    From: "Tomasz Bednarz" <t...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wznowienie sprawy sadowej
    Date: Sat, 31 May 2003 21:30:44 +0200

    Użytkownik "Arctor" <b...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:bbafmo$sht$1@inews.gazeta.pl...
    > Witam ponownie!!
    >
    > Interpretacja przepisów przeprowadzona przez SN wiąże tylko w konkretnym
    > postępowaniu - sądy nie mają obowiązku uwzględniać stanowiska SN w innych,
    > choć podobnych sprawach. Wyrok, który zapadł w innej sprawie na pewno nie
    > może być uznany za środek dowodowy i nie jest dla sądu wiążący.

    No tak ale artykul ten mowi o "zaistnieniu takich okolicznosci faktycznych
    lub srodkow dowodowych"
    Srodki dowodowe to widac nie wszystko
    ADla mnie zas fakt wyroku w Sadzie Najwyzszym + dzialania Recznika Praw
    Obywatelskich
    sa chba takimi wlasnie okolicznosciami okazuje sie bowiem ze
    nawet jezeli w mojej sprawie moglo mi sie wydawac subiektywnie ze
    mam racje to po czasie okazalo sie ze sadzi tak rownierz Rzecznik Praw
    Czlowieka
    w identycznej sprawie Sad Najwyzszy .....

    > Art. 403 §3 dotyczy sytuacji,w której zachodzi tożsamość stosunku
    prawnego,
    > którego dot. dana sprawa. Chodzi tu m.in. o to aby strony tegoż stosunku
    były
    > identyczne w obu postępowaniach.
    > Nie mogę się wypowiadać na temat tego orzeczenia TK bo go nie znam i nie
    wiem
    > czego dotyczyło. Skoro jednak wyrok Trybunału zapadł przed wniesieniem
    > pierwszej sprawy i przed wydaniem prawomocnego wyroku to trudno byłoby się
    > powoływać na niego jako na ew. podstawę wznowienia postępowania.

    Tu sie zgodze w 100%

    > A to, że różne sądy mogą wydawać w podobnych sprawach odmienne orzeczenia
    > jest zupełnie normalne. Nigdzie nie ma nakazu aby wszystkie orzeczenia
    sądowe
    > mieściły w granicach "jednolitej linii orzecznictwa" co wynika z zasady
    > niezawisłości sędziego a także z zasady swobodnej (nie mylić z dowolną)
    oceny
    > dowodów.

    No niby tak jezeli jednak dwie identyczne sprawy roznie osadzone trafilyby
    na wokande
    sadu najwyzszego to tam powinny chyba byc osadzone podobnie !

    > A drugiej sprawy "o to samo" wnosić nie można - sąd odrzuci pozew a nawet
    > gdyby tego nie zrobił to i tak jest to przyczyna nieważności postępowania
    > (art. 379 pkt 3 kpc).
    > Takie jest moje zdanie, ale jak wczesniej pisałem 100% gwarancji, że jest
    ono
    > prawidłowe nie dam.

    Ja jestem ciekawy jak zareaguje Sad Okregowy ....
    W tej sprawie zetknalem sie z informacja w Gazecie Prawnej (11.03.2003 -
    Zlegle pieniadze dla sluzb mundurwych)
    Pisza tam ze "W stosunku do swiadczeniobiorcow, ktorzy nie zlozyli w
    terminie odwolan od decyzji o rozliczeniu rocznym siwadczen za 1999 i teraz
    skladaja wnioski o wznowienie postepowania w przedmiotowej sprawie, podajac
    jako okolicznosc wyroki Sadu Najwyzszego, organy beda wydawac decyzje o
    odmowie uchylenia decyzji o rozliczeniu rocznym swiadczen za 1999 z uwagi na
    brak podstaw. Jednoczesnie organy rentowe beda wyplacac zalegle kwoty wraz z
    odsetkami"
    Tu jak widac mowa jest o moim przypadku i jezeli odmowa wszczecia
    postepowania bylaby zgodna z powyzsza wzmianka to
    jak na razie Wojskowe Biuro Emerytalne nic o sprawie nie wie!
    Ciekawe ....

    TB