eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoczy pracownik ochrony ma prawo nie wpuscic konsumenta do sklepu? › Re: czy pracownik ochrony ma prawo nie wpuscic konsumenta do sklepu?
    From: "Kazimierz Kotowicz" <k...@p...tp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czy pracownik ochrony ma prawo nie wpuscic konsumenta do sklepu?
    Date: Thu, 4 Aug 2005 12:44:39 +0200

    Użytkownik "radxcell" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:42f1b340$1@news.home.net.pl...
    > RadXcell answers to Kazimierz Kotowicz,
    > who wrote in
    >

    > czy podstawa do tego co piszesz jest wlasnie rzeczona
    > ustawa o ochronie osob i mienia, ktora zawiera wszystkie
    > uprawnienia ochrony? co z tzw. "wewnetrznym regulaminem"
    > obiektu?
    >
    > pozdr,
    > rdx

    Witam
    Oczywiście, że miałem na myśli przedmiotow ustawę tj.
    Ustawę o ochronie osób i mienia Dz.U.97.114.740
    Pracownik ochrony w tego typu obiektach uż. publ. przy podejmowaniu
    interwencji musi mieć uzasadnione podstawy do takiego postępowania., bowiem
    każde inne działanie z jego strony jest bezprawne. Nie może dowolnie
    ustanawiać sobie rguł postępowania. Prawnicy o tym wiedzą , że każde
    działanie ochroniaża musi być uzasadnione prawnie a póżniej móżna rozważać
    postępowanie pracownika ochrony z puntu widzenia jego subiektywnej oceny.
    Aczkolwiek subiektywna ocena zagrożenia jakie stwarza np kupujący itd.itp.
    w pojęciu ochroniarza nie musi być /i zazwyczaj nie jest/ zgodna z faktami.
    Każde działanie ochroniarza skierowane p-ko obywatrelowi w jego szerokim
    ujęciu nie może naruszać dóbr osobistych i nietykalńości cielesnej i
    godności osobistej.
    Art. 36.ust.1 p.4 w którym czytamy iż ...Czynności o których mowa w ust 1
    powinny być wykonane w sposób możliwie najmniej naruszający dobra osobiste
    osoby, w stosunku do której zostały podjęte.

    Art 38.2.1 w/w Ustawy precyzyje kiedy i w jakich okolicznościach/ w
    powiązaniu z innymi art/ pracownik ochrony może stosować śr, przymusu
    bezpośredniego , np. siłą zatrzymanie i nie wpuszczenie do sklepu bądż
    odwrotnie wyprowadzenie ze sklepu

    Art.50 cyt.ust.określa zakres odpowiedzialności karnej
    Tezy z piśmiennicta i komentarze na ten temat są jednoznaczne nie cytuje a
    zainteresowanych odsyłam do lexa.
    W tym temacie mają istotne znaczenie dla obywatela unormowania
    Konstytucyjne vide Rozdział II aRT 32 i n.
    Do tego dochodżą unormowania prawne o ochrone konsumenta i szereg innych
    aktów prawnych m in. Art.157, 216, 217 KK z których , kazdy
    poszkodowany -pokrzywdzony może uruchomić p-ko ochroniarzowi i nie tylko.
    Gdyż konsekwencje ponosić może w zal. od sytuacji także wł obiektu

    Ochroniarze wykorzystują niewiedzę konsumentów i wychodząc z założenia , że
    ja mam władze to cie usadzę -postępują tak a nie inaczej .W przyp braku
    reakcji czują się bezkarni , a tak nie powinno być
    Tu nie ma " wolnej amerykanki"
    Zuwagi na miejsce przedstawiłem przedmiotowe zagadnie niejako skrótowo,
    być może chaotycznie za co z góry przepraszam

    Pozdrowienia KK