  • 1. Data: 2006-07-26 13:58:43
    Temat: Zostałem wezwany jako świadek w nieznanej mi sprawie.
    Od: w...@g...com

    Witam.
    Niedawno otrzymałem wezwanie do sądu jako świadek i chciałbym
    dowiedzieć się w jakiej sprawie mam zeznawać. Na wezwaniu widnieje
    tylko termin, nr. sali, sygnatura akt data wystawienia, oraz że sprawa
    odbywa się w wydziale grodzkim sądu rejonowego, oraz ze stawiennictwo
    jest obowiązkowe, oraz że jestem wezwany w sprawie [imie i nazwisko]
    którego nieznam.

    W sekretariacie sądu powiedziano mi że nic o tej sprawie nie moge
    się dowiedzieć.

    Chciałem zapytać, czy nie ma jakiś przepisów na których podstawie
    mó?łbym dowiedzieć się o co chodzi, oraz czy w miejscu "w sprawie"
    na wezwaniu nie powinny się znaleść inne dane niż imie i nazwisko.

    Drugą sprawą o jaką chciałem zapytać jest to, czy moge odmówić
    składania przynajmniej części zeznań (np. nie powiązanych
    bezpośrednio z temate sprawy o którym zostałem poinformowany, czyli
    pewną osobą której nie znam), oraz czy jeśli jestem wezwany jako
    świadek czy moge odmówić składania zeznań w swojej sprawie (np.
    jeśli coś dotyczyło by bezpośredno mnie, lub mógłbym być
    pociągnięty do odpiwiedzialności).

    Jeśli ktoś prosiłbym o napisanie na podstawie jakich przepisów
    któraś z tych rzeczy jest ewentualnie możliwa.

    Dziękuje.

  • 2. Data: 2006-07-26 15:50:24
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik <w...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

    > jestem wezwany w sprawie [imie i nazwisko] którego nieznam.

    O co chodzi dowiesz się na sali sądowej. Być może znasz sprawę, (może
    byłeś przesłuchiwany przez policję?) a tylko nie znasz nazwiska
    oskarżonego. Albo oskarżonych jest kilka osób (może połączono różne
    sprawy) a wpisano tylko jedno z nich, akurat tobie nieznane. A jeśli
    naprawdę nic nie wiesz to właśnie to powiesz i koniec przesłuchania.

  • 3. Data: 2006-07-26 16:20:05
    Od: w...@g...com

> [...]
    > oskarżonego. Albo oskarżonych jest kilka osób (może połączono różne
    > sprawy) a wpisano tylko jedno z nich, akurat tobie nieznane.

    To nie wchodzi w gre.

    > A jeśli naprawdę nic nie wiesz to właśnie to powiesz i koniec przesłuchania.

    Tylko obawiam sie że to jakaś bardziej zagmatwana sprawa jakich w
    mojej okolicy jest wiele. Znajomego posadzili za handel narkotykami
    którymi nie handlował z powodu zmowy paru osób które aby uniknąć
    kar (głównie za posiadanie narkotyków) podały go jako dilera. Wtedy
    też wzywano paru nieświadomych niczego świadków którzy zeznawali
    przeciwko niemu, bo bali sie kary za falszywe składanie zeznań.

    W art. 129. § 1 kodeksu karnego napisane jest, ze powinienem zostać
    powiadomiony w jakiej sprawie jestem wzywany. Czy wpisanie imienia i
    nazwiska wystarcza? W końcu chyba jestem wezwany w sprawie
    popełnienia jakiegoś przestępstwa, a nie bezpośrednio w sprawie
    osoby.

  • 4. Data: 2006-07-26 16:53:35
    Od: Murceen <m...@c...pl>

    Dnia 2006-07-26 18:20, Użytkownik w...@g...com napisał:

> [...]
    > też wzywano paru nieświadomych niczego świadków którzy zeznawali
    > przeciwko niemu, bo bali sie kary za falszywe składanie zeznań.

    nie rozumiem Twojej wypowiedzi. wedlug mnie wynika z niej, ze skladali
    falszywe zeznania, bo bali sie kary za falszywe zeznania...

    m.

  • 5. Data: 2006-07-26 16:54:01
    Od: "Kaiser Souza" <k...@g...pl>

    > W art. 129. =A7 1 kodeksu karnego napisane jest, ze powinienem zosta=E6
    > powiadomiony w jakiej sprawie jestem wzywany. Czy wpisanie imienia i
    > nazwiska wystarcza? W ko=F1cu chyba jestem wezwany w sprawie
    > pope=B3nienia jakiego=B6 przest=EApstwa, a nie bezpo=B6rednio w sprawie
    > osoby.

    oczywiście jesteś świadkiem w sprawie. Przyjdziesz to się dowiesz. Sędzia
    poinformuje Cie, kiedy słuzy prawo odmowy skłądania zeznań lub odmowy
    odpowiedzi na ptytanie. Jeśli bedziesz się bał, że Twoja odpowiedz nazrazi
    Cie na odpowiedzialność karną możesz odmówić odpowiedzi napytanie (art 183
    k.p.k, stosowany też w sprawach o wykroczenia)
    W narkotyki Cię nie będą wrabiali chyba bo wezw3anie jest z grodzkiego.;p TAm
    są wykroczenia i sprawy w uproszczonym, więc drobnica

    pozdro
    mk

  • 6. Data: 2006-07-26 17:06:36
    Od: w...@g...com

    > nie rozumiem Twojej wypowiedzi. wedlug mnie wynika z niej, ze skladali
    > falszywe zeznania, bo bali sie kary za falszywe zeznania...
    >
    > m.

    Bo cała reszta składała fałszywe i prawda nie pokryła by się z
    zeznaniami powiedzmy 5 innych świadków.

  • 7. Data: 2006-07-26 17:11:17
    Od: w...@g...com

    > oczywiście jesteś świadkiem w sprawie. Przyjdziesz to się dowiesz.

    Tylko rozchodzi sie właśnie żeby wcześniej dowiedzieć się czego
    kolwiek.

> [...]
    > Cie na odpowiedzialność karną możesz odmówić odpowiedzi napytanie (art 183
    > k.p.k, stosowany też w sprawach o wykroczenia)

    A co do tego miłbym pytanie, czy w praktyce nie jest to za bardzo
    "niemile widziane"

    > W n?arkotyki Cię nie będą wrabiali chyba bo wezw3anie jest z grodzkiego.;p

    Jest.

    > TAm są wykroczenia i sprawy w uproszczonym, więc drobnica

    a na czym polega tryb uproszczony?

  • 8. Data: 2006-07-26 17:30:15
    Od: "D.H. Oskar" <d...@o...pl>

    Użytkownik <w...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
    > oczywiście jesteś świadkiem w sprawie. Przyjdziesz to się dowiesz.

    Tylko rozchodzi sie właśnie żeby wcześniej dowiedzieć się czego
    kolwiek.

    a po co ?? zeby mataczyc ??

  • 9. Data: 2006-07-26 17:43:38
    Od: w...@g...com

    D.H. Oskar wrote:
> [...]
    ps.com...

    > Tylko rozchodzi sie właśnie żeby wcześniej dowiedzieć się czego

    A choćby poto żeby iść tam komfortowo, być przygotowanym jeśli
    ktoś inny mataczy, nie denerwować się o co chodzi, nie być
    oszukiwanym przez sąd który powinien był napisać w jakiej sprawie
    mnie wzywa, a wymigał sie wpisując tylko imie i nazwisko, aby móc
    przypomnieć sobie coś co działo się dawno, aby wiedzieć na jak
    długi czas rozprawy się nastawić, aby nie robiono ze mnie idioty
    który ma o czym opowiadać bo ktoś kto nawet nie raczył mnie
    poinformować o co chodzi tak chce, aby moja matka która widziała
    wezwanie a jest chora na serce nie denerwowała sie niepotrzebnie o co
    chodzi, aby uniknąć ewentualnej próby wmieszania w czyjeś
    krętactwo...

  • 10. Data: 2006-07-26 18:27:18
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik <w...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

> [...]
    > nazwiska wystarcza? W końcu chyba jestem wezwany w sprawie
    > popełnienia jakiegoś przestępstwa, a nie bezpośrednio w sprawie

    Czasem piszą też artykuł kk lub kw. Nie ma nic takiego?