  • 1. Data: 2003-05-30 20:06:35
    Temat: Wznowienie sprawy sadowej
    Od: "Tomasz Bednarz" <t...@i...pl>

    Sprawa dotyczyla zalegllej emerytury za rok 1999 dla sluzb mundurowych
    Sprawa odbyla sie w lutym 2001 r i zostala rozstrzygnieta na niekorzysc
    pobierajacego swiadczenie
    Od tamtego czasu dzieki dzialniom Rzecznika Praw Obywatelskich jak rowniez
    wykokom
    Sadow Aplacyjnych i Sadu najwyzszego na sprawe
    trzeba spojrzec inaczej
    Czy jezeli inny z petentow dzieki wyrokowi Sadu Najwyzszego
    uzyskal prawo do swiadczenia to istnieje przeslanka
    umozliwiajaca wznowienie sprawy?

    Ktos mi pisal o jakims przepisie mowiacym o terminie na wznowienie sprawy do
    1 miesiaca od wyroku Trybunalu Konstytucyjnego
    ale to raczej opisywanej sprawy nie dotyczy .... a tak na marginesie co to
    za przepis

    --
    TB

  • 2. Data: 2003-05-30 20:43:18
    Temat: Re: Wznowienie sprawy sadowej
    Od: "mSet" <m...@w...pl>

    "Tomasz Bednarz" napisał(a) tekścik:

> [...]
    > sprawy do 1 miesiaca od wyroku Trybunalu Konstytucyjnego
    > ale to raczej opisywanej sprawy nie dotyczy .... a tak na marginesie

    O ile wiem to sprawa już raz osądzona nie może ponownie stanąć na
    wokandzie. Jest to zasada ogólna. Nigdy nie słyszałem o możliwości
    wznowienia postępowania po wyroku Trybunału Konstytucyjnego.

    --
    mSet

  • 3. Data: 2003-05-30 20:54:12
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    mSet wrote:
    > O ile wiem to sprawa już raz osądzona nie może ponownie stanąć na
    > wokandzie. Jest to zasada ogólna. Nigdy nie słyszałem o możliwości
    > wznowienia postępowania po wyroku Trybunału Konstytucyjnego.

    art.190 ust.4 Konstytucji
    art.540§2 kpk
    art.401[1] kpc
    analogiczny w kpa

    KG

  • 4. Data: 2003-05-30 22:53:22
    Od: "Tomasz Bednarz" <t...@i...pl>

    Użytkownik "Kamil Gołaszewski" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > art.190 ust.4 Konstytucji
    > art.540§2 kpk
    > art.401[1] kpc
    > analogiczny w kpa

    OKI zajrzalem do kpc
    i do mojej sprawy pasuje raczej art 403
    bo tak sie sklada ze w podobnej sprawie na rzecz innego zainteresowanego
    Sad Okregowy uznal jego roszczenia (bylo to jeszcze przed moja sprawa - o
    czym nie wiedzialem)
    Dalej wyrok tego sadu zaskarzylo w Sadzie Apelacyjnym a pozniej w Sadzie
    Najwyzszym
    odpowiednie biuro emerytalne i nic nie wskuralo bo Sad Najwyzszy nie uchylil
    wyroku Sadu Okregowego przyznajacego roszczenia
    A zatem juz po uzyskaniu wyroku w mojej sprawie po 2 latach dowiedzialem sie
    o takim rozstrzygnieciu i o dzialaniach Rzecznika Praw Obywatelskich
    i czyba mozna tu zastosowac przepisy art 403 (3)
    Dobrze mysle
    TB

  • 5. Data: 2003-05-31 09:55:35
    Od: "Arctor" <b...@N...gazeta.pl>

    Witam!!

    Moim skormnym zdaniem w tym przypadku nie ma za bardzo możliwości wznowienia
    postępowania. Nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 401 i 401(1)- TK się
    przecież nie wypowiadał. A co do art. 403 §2 i §3:

    "art. 403§2
    Można żądać wznowienia w razie wykrycia takich okoliczności faktycznych lub
    środków dowodowych, które mogły mieć wpływ na wynik sprawy(...)"

    Orzeczenie sądu, dotyczące podobnego stanu faktycznego nie może być uznane
    taką okoliczność - sąd nie jest związany orzeczeniem innego sądu (nawet
    wyższej instancji-chyba że orzeczenie zapada w tej samej sprawie oczywiście).

    "art. 403§3
    Mozna żądać wznowienia w razie późniejszego wykrycia prawomocnego wyroku,
    dotyczącego tego samego stosunku prawnego (...)"

    Powołanie się na orzeczenie wydane w innej sprawie odpada, gdyż nie zachodzi
    tu tożsamość stosunku prawnego.
    Takie jest moje zdanie, ale może się mylę.

  • 6. Data: 2003-05-31 12:59:10
    Od: "Tomasz Bednarz" <t...@i...pl>

    Użytkownik "Arctor" <b...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > taką okoliczność - sąd nie jest związany orzeczeniem innego sądu (nawet
    > wyższej instancji-chyba że orzeczenie zapada w tej samej sprawie

    Oki orzeczenie innego sadu nie jest wiazace ale srodkiem dowodowym, tym
    bardziej
    ze sprawa zachaczyla o Sad Najwyzszy to chyba jest ?

> [...]
    > dotyczącego tego samego stosunku prawnego (...)"
    >
    > Powołanie się na orzeczenie wydane w innej sprawie odpada, gdyż nie

    W innej sprawie? Czy na pewno innej? Skoro jedna i druga sprawa zostala
    zalozona
    po tym samym orzeczeniu Trybunalu Konstytucyjnego?
    Czy sprawy emerytur mundurowych za rok 1999 nie nalezy traktowac jako
    jednego problemu?
    Bo jezeli nie to wyglada na to ze rozne sady okregowe w identycznych
    sprawach beda wydawac rozne wyroki
    i bedzie ok?
    Wobec powyzszych argumentow wyglada to tak ze sprawy nie moznaby wznowic
    tylko ze wzgledu na niedopelnienie pewnych formalnosci tu nie zlozenia
    odwolania w terminie
    Gdyby zlozono to odwolanie to sprawa bieglaby dalej
    a skoro nie zlozono to spreawa nie bedzie wznowiona !?
    Ok - tyle o formalnosciach ale gdzie w calej sprawie faktyczna ocena
    zaistnialych faktow (tu rostrzygniecie przed Sadem Najwyzszym w sprawie
    identycznej)?

    A moze wobec tego zalozyc nowa sprawe? Nie jestem prawnikiem .. nie wiem czy
    tak mozna?
    Poki co wystapilem z nowym wnioskiem do biura emerytalnego i moze zaskarzyc
    ich ponowna odmowe ?

    TB

  • 7. Data: 2003-05-31 14:54:16
    Od: "Arctor" <b...@N...gazeta.pl>

    Witam ponownie!!

    Interpretacja przepisów przeprowadzona przez SN wiąże tylko w konkretnym
    postępowaniu - sądy nie mają obowiązku uwzględniać stanowiska SN w innych,
    choć podobnych sprawach. Wyrok, który zapadł w innej sprawie na pewno nie
    może być uznany za środek dowodowy i nie jest dla sądu wiążący.
    Art. 403 §3 dotyczy sytuacji,w której zachodzi tożsamość stosunku prawnego,
    którego dot. dana sprawa. Chodzi tu m.in. o to aby strony tegoż stosunku były
    identyczne w obu postępowaniach.
    Nie mogę się wypowiadać na temat tego orzeczenia TK bo go nie znam i nie wiem
    czego dotyczyło. Skoro jednak wyrok Trybunału zapadł przed wniesieniem
    pierwszej sprawy i przed wydaniem prawomocnego wyroku to trudno byłoby się
    powoływać na niego jako na ew. podstawę wznowienia postępowania.
    A to, że różne sądy mogą wydawać w podobnych sprawach odmienne orzeczenia
    jest zupełnie normalne. Nigdzie nie ma nakazu aby wszystkie orzeczenia sądowe
    mieściły w granicach "jednolitej linii orzecznictwa" co wynika z zasady
    niezawisłości sędziego a także z zasady swobodnej (nie mylić z dowolną) oceny
    dowodów.
    A drugiej sprawy "o to samo" wnosić nie można - sąd odrzuci pozew a nawet
    gdyby tego nie zrobił to i tak jest to przyczyna nieważności postępowania
    (art. 379 pkt 3 kpc).
    Takie jest moje zdanie, ale jak wczesniej pisałem 100% gwarancji, że jest ono
    prawidłowe nie dam.

    Pozdrawiam

    Arctor

  • 8. Data: 2003-05-31 19:30:44
    Od: "Tomasz Bednarz" <t...@i...pl>

> [...]
    > choć podobnych sprawach. Wyrok, który zapadł w innej sprawie na pewno nie
    > może być uznany za środek dowodowy i nie jest dla sądu wiążący.

    No tak ale artykul ten mowi o "zaistnieniu takich okolicznosci faktycznych
    lub srodkow dowodowych"
    Srodki dowodowe to widac nie wszystko
    ADla mnie zas fakt wyroku w Sadzie Najwyzszym + dzialania Recznika Praw
    Obywatelskich
    sa chba takimi wlasnie okolicznosciami okazuje sie bowiem ze
    nawet jezeli w mojej sprawie moglo mi sie wydawac subiektywnie ze
    mam racje to po czasie okazalo sie ze sadzi tak rownierz Rzecznik Praw
    Czlowieka
    w identycznej sprawie Sad Najwyzszy .....

> [...]
    > pierwszej sprawy i przed wydaniem prawomocnego wyroku to trudno byłoby się
    > powoływać na niego jako na ew. podstawę wznowienia postępowania.

    Tu sie zgodze w 100%

> [...]
    > mieściły w granicach "jednolitej linii orzecznictwa" co wynika z zasady
    > niezawisłości sędziego a także z zasady swobodnej (nie mylić z dowolną)

    No niby tak jezeli jednak dwie identyczne sprawy roznie osadzone trafilyby
    na wokande
    sadu najwyzszego to tam powinny chyba byc osadzone podobnie !

> [...]
    > (art. 379 pkt 3 kpc).
    > Takie jest moje zdanie, ale jak wczesniej pisałem 100% gwarancji, że jest

    Ja jestem ciekawy jak zareaguje Sad Okregowy ....
    W tej sprawie zetknalem sie z informacja w Gazecie Prawnej (11.03.2003 -
    Zlegle pieniadze dla sluzb mundurwych)
    Pisza tam ze "W stosunku do swiadczeniobiorcow, ktorzy nie zlozyli w
    terminie odwolan od decyzji o rozliczeniu rocznym siwadczen za 1999 i teraz
    skladaja wnioski o wznowienie postepowania w przedmiotowej sprawie, podajac
    jako okolicznosc wyroki Sadu Najwyzszego, organy beda wydawac decyzje o
    odmowie uchylenia decyzji o rozliczeniu rocznym swiadczen za 1999 z uwagi na
    brak podstaw. Jednoczesnie organy rentowe beda wyplacac zalegle kwoty wraz z
    odsetkami"
    Tu jak widac mowa jest o moim przypadku i jezeli odmowa wszczecia
    postepowania bylaby zgodna z powyzsza wzmianka to
    jak na razie Wojskowe Biuro Emerytalne nic o sprawie nie wie!
    Ciekawe ....

    TB