    From: Bartosz Lukasz Radko <b...@e...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: blad kasjerki, brak biletu, mandat
    Date: Mon, 24 Nov 2003 09:16:21 +0100
    Sender: b...@3...acn.waw.pl

    Tomasz Pyra wrote:

    > Mamy wiec w tej chwili 2 bilety A<->G, 2 mandaty po 110zl. W najblizszym
    > czasie piszemy odwolanie oficjalne do PKP.
    >
    > Na co sie jeszcze ewentualnie powolac poza opisaniem zdarzenia? Czy znacie
    > jakies przepisy wyzszego poziomu

    Sprawy te reguluje Taryfa Osobowa i Bagażowa PKP S.A. (TOB) zawierająca
    postanowienia taryfowe o przewozie osób i przesyłek bagażowych (Biuletyn
    PKP, seria A, Nr 19, poz. 37; Biuletyn PKP, seria B, Nr 22, poz. 54).
    Poczytałem ją i widzę, że jest tam niezły bajzel. Otóż w paragrafie 43
    "Bilety odcinkowe imienne wg taryfy normalnej i z ulgą 50%" napisane
    jest (punkt 5):

    "przejście do klasy 1, przejazd dłuższą drogą, a także PRZEJAZD POZA
    STACJĘ PRZEZNACZENIA wskazaną na bilecie – dozwolony jest pod warunkiem
    uiszczenia dopłaty stanowiącej różnicę między ceną biletu jednorazowego
    za faktyczny przejazd a ceną biletu jednorazowego w klasie i relacji
    wskazanej na posiadanym bilecie, obliczonej wg taryfy normalnej lub
    ulgowej (w zależności od indywidualnych uprawnień), zgodnie z
    postanowieniami par.par. 10–15".

    W paragrafie 11 "Zasady zmiany umowy przewozu w razie przejazdu
    podróżnego z biletem normalnym poza stację przeznaczenia" czytamy (punkt
    4):

    "Dozwolony jest przejazd do stacji położonej na przedłużeniu relacji
    wymienionej na bilecie (bezpośrednim pociągiem w tej samej klasie),
    jeżeli nowa stacja przeznaczenia mieści się w tej samej strefie
    odległości co pierwotna stacja przeznaczenia. W tym wypadku nie wystawia
    się biletu blankietowego na dopłatę".

    So far, so good.
    Ale. Jechali studenci, mieli więc pewnie bilety z ulgą ustawową. Jest i
    na to paragraf:
    Paragraf 44 "Bilety odcinkowe imienne miesięczne z ulgą 78%, 49% i 37%
    (ulgi ustawowe)":
    (punkt 5) "Przejście do klasy 1, do pociągu wyższej kategorii, przejazd
    poza stację przeznaczenia, drogą dłuższą lub inną, nie jest dozwolony".

    Dziwna sprawa. Myślę, że takie pozbawienie klienta części uprawnień,
    tylko z tego powodu, że korzysta z ulgi (i to ustawowej), a korzystanie
    z których nie wiązałoby się z żadną szkodą dla przewoźnika byłoby łatwe
    do zakwestionowania przed sądem. Ale niech się tu prawnik wypowie, ja
    się znam na kolei.
    Skąd to się wzięło? To proste - ustawa z dnia 21 grudnia 2001 o zmianie
    ustawy o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami
    publicznego transportu zbiorowego oraz o zmianie innych ustaw (Dz.U.
    2002 nr 4 poz. 34) wprowadziła następujący przepis:

    "Do ulgi 49% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego
    kolejowego w pociągach osobowych, na podstawie imiennych biletów
    miesięcznych, z miejsca zamieszkania do szkoły, szkoły wyższej i z
    powrotem, uprawnione są osoby wymienione w ust. 3." (chodzi m. in. o
    studentów).

    A więc chciano zapobiec temu, że student kupi bilet do szkoły, a będzie,
    nie mając uprawnień, jeździł dalej. Tyle tylko, że kolejna "ustawa o
    zmianie ustawy" (Dz.U. 2002 nr 112 poz. 977) zniosła powyższe
    ograniczenie do przejazdów dom-szkoła. Najwyraźniej autorzy Taryfy
    Osobowej i Bagażowej PKP S.A. o tym zapomnieli.

    To jeszcze nie wszystko. Zgaduję, że jechaliście pociągiem SKM.
    Obowiązywał Was więc paragraf 45 TOB "Bilety odcinkowe imienne ważne w
    pociągach >>PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście<< Sp. z o.o. (SKM)".
    Tu już nie ma rozróżnienia na studentów i niestudentów, napisane jest
    tyle:

    (punkt 5) "przejazd w pociągu SKM poza stację przeznaczenia wskazaną na
    bilecie, dozwolony jest pod warunkiem uiszczenia dopłaty stanowiącej
    różnicę należności między ceną biletu jednorazowego za faktyczny
    przejazd a ceną biletu jednorazowego w relacji wskazanej na posiadanym
    bilecie, obliczonej wg tabeli opłat specjalnych za przewóz osób w
    pociągach >>PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście<< Sp. z o.o.".

    Nie ma tu co prawda odniesienia do paragrafu, który mówiłby, że można
    jechać bez żadnej dopłaty, ale paragraf taki jest. Jest to paragraf 14
    "Zasady zmiany umowy przewozu w razie przejazdu podróżnego z biletem
    ulgowym poza stację przeznaczenia":
    (punkt 6) "Dozwolony jest przejazd do stacji położonej na przedłużeniu
[...]

    Konkludując ten przydługi wywód:
    Jeżeli jechaliście pociągiem SKM, należy powołać się na paragaf 14 pkt.
    6 w związku z paragrafem 45 pkt. 5 Taryfy Osobowej i Bagażowej PKP S.A.
    Warto przy tym pamiętać, że kasjerka nie popełniła tu błędu, wystawiła
    Wam bilety uprawniające do przejazdu na zaplanowanej przez Was trasie.
    Jedynym winnym jest kontroler z firmy "Renoma".
    Jeżeli nie - należy doprowadzić do rozprawy w sądzie i tam
    zakwestionować paragraf 44 pkt. 5 TOB, powołując się na przykład
    paragrafu 11 pkt. 4 w związku z paragrafem 43 pkt. 5 i na Ustawę z dnia
    20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami
    publicznego transportu zbiorowego (Dz.U. 2002 nr 175 poz. 1440).

    (tekst Taryfy Osobowej i Bagażowej za stroną http://www.kolejarz.lhs.pl)

    BR