    From: "Marcin 'Radmar' Wasilewski" <r...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czy mieli prawo zabrać ??
    Date: Thu, 15 Apr 2004 04:00:13 +0200
    Sender: r...@a...pl@host-62-141-208-185.gorzow.mm.pl

    Użytkownik "Wiesław Lubas" <v...@m...put.poznan.pl> napisał w wiadomości
    news:c5kl7b$61r$1@topaz.icpnet.pl...
    > Masz duzo racji, ale pytanie: to po co w PoRD wymienia sie sytuacje, w
    > ktorych kierujacy ma obowiazek zachowac "szczegolna ostroznosc". Wg.
    Twojej
    > opinii powinien zawsze, czyli PoRD jest do bani. Probowales moze
    > obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej?

    OK. już się uspokoiłem... Szczególną ostrożność kierowca ma zachować w
    miejscach szczególnie niebezpiecznych np. przejazdy kolejowe itp.
    Natomiast sprawa zachowania bezpiecznej odległości jest jasno w KD
    wyjaśniona i jasne jest, że zachowanie należytej odległości od jadącego z
    przodu pojazdu, to zasrany obowiązek jadącego z tyłu kierowcy i nie ma nic
    wspólnego ze szczególną ostrożnością.
    Jego obowiązkiem było tak dostosować prędkość, aby był w stanie
    wyhamować przed jadącym przed nim pojazdem, jeśli tego nie zrobił, czego
    skutkiem było to, że wpakował się w bagażnik nieszczęśnika jadącego z
    przodu, to winny temu nie jest pijany człowiek, który wszedł na drogę, tylko
    jego bezmyślność. Pijaczek, był przyczyną pośrednią i może odpowiadać za
    spowodowanie niebezpieczeństwa w ruchu, ale nie za kolizję, gdyż ta nie była
    zawiniona bezpośrednio przez niego.
    Podam inny drastyczny przykład: ktoś wtragnął na drogę, kierowca
    samochodu ostro zahamował, czego skutkiem było to, że z samochodu spadł (źle
    umocowany)ładunek zabijając stojącą przy krawędzi jezdni osobę. Czy za
    śmierć osoby będzie odpowiadał kierowca, czy osoba, która wtargneła na
    jezdnię??? Jasne, jest, że to ona rozpoczęła ten "łańcuch nieszczęść",
    natomiast jasne jest też, że za śmierć tej przypadkowej osoby odpowiadać
    będzie kierowca, a nie przechodzeń. Co innego gdyby, samochód gwałtownie
    hamując wpadł np. w poślizg i skutkiem tego, wjechał na chodnik, wtedy
    prawdopodobne jest, że to właśnie przechodzeń odpowiadał by za śmierć tego
    nieszczęśnika.
    Natomiast w przypadku od którego dyskusja się rozpoczeła pijany
    przechodzeń był "tylko" przyczyną pośrednią, natomiast bezpośrednim winnym
    spowodowania kolizji, był kierowca samochodu jadącego z tyłu. Podążając
    dalej, nie jest on bezpośrednią przyczyną kolizji i gdyby w tym zdarzeniu
    były np. osoby ranne to kierowca drugiego pojazdu byłby za te osoby
    odpowiedzialny a nie przechodzeń - każdy adwokat by go łatwo z takiego
    oskarżenia wybronił.
    Tak samo jak z autostradą.. kierowca który spowodował stłuczkę, nie może
    odpowiadać za to, że za nim zderzyło się jeszcze 20 pojazdów. Co prawda on
    był pośrednią przyczyną tego zdarzenia tzn. zablokował pas ruchu, natomiast
    bezpośrednią przyczyną następnych kolizji było nie zachowanie należytej
    ostrożności i nie dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze.

    pozdrawiam,

    --
    Marcin "Radmar" Wasilewski
    http://www.ostbahn.net