  • 1. Data: 2003-12-11 00:52:45
    Temat: bankowy tytuł egzekucyjny
    Od: kam <X...@X...onet.plX>

    Czy ktoś może mnie oświecić na jakiej podstawie można pozbawić
    wykonalności bankowy tytuł egzekucyjny jeśli zostałby on wystawiony po
    przedawnieniu się roszczenia?

    KG

  • 2. Data: 2003-12-11 12:24:47
    Temat: Re: bankowy tytuł egzekucyjny
    Od: "bronek" <b...@g...pl>

    > Czy ktoś może mnie oświecić na jakiej podstawie można pozbawić
    > wykonalności bankowy tytuł egzekucyjny jeśli zostałby on wystawiony po
    > przedawnieniu się roszczenia?

    Może to?

    Art. 795. § 1. Na postanowienie sądu co do nadania klauzuli wykonalności
    przysługuje zażalenie.
    § 2. Termin do wniesienia zażalenia biegnie dla wierzyciela od daty wydania
    mu tytułu wykonawczego lub postanowienia odmownego, dla dłużnika - od daty
    doręczenia mu zawiadomienia o wszczęciu egzekucji.

    Bronek

  • 3. Data: 2003-12-11 12:27:11
    Od: "bronek" <b...@g...pl>

    Użytkownik "kam" <X...@X...onet.plX> napisał w wiadomości
    > Czy ktoś może mnie oświecić na jakiej podstawie można pozbawić
    > wykonalności bankowy tytuł egzekucyjny jeśli zostałby on wystawiony po
    > przedawnieniu się roszczenia?

    a może też to?

    Art. 840. § 1. Dłużnik może w drodze procesu żądać pozbawienia tytułu
    wykonawczego wykonalności w całości lub części albo ograniczenia:
    1) jeżeli przeczy zdarzeniom, na których oparto wydanie klauzuli
    wykonalności;
    2) jeżeli po powstaniu tytułu egzekucyjnego nastąpiło zdarzenie, wskutek
    którego zobowiązanie wygasło albo nie może być egzekwowane; gdy tytułem jest
    orzeczenie sądowe, dłużnik może powództwo oprzeć także na zdarzeniach, które
    nastąpiły po zamknięciu rozprawy;
    3) jeżeli małżonek, przeciwko któremu sąd nadał klauzulę wykonalności na
    podstawie art. 787, wykaże, że egzekwowane świadczenie wierzycielowi nie
    należy się, przy czym małżonkowi temu przysługują zarzuty nie tylko z
    własnego prawa, lecz i te, z którymi mógł wystąpić jego współmałżonek.
    § 2. Jeżeli podstawą egzekucji jest tytuł pochodzący od organu administracji
    państwowej, do stwierdzenia, że zobowiązanie wygasło lub nie może być
    egzekwowane, powołany jest organ, od którego tytuł pochodzi.

    Bronek

  • 4. Data: 2003-12-11 12:47:09
    Od: kam <X...@X...onet.plX>

    bronek wrote:
    > a może też to?

    też o tym myślałem ale mam pewne wątpliwości..

> [...]
    > wykonawczego wykonalności w całości lub części albo ograniczenia:
    > 1) jeżeli przeczy zdarzeniom, na których oparto wydanie klauzuli

    może, ale czy podnoszenie zarzutu przedawnienia jest "przeczeniem
    zdarzeniom itd"?

> [...]
    > orzeczenie sądowe, dłużnik może powództwo oprzeć także na zdarzeniach, które

    A tu znowu - "po powstaniu tytułu", przedawnienie miało miejsce przed.

    KG

  • 5. Data: 2003-12-11 12:47:51
    Od: kam <X...@X...onet.plX>

    bronek wrote:
> [...]
    > mu tytułu wykonawczego lub postanowienia odmownego, dla dłużnika - od daty
    > doręczenia mu zawiadomienia o wszczęciu egzekucji.

    Czy w tym trybie nie podważa się raczej błędów formalnych?

    KG

  • 6. Data: 2003-12-11 13:18:49
    Od: "bronek" <b...@g...pl>

    > może, ale czy podnoszenie zarzutu przedawnienia jest "przeczeniem
    > zdarzeniom itd"?

    Z orzeczeń oraz tez z piśmiennictwa w Lexie wynika, że własnie ten przepis
    jest własciwy do atakowania BTE.

    Między innymi jest tego typu wypowiedź:
    "Notarialne i bankowe tytuły egzekucyjne, w odróżnieniu od tytułów
    egzekucyjnych w postaci prawomocnych orzeczeń sądowych, nie korzystają z
    powagi rzeczy osądzonej. Wymierzone przeciwko tym tytułom powództwo
    opozycyjne z art. 840 k.p.c., oparte na podstawie określonej w § 1 pkt 1
    tego przepisu, może obejmować bardzo liczne zarzuty. Należą do nich zarzut
    braku zdolności sądowej i braku pełnomocnictwa, zarzut nieważności aktu
    notarialnego (np. z powodu wad oświadczenia woli) oraz jego
    bezskuteczności."

    Sformułowanie "przeczenie zdarzeniom" jest rzeczywiście mało fortunne.
    Wydaje mi się jednak, że sąd powinien interpretować to celowościowo i uznać
    zarzut przedawnienia.

    Właściwie to nie ma innego wyjścia jak próbować z tego przepisu :(
    Ewentualnie można dać się złupić, a następnie żądać odszkodowania w odrębnym
    procesie.

    Bronek