak, to może się nim jakiś US zainteresować...

  • 6. Data: 2008-03-25 10:57:33
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Beer" <b...@a...pocztowy.pl> napisał
    > Czyli to wynajem "na czarno"?

    Umowę (akurat tą) można w zasadzie zawrzeć w dowolnej, nawet ustnej. Pojawia
    się problem jak udowodnić, co jednak nie powoduje nielegalności umowy
    ustnej.

    > Czy nie trzeba takiego czegoś jakoś "uformalniać"?

    Osoby powinny się zameldować z pomocą wynajmującego, jak nie mają umowy.
    Wynajmujacy powinien tego dopilnować. Jak tego nie zrobią popełniają
    wykroczenie, praktycznie rzadko ścigane. Brak tych formalności nie powoduje
    braku stosunku najmu, a więc nie wpływa na stosunki cywilne tj. prawa do
    przebywania. Czasem regulamin spółdzielni wymaga też zgłoszenia.

    > Czy właściciel wynajmujący swoje mieszkanie nie powinien gdzieś tego
    > zgłosić i odprowadzić stosowne podatki? (strzelam/pytam - to nie jest
    > stwierdzenie).

    Podatek powinien odprowadzić, ale nie ma to żadnego znaczenia na zaistnienie
    najmu i w ogóle nie obchodzi to najemcy.

    > A skoro tak, to może się nim jakiś US zainteresować...

    nim, tzn. właścicielem.

  • 7. Data: 2008-03-25 11:16:02
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    > Osoby powinny się zameldować z pomocą wynajmującego, jak nie mają umowy.

    Oczywiście, gdyby mieli umowę też muszą, tyle, że dadzą sobie radę sami w
    urzędzie.

  • 8. Data: 2008-03-25 14:55:17
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    emtec wrote:
> [...]
    > mojego biernego oporu (nie otworzę mu drzwi) może przyjść z policją i
    > mnie wywalić na bruk w dowolnej chwili ?

    nie, zresztą policja mu nie pomoże. powie ze to nie ich sprawa.

    > 2, Czy bez zgody wlasciciela moge się zameldować w jego mieszkaniu -
    > moze wtedy miałbym jakies szanse dotrwać do końca czerwca :)

    a nawet musisz, w ciągu trzech dni, z tym, że bez umowy to będzie trudno.

    > Zaznaczam że wlascicielowi regularnie płaciłem bez zadnych problemów
    > tyle ze nie mam nic na pismie.

    w przypadku jakich problemów z właścicielem dzwonisz na policję i
    mówisz, że jakiś wariat się awanturuje.
    O ile policja zastanie cię w kapciach i w mieszkaniu, to sporzadzi
    notatkę, pouczy gościa, żeby się nie awanturował komuś pod mieszkaniem i
    sobie pójdzie.
    Jak będzie chciał na siłę wejść to sprawa w sądzie o naruszenie miru
    domowego.

    nawet jakbyś sie w czerwcu nie wyprowadził to i tak wyrzucic cie moze
    tylko poprzez wyrok sądowy i z komornikiem.

    aha, zamki też masz prawo wymienic. wlasciciel wcale nie musi miec klucza.

  • 9. Data: 2008-03-25 14:57:06
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Beer wrote:

    > Czyli to wynajem "na czarno"?
    nie, wynajem na biało. Umowa jest. ustna

    > Czy nie trzeba takiego czegoś jakoś "uformalniać"?

    jest formalnie. jedyny problem to jak udowodnic tresc umowy przed innymi
    osobami.

> [...]
    > stwierdzenie).
    > A skoro tak, to może się nim jakiś US zainteresować...

    powinien płacić podatek od dochodu w swoim US.

  • 10. Data: 2008-03-25 17:10:06
    Od: "zakup" <z...@z...pl>

    > powinien płacić podatek od dochodu w swoim US.

    może płaci, wystarczy zgłosić wynajem na zasadzie ryczałtu - nie jest
    wymagana nawet umowa tylko deklaracja kwoty. Tu trzeba być na tyle
    rozsądnym, aby pazerność nie wzieła góry :) no i niestety płaci się od
    całości mój_czynsz=czynsz+media+podatki_lokalne+zarobek.