  • 1. Data: 2006-12-17 10:40:49
    Temat: Żebranie - gdzie przepisy zakazujące?
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    Witam,

    Czy mógłby ktoś mi podpowiedzieć, gdzie mogę znaleźć przepisy dotyczące zakazu
    żebrania? Chodzi o prawo obowiązujące.

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 2. Data: 2006-12-17 11:35:56
    Temat: Re: Żebranie - gdzie przepisy zakazujące?
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia 17 Dec 2006 11:40:49 +0100, Czapla napisał(a):

    > Czy mógłby ktoś mi podpowiedzieć, gdzie mogę znaleźć przepisy dotyczące zakazu
    > żebrania? Chodzi o prawo obowiązujące.

    W kodeksie wykroczeń

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 3. Data: 2006-12-17 14:09:31
    Od: "jaQbek" <j...@s...eu>

    > W kodeksie wykroczeń
    Art 58 KW
    par1: Kto, mając środki egzystencji lub będąc zdolny do pracy, żebrze w miejscu
    publicznym, podlega karze ograniczenia wolności, grzywny do 1.500 złotych albo
    karze nagany.
    par2: Kto żebrze w miejscu publicznym w sposób natarczywy lub oszukańczy,
    podlega karze aresztu albo ograniczenia wolności.

    Co do paragrafu 1: kto jest upowazniony do stwierdzenia, czy żebrak posiada
    środki do życia lub jest zdlony do pracy ? Czy może to zrobić policjant
    zatrzymujący żebraka, czy jedynie sąd ?

  • 4. Data: 2006-12-17 14:35:50
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <j...@s...eu> napisal(a):
> [...]
    > środki do życia lub jest zdlony do pracy ? Czy może to zrobić policjant

    Podejrzewam, że każdy żebrzący powinien we własnym interesie posiadać
    stosowne orzeczenie lekarskie podczas żebrania. W innym wypadku
    mandat. Jak ma, ale nie posiada przy sobie, to zawsze może nie przyjąć
    i okazać w sądzie.

    Kryterium środków do życia proponowałbym olewać, jako trudne dowodowo.

    Też mnie denerwuje żebranie. Ludzi niezdolnych do pracy jest wśród
    żebrzących jakiś promil. A jeszcze bardziej mnie denerwuje, że w
    ścisłym centrum dużego miasta (wrocławki rynek) tłum żebraków.
    Przecież ten kraj przez obcokrajowców musi być postrzegany jak trzeci
    świat.

    W Anglii to chyba w pewnym czasie za żebranie karano śmiercią.
    Przynajmniej każdy się brał do roboty.
    --
    Samotnik
    http://www.bizuteria-artystyczna.pl/

  • 5. Data: 2006-12-17 14:39:38
    Od: "Przemek Lipski" <d...@e...WYTNIJ.pl>

> [...]

    > świat.
    >
    > W Anglii to chyba w pewnym czasie za żebranie karano śmiercią.

    Przez Irlandczyków pewnie nie będziemy tak postrzegani, bo w Dublinie też
    pełno żebraków...

    Pozdrawiam Przemek

    ps. w Polsce nawet jak ktoś jest zdolny do pracy, to nie jest tak łatwo o
    dobrą pracę

  • 6. Data: 2006-12-17 15:04:54
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <d...@e...WYTNIJ.pl> napisal(a):
    > ps. w Polsce nawet jak ktoś jest zdolny do pracy, to nie jest tak łatwo o
    > dobrą pracę

    I to powód do żebrania? Już lepiej złom zbierać, niż żebrać. Myślisz,
    że do mnie to praca sama przyszła, przedstawiła się i poprosiła, żebym
    ją wziął? :)

  • 7. Data: 2006-12-17 15:06:42
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    jaQbek wrote:

    > Co do paragrafu 1: kto jest upowazniony do stwierdzenia, czy żebrak
    > posiada środki do życia lub jest zdlony do pracy ? Czy może to zrobić
    > policjant zatrzymujący żebraka, czy jedynie sąd ?

    Policjant może próbować wystawić mandat, a jeśli dany osobnik odmówi (do
    czego ma prawo) - sprawa zawsze może trafić do sądu.

  • 8. Data: 2006-12-17 16:46:22
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > Art 58 KW

    Dzięki!

    > Co do paragrafu 1: kto jest upowazniony do stwierdzenia, czy żebrak posiada
    > środki do życia lub jest zdlony do pracy ?

    Trochę nie o to mi chodziło, tzn. nie o żebraków ulicznych. Spróbuję to
    rozjaśnić: budynek mojej Spółdzielni jest troszkę stary i do tego pod opieką
    konserwatora zabytków (koszmar...). Ani prawo spółdzielczze ani nasz statut nie
    określają kwestii wymiany okien (chodzi oczywiście tylko o okna w mieszkaniach
    własnościowych). Część lokatorów wymieniła sobie okna, część dba o o stare okna
    (co parę lat konserwują, podciągają i malują) a jedna rodzina olewa. Ponieważ
    prawo nie określa kwestii wymiany kilka lat temu Zarząd podjął uchwałę, że
    wszyscy wymieniają sobie okna sami (tzn. na swój koszt) ale muszą najpierw
    pokazać projekt, ze względu na tego konserwatora zabytków no i żeby nie robić z
    budynku choinki. Plany żeby wymienić od razu wszystkie okna dawno upadły, bo
    część lokatorów wymieniła sobie już wcześniej, część miała dobre stare okna a
    kasy nie miał nikt :).
    Problem jest z tą jedną rodziną. Oni od paru lat po prostu ...żebrzą! Ma to
    miejsce na Walnych Zgromadzeniach a my co roku musimy wysłuchiwać tych głupot
    przez które obrady trwają do późnego wieczora. Argumentacja tych cwaniaczków
    jest mniej więcej taka, że ciepło ucieka, za ciepło wszyscy płacimy, że hurtowa
    wymiana to niższe ceny okien itp. bzdury. Cel oczywiąście jest jeden - niech
    Spółdzielnia wymieni im okna! Spółdzielnia - czyli inni lokatorzy. Oczywiście
    nikt tu nie będzie finansował cwaniaków, grosza nikt nie da, ale to żebranie
    już się nam trochę znudziło, poza tym szlag nas trafia, gdy widzimy co ci
    żebracy wyprawiają. Od 20 lat nic nie zrobili z oknami (chyba nawet nie myją) a
    jedno okno, znajdujące się w najbardziej reprezentacyjnym i widocznym miejscu
    budynku (na parterze!) już się rozlatuje. Odpadła dolna belka, drewno zgniło,
    wystają resztki farby sprzed 20 lat i kontrast jest taki, jakby ktoś pod
    hotelem Mariotta ustawił kurną chatę. Szlag nas trafia, bo przy okazji ciepło
    ucieka a te chamy ...żebrzą. Nie jest to kwestia zarobków (mają jedne z
    najdroższych samochodów w kamienicy, prowadzą bardzo wystawny tryb życia,
    Spółdzielnia z pewnych względów zna też wysokość ich dochodów, które są kilka
    razy wyższa niż średnia krajowa). Ale z chamami to tak już jest, że będą
    żebrać, choć w ich mentalności nie jest to zakodowane jako żebractwo tylko jako
    przedsiębiorczość. Od razu wyjaśniam wszystkim zwolennikom państwa
    opiekuńczego, że jeśli Spółdzielnia wymieniła by im te okna, to zapłaciło by za
    to nie państwo, tylko sąsiedzi, ponadto te chamy i tak szybko te okna zniszczą.

    Czy ma ktoś jakiś pomysł, żeby przestali żebrać?
    Ja chciałem po prostu wyjechać z odpowiednim paragrafem na Walnym Zgromadzeniu
    i zamknąć dyskusję, ale widzę, że nie bedzie tak łatwo. Wszak Walne
    Zgromadzenie Spółdzielni to chyba nie jest "miejsce publiczne", nie wiem czy
    Art 58 KW będzie miał tu zastosowanie.

    Drugi problem to ciepło, za które wszyscy musimy tu płacić a które ucieka przez
    te ich okna. Podzielników oczywiście brak. Spróbujemy na najbliższym WZ
    przegłosować założenie podzielników, ale to są koszty, poza tym oni i tak
    pewnie nie pozwolą podzielników założyć. Gdzieś słyszałem, że wtedy można
    naliczać takim delikwentom trzykrotną średnią - mógłby ktoś mnie naprowadzić na
    odpowiednie przepisy?

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 9. Data: 2006-12-17 16:46:41
    Od: "Przemek Lipski" <d...@e...WYTNIJ.pl>

    > I to powód do żebrania? Już lepiej złom zbierać, niż żebrać. Myślisz,
    > że do mnie to praca sama przyszła, przedstawiła się i poprosiła, żebym
    > ją wziął? :)

    A czy żebranie, to taka zbrodnia ?? A kwestowanie pod cmentarzem (czy
    gdziekolwiek), a zbieranie datków na tacę w kościele?? Dla mnie to nie rózni
    się zbytnio od żebrania...

    Pozdrawiam Przemek

  • 10. Data: 2006-12-17 17:05:51
    Temat: Re: Żebranie - gdzie przepisy zakazuj?ce?
    Od: Artur Drzewiecki <d...@n...poczta.cierpie.onet.spamu.pl.qvx>

    Przemek Lipski napisał/a:
    >A czy żebranie, to taka zbrodnia ??
    Zbrodnia niekoniecznie, ale wciskanie kitu już tak.:-)
    Większość zdecydowana żebrzących ma większe dochody z tej "pracy" (i na
    dodatek nieopodatkowane :-)) od tych, co dają.
    Oczywiście możesz wierzyć w ten kit i dawać, ale nie myśl, że wszyscy są
    tacy naiwni jak ty. :-)
    Polecam lekturę:
    http://mywolomin.pl/dispatcher.php?m=catalyst&d=232