  • 511. Data: 2024-04-28 01:45:49
    Temat: Re: Zakonnica orzecznikiem ZUS i ginekologiem
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-04-27, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Wszystkie próbują. Tylko jedni odmieńców mordują a drudzy próbują
    > nawracać mniej zabójczymi metodami.

    No i jest to rzecz dość dynamiczna na przestrzeni dziejów. Co do zasady
    większość religii jest dość pokojowa, ale jak rzecz się w danym momencie
    historii rozwini zależy od tych, którzy będą tym wszystkim sterować.

    --
    Marcin

  • 512. Data: 2024-04-28 04:00:37
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-04-27, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Więc jak czegoś nie wiemy, to po prostu nie wiemy i tyle. A nie że sobie
    > tlumaczymy na głupie sposoby.

    Ale Ty nie mówisz, że nie wiesz. Ty mówisz, że wiesz. Twierdzisz, że
    boga nie ma i już.

    > Nie. Ale w tą stronę to ewoluje.

    Nic nie ewoluuje. To jest czynnik stały, niezalezny od religii jako
    systemu filozoficznego. Czynnik znany pod nazwą "natura ludzka".

    > Nie wszelakie zlo, a że nie da się pogodzić zasad organizacji z która
    > się identyfikuje z nauką którą niby reprezentuje.

    Da się spokojnie pogodzić przy braku dosłownych interpretacji. Już
    któregoś loopa uskuteczniamy.

    > No właśnie. A kościól uważa to za objawienia i opętania.

    Nie znam się za bardzo na tym co kościół uważa, ale w ciemno obstawiam,
    że nie uważa uniwersalnie wszystkich gadań o widzeniach aniołów jako
    objawienia i opętania.

    --
    Marcin

  • 513. Data: 2024-04-28 04:22:55
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-04-27, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > No właśnie źle zrozumiałeś. Wysoka potrzba domknięcia to - a chuj jak
    > nie wiemy jak powstał wszechświat to sobie wymyślimy boga. CERN to jest
    > właśnie niska potrzeba domknięcia - spróbujemy się dowiedzieć - jak się
    > nie uda to trudno, najwyżej nie będziemy wiedzić.

    Sam mam bardzo wysoką tolerancję niepewności, więc jak mnie zapytasz czy
    bóg istnieje to odpowiem Ci "nie wiem" i nie będę wiedział póki np. nie
    pojawią się jakieś nowe dane, wskazujące na wtę czy wewtę. Mogę z tym
    spokojnie żyć jak i z całym stadem podobnych pytań. Natomiast Ty,
    twierdzisz, że nie istnieje, domknąłeś sprawę, więc najwyraźniej nie
    jestes w stanie tolerować tej niepewności :)

    Przy czym akurat wiem, że u Ciebie nie jest to kwestia tolerancji
    niepewności, co pokazuje, że gadanie o potrzebie domknięcia w kontekscie
    tej dyskusji nie ma za dużo sensu.

    --
    Marcin

  • 514. Data: 2024-04-28 05:18:18
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-04-27, Kviat <k...@n...dla.spamu.pl> wrote:
    > Bo to jest bałagan w głowie.

    > Da się poukładać wiedzę (naukową, medyczną) i zmartwychwstanie? Czy
    > choćby chodzenie po wodzie?

    Jak najbardziej. To jest właśnie kwestia dopasowania sobie pewnych
    faktów do własnego modelu światopoglądowego. Co się da wyjaśnić nauką,
    wyjaśniamy nauką, co się nie da wyjaśnić, mówimy, że się nie da, a
    wierzący mówią o interwencji boskiej. Tak jak w przykładzie, który dałem
    wcześniej Szrekowi, niewielu chyba znajdzie się wierzących, którzy
    uważają, że silnik spalinowy działa dzieki boskiej interwencji.

    Tak z ciekawości, zerknąłem jak różne osoby zajmujące się nauką widzą
    religie, tu np. wywiad z jednym ze znaczących amerykańskich naukowców
    zajmujących się badaniem ludzkiego genomu.
    https://www.scientificamerican.com/blog/cross-check/
    one-of-the-worlds-most-powerful-scientists-believes-
    in-miracles/

    Przy czym on najwyraźnie traktuje pewne twierdzenia bibli jako dosłowne,
    co dla mnie jest nieporozumieniem, ale ja nie jestem wielkim naukowcem.

    Już dużo bliżej mi do klasyka dyskusji internetowych, niejakiego Alberta
    Einsteina.

    "I have repeatedly said that in my opinion the idea of a personal god is
    a childlike one. You may call me an agnostic, but I do not share the
    crusading spirit of the professional atheist whose fervor is mostly due
    to a painful act of liberation from the fetters of religious
    indoctrination received in youth. I prefer an attitude of humility
    corresponding to the weakness of our intellectual understanding of
    nature and of our own being."

    "if one purges the Judaism of the Prophets and Christianity as Jesus
    Christ taught it of all subsequent additions, especially those of the
    priests, one is left with a teaching which is capable of curing all the
    social ills of humanity."

    https://en.wikipedia.org/wiki/Religious_and_philosop
    hical_views_of_Albert_Einstein

    > Przecież wiemy jak działa, nosi habit, manifestuje swoją wiarę w
    > legendy, które uważa za fakty i usilnie przekonuje do tego innych...
    > wniosek jest nie tylko uprawniony, ale i oczywisty.

    Uogólniasz, a tu mówimy o konkretniej osobie.

    > Przecież akceptuje.
    > Nosi habit i nie akceptuje? Czyli oszukuje?

    No dobra. Nie wiem, nie znam blisko żadnego księdza ani zakkonicy. Jeśli
    jest jak piszesz to zgoda. A jest? :)

    > A tak nie jest?
    > Znasz jakąś anielską manifestację bez boskiego wsparcia?
    > Znasz jakąkolwiek anielską manifestację? :)

    No może mieć ktoś jakieś omamy :)

    > Jest zaprzeczeniem wszystkiego tego, co powinien wiedzieć lekarz.

    Wierząc, że Chrystus łaził po wodzie tracę wiedzę, że penicylina zabija
    bakterie?

    > Ale jakich zjawisk?
    > Istnieje zjawisko chodzenia po wodzie? Albo wskrzeszenie umarłego?
    > Niewytłumaczalne (jeszcze...) to może być istniejące zjawisko, np.
    > deficyt masy-energii we wszechświecie, który nazywamy ciemną materią
    > właśnie dlatego, bo jest niewytłumaczalny (jeszcze...).

    Przecież to nie zjwisko a zdarzenie opisane przez jakiś ludzi 2k+ lat
    temu. Cholera wie co to było, ale jak ktoś chce wierzyć, że była to
    manifestacja boskiej interwencji to co to za problem dla obecnych nauk
    medycznych?

    > Nie można uważać za niewytłumaczalne czegoś, co nigdy nie miało miejsca.

    No widzisz, ja tam nie wiem, czy to nie miało miejsca z poprawką na całą
    inżynierię społeczną.

    > Równie dobrze mógłbyś twierdzić, że torebka Hermiony z Harrego Pottera
    > jest niewytłumaczalna, a lekarz, który twierdzi, że taka torebka
    > istnieje (a tylko jest niewytłumaczalna...) ma równo pod sufitem.

    Ale ja tu wiem, że nie jest, a tam nie wiem.

    > Zapytam ponownie: która część jest metaforą, a która nie?
    > I dlaczego ta część jest, a ta inna nie jest?

    Już to zdaje się wyjaśniałem.

    --
    Marcin

  • 515. Data: 2024-04-28 07:52:42
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Co do zasady
    > większość religii jest dość pokojowa,

    Pozwole sobie się nie zgodzić:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 516. Data: 2024-04-28 07:57:32
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Sam mam bardzo wysoką tolerancję niepewności, więc jak mnie zapytasz czy
    > bóg istnieje to odpowiem Ci "nie wiem"

    A jak o spisek reptilian? Krasnoudki? O bogów z mitologii greckiej i
    rzymskiej? O wszyskie inne baśniowe stwory?

    > Przy czym akurat wiem, że u Ciebie nie jest to kwestia tolerancji
    > niepewności, co pokazuje, że gadanie o potrzebie domknięcia w kontekscie
    > tej dyskusji nie ma za dużo sensu.

    Też tak sądzę.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 517. Data: 2024-04-28 08:02:39
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Ale Ty nie mówisz, że nie wiesz. Ty mówisz, że wiesz. Twierdzisz, że
    > boga nie ma i już.

    Podobnie jak innych fikcyjnych postci literackich.

    > Nic nie ewoluuje. To jest czynnik stały, niezalezny od religii jako
    > systemu filozoficznego. Czynnik znany pod nazwą "natura ludzka".

    Więc ewoluje pod wpływem tego czynnika.

    > Da się spokojnie pogodzić przy braku dosłownych interpretacji. Już
    > któregoś loopa uskuteczniamy.

    Książka jest arbo oparta na faktach albo fikcją literacką - biblia jest
    fikcją - koniec tematu.

    > Nie znam się za bardzo na tym co kościół uważa, ale w ciemno obstawiam,
    > że nie uważa uniwersalnie wszystkich gadań o widzeniach aniołów jako
    > objawienia i opętania.

    Wystarczy że dopuszcza możliwość, że objawy schizofrenii są objawieniem
    bądź opętaniem, żeby mó stwierdzić, że baba która się z przynależnością
    do organizacji która tak uważa obnosi nie powinna być psychiatrą.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 518. Data: 2024-04-28 08:15:28
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > indoctrination received in youth. I prefer an attitude of humility
    > corresponding to the weakness of our intellectual understanding of

    Dobre - z tym że moim zdaniem on nie odnosił się na końcu do kwestii
    zrozumienia boga a wszechświata.

> [...]
    > Christ taught it of all subsequent additions, especially those of the
    > priests, one is left with a teaching which is capable of curing all the

    A to już nie jestem pewien czy dobrze zrozumiałem ale jeśli tak to się
    nie zgadzam - ze źrodeł wynika że hipotetyczny bóg jest socjopatą a
    Jesus komunistą:P

    > Uogólniasz, a tu mówimy o konkretniej osobie.

    No tak - o konkretnej osobie, która w pracy manifestuje przynależność do
    organizacji która ma przynajmniej w niektórych przypadkach antynaukowe
    poglądy na to czym ta konkretna osoba się zajmuje.

    > No dobra. Nie wiem, nie znam blisko żadnego księdza ani zakkonicy. Jeśli
    > jest jak piszesz to zgoda. A jest? :)

    Sądzę że większość patrzy rzeczywiście przez palce na nauczania swojej
    organizacji;)

    A skąd wiesz? :P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 519. Data: 2024-04-28 08:47:28
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 27.04.2024 o 16:03, Shrek pisze:

    > No właśnie. A kościól uważa to za objawienia i opętania.

    W większości przypadków tak KK uważa?

    Robert

  • 520. Data: 2024-04-28 09:22:22
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > W większości przypadków tak KK uważa?

    Wystarczy że w niektórych ewidentne objawy choroby psychicznej uważa za
    objawienia bądź opetania, żeby pani co jest psychiatrą zastanowiała się
    czy powinna do pracy ubierać kitel czy habit.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!