  • 21. Data: 2009-02-06 22:57:05
    Temat: Re: adn. na f-rze : towar jest wlasnoscia sprzedajacego do czasu zaplaty itp
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 6 Feb 2009, Alek wrote:

    > Użytkownik "Olgierd" <n...@n...problem> napisał

    > Dziwnie wygląda to w przypadku towarów do dalszej sprzedaży.
    > Detalista kupuje coś z terminrm płatności 30 dni i z takim
    > zastrzeżeniem własności a zaraz sprzedaje towar klientowi.
    > I co wtedy, dokonał przywłszczenia?

    Za to najwyraźniej skutecznego (znaczy klient kupił).
    Nie ma mowy o "utraceniu" przez poszkodowanego (sam wydał).

    pzdr, Gotfryd

  • 22. Data: 2009-02-06 23:02:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 Feb 2009, Olgierd wrote:

    > Tak, strony umowy mogą dowolnie określić moment przejścia własności
    > kupowanej rzeczy.

    E, to chyba nadinterpretacja.
    Na mój rozum dla rzeczy oznaczonej co do gatunku nie da się przenieść
    własności *przed* jej wydaniem - jaki przepis, oprócz art.544 (sprzedaż
    wysyłkowa) pozwala uchylić ograniczenie art.155.2 ?
    Co do "po" przepis jest, więc to inna sprawa.

    pzdr, Gotfryd

  • 23. Data: 2009-02-07 08:24:59
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Sat, 07 Feb 2009 00:02:19 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > własności *przed* jej wydaniem - jaki przepis, oprócz art.544 (sprzedaż
    > wysyłkowa) pozwala uchylić ograniczenie art.155.2 ?

    Faktycznie ciekawy temat, na to nie wpadłem.

    Z innej beczki: w orzecznictwie (i praktyce) dopuszcza się zbycie jeszcze
    niewybudowanego budynku. Prawdę mówiąc nie wiem jak się zapatrują na
    charakter takiej nieruchomości (tj. czy nieruchomość, której nie ma, jest
    już nieruchomością).

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 24. Data: 2009-02-07 10:41:04
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Zbycie ekspektatywy?
    JaC

  • 25. Data: 2009-02-07 11:57:44
    Od: Peter May <p...@p...fm>

    Michał pisze:
> [...]
    > prawnie rozwiazane, może to jest oczywiste, albo niemożliwe - z chwią
    > sprzedaży ( f-ra ) towar staje się własnością nabywcy?

    Kodeks cywilny:

    Art. 589. Jeżeli sprzedawca zastrzegł sobie własność sprzedanej rzeczy
    ruchomej aż do uiszczenia ceny, poczytuje się w razie wątpliwości, że
    przeniesienie własności rzeczy nastąpiło pod warunkiem zawieszającym.

    --
    Peter

  • 26. Data: 2009-02-07 13:57:30
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Sat, 07 Feb 2009 11:41:04 +0100, 666 napisał(a):

    > Zbycie ekspektatywy?

    Masz na myśli -- muszę pytać, bo uciąłeś cytat nawet "na Twoją modłę" --
    owo przeniesienie własności niewybudowanego mieszkania?
    OK, można przenieść prawo do lokalu i to chyba nawet prawo "przyszłe".
    Ale ja mam na myśli przeniesienie własności nieruchomości -- nie prawa do
    nieruchomości -- bo takie cuda widziałem (w aktach notarialnych).