  • 61. Data: 2019-06-16 15:31:05
    Temat: Re: Zniszczyli ważne dokumenty z wypadku z Beatą Szydło
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2019-06-16 o 14:49, Shrek pisze:

    > To tak jakby twierdzić, że wyparowywanie akt (zdarza się) to wada papieru.

    Pomijając pożar czy "przypadkowe" włożenie do niszczarki, to papier
    można zgnieść, zachlapać, zamoczyć, naświetlić, zaciemnić,
    napromieniować, podgrzać, i pewnie wiele innych rzeczy z nim zrobić a
    akta będą nadal czytelne. Płyty CD/DVD wymagają większych ceregieli i
    większości z powyższych "atrakcji" nie przeżywają.
    Dodając do powyższego, że dla akt nie ma znaczenia czy wydrukowane są na
    papierze w cenie 0,01zł za kartkę A4 czy za 10zł, czerpanego przez
    dziewice w świetle księżyca, to dla płyt jakość już ma znaczenie.
    Zdaję sobie sprawę, że 99% sędziów i prokuratorów może nie mieć o tym
    bladego pojęcia, ale 1% coś tam na pewno wie, poza tym mają
    wspomagających ich specjalistów, którzy na 100% znają wady i zalety
    obydwu technologii.
    Czyż to nie wada systemu?

  • 62. Data: 2019-06-16 15:53:03
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2019-06-16 o 14:55, Shrek pisze:

    > Bez przesady - jest coś takiego jak siwtz i da się je tak określić, jak
    > jest potrzeba.

    Ale budżet nie jest z gumy, albo dostaniesz x płyt w cenie 1zł/sztukę,
    albo 10 razy mniej za płytę M-Disk. Jak myślisz co wybierają?

    > A czemu lepiej - uważam, że jakikolwiek dowód powinien być przechowywany
    > w sposób właściwy. To że zniszczeniu uległ akurat _ten_ dowód? No cóż -
    > prokuratura jest instytucją partyjną podobnie jak na przykład kurwizja.

    No więc został nagrany na takich samych płytach jak inne sprawy, był
    przechowywany jak inne dowody. Czy prawidłowo czy nie, to już inna sprawa.
    Różnica jest tylko taka, że jak panu Kowalskiemu umorzą sprawę z powodu
    "zdechnięcia" dowodów, to nikt poza Kowalskim się tym nie interesuje.
    Czy sprawa Kowalskiego jest mniej ważna niż Szydło, że prasa o niej nie
    pisała?

    > Tak bez okładki?

    Okładka niewiele tu zmienia, może jej w ogóle nie być. Ot, leży sobie z
    boku płyta i czeka aż prokurator przebrnie przez akta i będzie miał czas
    lub ochotę ją przejrzeć, akt ma na 3 miesiące czytania.
    No bo chyba tyle ich jest skoro sprawy tyle czasu trwają?

    > Chcesz powiedzieć, że w prokuraturze i policji pracują
    > bezmyślni pratacze i strach im dać metalową kulkę bo zepsują albo zgubią?

    Pracują tam tacy sami ludzie jak gdzie indziej, każdy ma sowich
    przełożonych i podwładnych, tym pierwszym trzeba dogadzać, tymi drugimi
    można orać. A wszyscy razem i każdy z osobna, robią tak żeby zarobić ale
    się nie narobić.

  • 63. Data: 2019-06-16 16:10:30
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 16.06.2019 o 14:09, nadir pisze:

    > Ale jaki widzisz problem żeby zebrać do kupy kilku/nastu informatyków z
    > KGP, Ministerstwa Sprawiedliwości, MSWiA. Niech siądą, wymienią
    > doświadczenia i informację, i zastanowią się jak wdrożyć obieg
    > materiałów cyfrowych między uczestnikami procesów we wszystkich tych
    > instytucjach. Punkty wymiany danych nie muszą być przecież w każdym
    > powiecie. Coś takiego powinno być wdrożone od przynajmniej 10 lat.

    Że w praktyce ogłoszą przetarg i system wykona zewnętrzna firma, która
    nie ma zielonego pojęcia ani o Policji, ani sądach, ani prokuraturze.
    Będziemy mieć kolejną niezależną usłyszę i ręcznie przepisywać do niej
    dane.

    Moim zdaniem najprościej byłoby stworzyć narodowe repozytorium. Tam
    dowody cyfrowe przechowywać. Opracować sensowną politykę bezpieczeństwa,
    a w protokoły wrzucać sumy kontrolne, by tego nikt nie pozmieniał.
    Większość programów używanych do zabezpieczania dowodów cyfrowych
    obsługuje nieźle szyfrowanie i podpis. To druga "linia obrony". Archiwum
    w tzw. raid, i to trzecia linia obronny.

    Pytanie kto by to miał nadzorować. Mnie najbardziej sensowne wydaje się
    ABW albo KRAJOWE CENTRUM INFORMACJI KRYMINALNYCH. Tylko to są bardzo
    obszerne ilości materiału i konieczne były by bardzo wydajne łącza.
    Ograz byle telefonu, to teraz może być 1 TB, a tego dziennie jest kilka.
    TAkie minimum w standardzie, to 0,5 TB.

    Obraz komputera robiony po USB 3,0 robi się do 8 godzin., a to się
    potrafi zsynchronizować do 640 MB/s. Pamiętaj, że kopia binarna zawiera
    również obraz pustej części dysku, więc jak masz dysk 0,5 TB, to choć by
    na nim sam system stał, to zabezpieczasz ponad 0,5 TB (tam jeszcze masz
    dane kontrolne, ale to ich niewiele).

  • 64. Data: 2019-06-16 16:11:48
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 16.06.2019 o 15:31, nadir pisze:

> [...]
    > akta będą nadal czytelne. Płyty CD/DVD wymagają większych ceregieli i
    > większości z powyższych "atrakcji" nie przeżywają.

    Bez przesady - nawet zgięcie większość przeżywa (płytę wcale nie tak
    prosto złamać). O zachlapaniu, zmoczeniu czy zaciemnieniu nie wspominająć.

    Z ciekawości wyciągnąłem cztery losowe płytki (kupione na straganach w
    Azji) ze swoimi backupami zdjęć - wszystkie czytelne - najstarsza 7,5
    roku. Przeżyły w plecaku ze dwa tygodnie w upale, podwyższone
    promieniowanie kosmiczne w czasie lotu i ze dwa remonty mieszkania;)

    Shrek

  • 65. Data: 2019-06-16 16:25:48
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 16.06.2019 o 15:53, nadir pisze:

    > Ale budżet nie jest z gumy, albo dostaniesz x płyt w cenie 1zł/sztukę,
    > albo 10 razy mniej za płytę M-Disk. Jak myślisz co wybierają?

    Ale właśnie za 1PLN są już dostępne wcale nie gówniane płyty. Zresztą
    ogólnie wydaje mi się, że zasadą powinno być trzymanie wszystkiego w
    dwóch egzemplarzach. Skoro jest powiedzenie, że ludzie dzielą się na
    tych co robią backupy i będa robić, skoro jak moge swoje fotki z wakacji
    trzymać w trzech miejscach, skoro głupi projekt budowlany przekazujesz w
    5 egzemparzach, to trzymanie akt bez kopi wydaje się być skrajną
    lekkomyślnością. Zwłaszcza w dobie cyfryzacji.

> [...]
    > "zdechnięcia" dowodów, to nikt poza Kowalskim się tym nie interesuje.
    > Czy sprawa Kowalskiego jest mniej ważna niż Szydło, że prasa o niej nie

    Była o niebo ważniejsza - do tego stopnia że powołano do niej specjalny
    zespół prokuratorów. Który zresztą nie dopatrzył się winy seby i trzeba
    go było rozwiązać i podpisać akt oskarżenia ręcznie. A teraz ginie
    potencjalnie nieprzyjemny dla "poszkodowanych" dowód. Oczywiście
    przypadki się zdarzają. Ponoć raz na jakiś czas nawet w kurwizji przez
    przypadek prawdę powiedzą.

> [...]
    > lub ochotę ją przejrzeć, akt ma na 3 miesiące czytania.
    > No bo chyba tyle ich jest skoro sprawy tyle czasu trwają?

    Zaraz - ale z tym słońcem to nie o UV chodzi? No więc UV to przez zwykły
    papier słabo przenika. Generalnie jak nie lata luzem bez okładki i nie
    jest najpodlejszej jakości, to nie ma mowy, żeby w ciągu dwóch lat się
    "zepsuło" bez fizycznego uszkodzenia przez konktetną osobę.

> [...]
    > przełożonych i podwładnych, tym pierwszym trzeba dogadzać, tymi drugimi
    > można orać. A wszyscy razem i każdy z osobna, robią tak żeby zarobić ale

    To teraz powstaje pytanie dlaczego jak dostaję dokumentację archiwalną
    to u mnie działa, kopie zdjęć z wakacji działają. U mnie w bloku kamey
    działają. A prokuratorom bez przerwy coś ginie, kulsonom bez przerwy się
    nie nagrywa. Już pisałem - map taką propozycję - chcesz żeby twojego
    życia, prawa i podstaw funkcjonowania państwa chronili funkcjonariusze
    przyciągający pecha? Ja nie - więc jak ktoś ma notorycznego pecha i albo
    mu się coś nie nagrywa albo ginie, to wypad ze służby. Niech się zajmą
    zajęciem, gdzie pech nie powoduje tak poważnych skutków - kelner, szewc,
    kontroler biletów, ogrodnik... Może to i dobrze, że nie mamy elektrowni
    atomowych.

    Shrek

  • 66. Data: 2019-06-16 16:28:02
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Moim zdaniem najprościej byłoby stworzyć narodowe repozytorium.
    Mam awersję do wszyskioego co obecnie ma w nazwie "narodowe", ale masz
    sporo racji.

    Shrek

  • 67. Data: 2019-06-16 20:43:11
    Od: b...@g...com

    wszystkowiedzący Sonn napisał:

    > Nie. Po prostu płyty są najtańsze, a że najmniej trwałe to już
    > nieistotne. Najważniejsza, jak to w budżetówce jest niska cena i
    > zazwyczaj idące za nią dziadostwo..

    Serio Słońńu? Urządzenia monitoringu nagrywają obraz na 4,7GB
    nośniki danych a nie na 1TB HDD?

  • 68. Data: 2019-06-16 22:20:46
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2019-06-16 o 16:28, Shrek pisze:

    > Mam awersję do wszyskioego co obecnie ma w nazwie "narodowe"

    To może obywatelskie repozytorium? :-)

    Robert

  • 69. Data: 2019-06-16 22:39:08
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 16.06.2019 o 20:43, b...@g...com pisze:

    > Serio Słońńu? Urządzenia monitoringu nagrywają obraz na 4,7GB
    > nośniki danych a nie na 1TB HDD?

    W wypadku monitoringu nie ma sensu zabezpieczać obrazu dysku, bo jego
    wykorzystanie przeważnie jest trudne. Rejestratory mają sprzętowe
    wyprowadzenie do jakiegoś formatu "filmowego". Jeśli ten format nie jest
    typowy, to na nośnik idzie programik do otwierania tego.

    Ponieważ jakość tego jest taka sobie, więc na płycie 4,3 GB wchodzi
    kilka, a nawet czasem kilkanaście godzin nagrania. Dla postępowanie
    rzadko kiedy dłuższy czas jest potrzebny.

  • 70. Data: 2019-06-17 00:26:26
    Od: n...@o...pl

    Marek <t...@f...pl> napisał(-a):

> [...]
    premier Beaty Szydło. Nośnik był

    dlo-zostaly-uszkodzone-wazne-dowody-6391602490034305

    > "O zniszczeniu dowodu rzeczowego poinformował portal tvn24.pl."
    > Dalej nie czytam.

    A ty to z tych, którzy zamykając oczy widzą inną rzeczywistość? :D