    From: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Znaki poziome kontra znaki pionowe.
    Date: Tue, 17 Apr 2007 10:58:16 +0200

    Dnia 17-04-2007 o 05:37:42 Maluch <n...@m...pl> napisał(a):

    > Wrócę do przykadu, który podawałeś ze znakiem STOP i linią dowodzi
    > dobitnie przecież wyższość znaku pionowego. I tu masz całe rozwiązanie
    > przy tym znaku i wszystkich innych znakach zakazu i ostrzegawczych.
    > Jeżeli wykonasz dyspozycję znaku pionowego STOP zatrzymując się przed,
    > równo lub trochę za znakiem pionowym STOP, to nie masz obowiązku
    > zatrzymać się na lini poziomej STOP.

    § 21.2. Zatrzymanie powinno nastąpić w miejscu wyznaczonym w tym celu, a w
    razie jego braku - w takim miejscu, w którym kierujący może upewnić się,
    że nie utrudni ruchu na drodze z pierwszeństwem.

    I co teraz? Jesli jest namalowana linia bezwarunkowego zatrzymania sie?
    Jesli zatrzymasz sie przed znakiem albo "na znaku" to bedziesz musial
    zatrzymac sie raz jeszcze przed linia zatrzymania. I gdzie ta wyzszosc
    znaku pionowego nagle znika? :)

    > No i czy to nie wskazuje dobitnie na wyższość znaku pionowego. Jak
    > wykonasz zalecenie znaku pionoweo zgodnie z rozporządzeniem o znakach,
    > to możesz nie łamiąc prawa olać znak poziomy.

    J.w. Znak pionowy i poziomy stanowia tu nierozerwalna calosc.

    Inny przyklad. Znak P-17 na dlugosci 30 metrow. Zaryzykujesz zatrzymanie
    sie? Nie bylo znaku pionowego z zakazem zatrzymywania sie. A gdyby
    wczesniej stal znak "parking" z tabliczka zezwalajaca na parkowanie na
    jezdni?

    > Poczytaj wyniki kontrolne KGP dot. nieprawidłowości oznakowania dróg. Na
    > drugim miejscu są te chwalone przez Ciebie przejścia dla pieszych o
    > których piszesz, że spokojnie są ważne.

    § 88.1. Znak P-10 "przejście dla pieszych" oznacza miejsce przejścia dla
    pieszych.
    § 47.1. Znak D-6 "przejście dla pieszych" oznacza miejsce przeznaczone do
    przechodzenia pieszych w poprzek drogi.
    § 8.1. Znak A-16 "przejście dla pieszych" ostrzega o przejściu dla
    pieszych.

    To teraz powiedz, dlaczego P-10 mialby nieobowiazywac? Chyba, ze masz
    jakis paragraf mowiacy o tym, ze bez znakow D-6 lub A-16 P-10 jest znakiem
    niewaznym. Inny argument bedzie niewazny.

    > Tak samo są ważne jak ktoś tu pisał, że na pasie namalowane ograniczenie
    > do 20, a nie ma znaku pionowego i czy pojadę 90 przy radiowozie.
    > Odpowiedź brzmi, przy radiowozie pojadę 90 a przejścia z samą zebrą są
    > źle oznakowane. Szerokiej drogi.

    Poziomy znak bedzie stanowil powtorzenie pionowego. Skoro nie ma pionowego
    to znaczy, ze ktos go zabral ;)
    A wracajac do przejsc: chetnie poslucham konkretnej argumentacji. Co
    bedzie stanowic o zlym oznakowaniu takiego przejscia? Z jakiego
    rozporzadzenia ono wynika? Ktory paragraf? Ja bym jedynie powiedzial, ze
    zostalo niefortunnie oznakowane. Ze moglo byc lepiej oznakowane.

    > Widzisz mnie swego czasu uczono i innych też, że najważniejszymi znakami
    > są ostrzegawcze, potem zakazu itd. Chociaż nie było przepisu we
    > wspominanym wcześniej Kodeksie Drogowym.

    To stara szkola. Najwazniejsze sa znaki (sygnaly) dawane przez
    organizujacych ruch. Umieszczone na samym koncu rozporzadzenia o znakach.

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.