  • 1. Data: 2004-02-01 21:22:18
    Temat: Żeby nie zapłacić podatku od spadku
    Od: "irenka" <i...@w...to.wp.pl>

    Zmarł mi Dziadek :-( Babcia też już dawno nie żyje. Mieli tylko jednego syna
    (mojego ojca, który też już nie żyje). Zostaliśmy tylko my, tzn. ja, mój
    młodszy (nieletni) brat i moja mama. Dziadek pozostawił w spadku mieszkanie
    (własnościowe, we wspólnocie mieszkaniowej), samochód i garaż. Dziadek nie
    pozostawił testamentu, więc mam dylemat kto i w jakich częściach dziedziczy
    ten spadek na podstawie ustawy? (Nie chcę popełnić jakiejś gafy jak będę
    pisała wniosek o stwierdzenie nabycia spadku)

    Kolejna rzecz to podatek od spadku. Czy to prawda że gdyby moja mama zrzekła
    się dziedziczenia na moją i brata rzecz nie będziemy musieli zapłacić
    podatku od nabycia w spadku mieszkania. Dodam, że to mieszkanie ma mniej niż
    110m2 a ja spełaniam wszelkie przesłanki ku temu aby skorzystać z ulgi o
    której mowa w art.16.1. ustawy z dnia 28 lipca 1983 r.
    o podatku od spadków i darowizn.

    pozdrawiam
    irka

  • 2. Data: 2004-02-01 21:55:02
    Temat: Re: Żeby nie zapłacić podatku od spadku
    Od: "Falkenstein" <r...@g...pl>

    Użytkownik "irenka" <i...@w...to.wp.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ten spadek na podstawie ustawy? (Nie chcę popełnić jakiejś gafy jak będę
    > pisała wniosek o stwierdzenie nabycia spadku)

    To w jakich cęściach kto dziedziczy to ustali sąd.

    Jeżeli twój ojciec zmarł przed twoim dziadkiem, to znaczy, że po dziadku
    dziedzicza dalsi zstępni, czyli wnuki - i tylko wnuki. Synowa (twoja matka)
    nie dziedziczy po ojcu swego męża. Spadek dziedziczycie zatem Ty i twój
    brat. Napisz to we wniosku i zaznacz,że brat jest małoletni (nieletni sa w
    prawie karnym :-) ) i podaj dane matki jako przedstawicielki ustawowej.

    > Kolejna rzecz to podatek od spadku. Czy to prawda że gdyby moja mama
    zrzekła
    > się dziedziczenia na moją i brata rzecz nie będziemy musieli zapłacić
    > podatku od nabycia w spadku mieszkania.

    Ona wogóle nie dziedziczy, więc nie ma się czego zrzekać. Zresztą nie mozna
    zrzec się dziedziczenia na czyjąś rzecz. Osdoba, która zrzekła się
    dziedziczenia jest traktowana tak jakby zmarła przed spadkodawcą i w jej
    miejsce wchodzą jej zstępni, lub jej udział przechodzi po równo na
    pozostałych.

    Gdyby jednak Twój ojciec zmarł później niż dziadek, wtedy to on dziedziczy -
    nie ma znaczenia, że już nie zyje - bo sąd bierze pod uwagę stan z chwili
    otwarcia spadku. Natomiast po nie dopiero dziedziczysz Ty, twój brat i Twoja
    matka w częściach równych.

  • 3. Data: 2004-02-01 22:25:21
    Od: "irenka" <i...@w...to.wp.pl>

    Użytkownik "Falkenstein" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:bvjskm$h6v$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > nie ma znaczenia, że już nie zyje - bo sąd bierze pod uwagę stan z chwili
    > otwarcia spadku. Natomiast po nie dopiero dziedziczysz Ty, twój brat i

    Dzięki za rozwianie wątpliwości...
    Mój ojciec zmarł (tragicznie) przed moim dziadkiem, więc z tego co napisałeś
    dziedziczę tylko ja i mój małoletni :-) brat, więc chyba mogę we wniosku
    napisać, że "(...) spadek na podstawie ustawy nabyli wnuczka *ja* i wnuk
    *mój brat* po 1/2 częsci każdy z nich."? a sąd już tam ustali jak część komu
    się należy, jak myślisz?
    A mam jeszcze problem z oświadczeniem woli co do przyjęcia bądź odrzucenia
    spadku, mianowicie czy muszę złożyć je na piśmie czy mogę ustnie w trakcie
    rozprawy? chcemy przyjąć spadek wprost. Dodam że nie minęło jeszce 6 mies.
    od śmierci dziadka.
    A jak otrzymam już stwierdzenie o nabyciu spadku, to jak formalnie mam
    dogadać się z bratem, że jemu należy się garaż i samochód, a mi mieszkanie
    (oboje tak zdecydowaliśmy i jesteśmy zgodni)? Czy konieczne bedzie założenie
    sprawy o Dział spadku? Czy możemy to zrobić w formie jakiejś umowy?
    A jak z tym podatkiem?

    Pozdrawiam
    Irenka

  • 4. Data: 2004-02-02 15:18:29
    Od: "Falkenstein" <r...@g...pl>

    Użytkownik "irenka" <i...@w...to.wp.pl> napisał w wiadomości
    [ciach]

> [...]
    > napisać, że "(...) spadek na podstawie ustawy nabyli wnuczka *ja* i wnuk
    > *mój brat* po 1/2 częsci każdy z nich."? a sąd już tam ustali jak część

    Sąd stwierdzi tylko, że każdemu nalezy się 1/2 spadku. To oznacza 1/2 prawa
    do każdej rzeczy wchodzącej w skład spadku. Ewentualny podział co komu się
    nalezy i co kto dostanie tego sąd nie rozstrzyga. Dział spadku można dokonać
    później umownie, przed notariuszem, a gdy nie będzie zgody wtedy przed
    sądem. Jak brat jest małoletni może bycpotrzeban zgoda sądu opiekunczego,
    jeżeli do spadku wchodza długi.

> [...]
    > rozprawy? chcemy przyjąć spadek wprost. Dodam że nie minęło jeszce 6 mies.

    Oświadzcenie można złożyć przed sądem. Kosztuje to 20 złotych od łba, bo
    tyle wynosi wpis. jest tylko jeden problem. Podług ustawy jeżeli
    spadkobierca jest małoletni to na przyjęcie spadku wprost musi się zgodzić
    sad opiekuńczy - bo to oznacza przejęcie także długów przenoszacych wartość
    spadku. Nie istotne jest czy są jakiekolwiek długi. Z praktyki wiem, że sądy
    bardzo liberalnie to traktują i zgadzają się na przyjęcie wprost spadku
    przez przedstawiciela ustawowego małoletniego spadkobiercy. W ostateczności
    może będzie trzeba zaczekać te 6 miesięcy, wtedy z moczy prawa przyjęte
    będzie wprost, to zalezy od sądu.

    Co do podatku się nie wypowiem, bo to nie moja działka... ostatni raz
    zajmowałem się prawem podatkowym trzy lata temu... a od tego czasu duuzo się
    zmieniło :-)

  • 5. Data: 2004-02-02 23:37:09
    Od: "irenka" <i...@w...to.wp.pl>

    Użytkownik "Falkenstein" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:bvlpp5$m2v$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    >
    > Co do podatku się nie wypowiem, bo to nie moja działka... ostatni raz
    > zajmowałem się prawem podatkowym trzy lata temu... a od tego czasu duuzo

    Dziękuję bardzo za tak dokładne opisanie mojej sytuacji!!
    Pozdrawiam serdecznie.
    Irenka