  • 11. Data: 2011-11-24 11:57:55
    Temat: Re: Wyrzucony z zajęć za... ładowanie laptopa
    Od: "boukun" <b...@n...pl>

    Użytkownik "Mateusz" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:4ecc053e$0$8459$65785112@news.neostrada.pl...
> [...]
    > pisała na tablicy zadania kolega szybciutko w ostatniej ławce położył na
    > blacie laptopa i podłączył wtyczkę do gniazdka aby się bateria naładowała.
    > Minęło może z 10 minut kobieta wstała od biurka i zaczęła chodzić po klasie.
    > Gdy zauważyła laptopa dosłownie zakrzyczała "czyj to laptop!". Kolega mówi że
    > jego. kobieta dalej wysokim tonem. "co Pan robi, Pan kradnie prąd tak nie
    > wolno". Wzięła mu kartkę wpisała dwóję i powiedziała że ma przyjść na termin
    > poprawkowy.
    >
    > Co można takiej kobiecie zrobić. Złożyć skargę do dziekana? Czy może dać sobie

    Pozwoliłem sobie puścić ten wątek na soc.culture.polish i poddać to
    komentarzowi...

    Cytuje tu taką odpowiedź jednego Żyda:

    Na ten temat (korzystanie z gniazdek w miejscach publicznych, min w
    Starbucks) jest sporo wypowiedzi na Net

    http://ask.metafilter.com/57376/Restrictions-on-usin
    g-laptop-in-coffee-shop-or-library

    Skoro uczelnia jest oplacana przez podatnika, mnie osobiscie wydaje sie, ze
    student moze skorzystac z podlaczenia.

  • 12. Data: 2011-11-24 15:38:22
    Od: "_ąćęłńóśźż." <j...@W...gazeta.pl>

    Pamiętam dość głośnego newsa sprzed +/- 2 lat, jak włoski student dostał od
    włoskiego sędziego wyrok więzienia (nie pamięam, czy w zawieszeniu czy bez)
    za ładowanie telefonu komórkowego na terenie lotniska.
    Uzasadnienie identyczne:
    Kradzież prądu.

  • 13. Data: 2011-11-24 17:02:25
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "_ąćęłńóśźż." napisał w wiadomości grup
> [...]
    > włoskiego sędziego wyrok więzienia (nie pamięam, czy w zawieszeniu czy bez)
    > za ładowanie telefonu komórkowego na terenie lotniska.

    Zdrowo rozumując to nie da się ukraść prądu.

  • 14. Data: 2011-11-24 17:04:40
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "boukun" napisał w wiadomości grup
    > Skoro uczelnia jest oplacana przez podatnika, mnie osobiscie wydaje sie, ze
    > student moze skorzystac z podlaczenia.

    Jak jest na dziennych to za niego płaci państwo.
    Swoją drogą to nie raz na uczelnię braliśmy przedłużacze i switche, aby razem
    pograć (podpisaliśmy się pod gniazdo na korytarzu). Jakoś nikt się do nas nie
    czepiał (siedzieliśmy w pobliżu dziekanatu).

  • 15. Data: 2011-11-24 18:35:38
    Od: Paweł <p...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 24 Nov 2011 18:02:25 +0100, "qwerty" <q...@p...fm>
    napisał:

    >Użytkownik "_ąćęłńóśźż." napisał w wiadomości grup
    >
    >Zdrowo rozumując to nie da się ukraść prądu.

    Tak samo jak oprogramowanie i muzykę....

    Paweł

  • 16. Data: 2011-11-24 19:11:57
    Od: Maruda <m...@n...com>

    W dniu 2011-11-24 19:35, Paweł pisze:

    > Tak samo jak oprogramowanie i muzykę....

    No - nie tak samo...
    Oprogramowanie i muzykę, jeśli ktoś "sobie weźmie", to nikogo nie
    pozbawia możliwości korzystania z faktu posiadania tego dobra (?).
    Prąd ma bardziej materialny charakter.

    Jednak...

    Jeśli uczelnia (za budżetowe lub "zrękidoręki" pieniądze) prócz wiedzy
    daje swoim studentom dach nad głową (w końcu student też "kradnie" jakąś
    część wartości budynku), wodę w sraczu, ciepło w pomieszczeniach...
    i w tych samych pomieszczeniach instaluje powszechnie dostępne gniazdka
    mając świadomość powszechnego używania "ładowalnych" urządzeń -
    - to moim zdaniem po prostu wyraża na to zgodę i uwzględnia to w swojej
    kalkulacji.

    ... a wspomniana w inicjującym watku baba jest po prostu głupią cipą i
    ktoś jej to powinien powiedzieć.

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

  • 17. Data: 2011-11-24 19:17:45
    Od: Jacek <n...@g...com>

    Ponieważ temat może się powtórzyć więc podaję wyliczenia:

    laptop (mój Asus N50) pobiera przy ładowaniu 24 W mocy
    przy pracy pobór mocy nie przekracza 60 W (zasilacz ma 90 W)
    koszt zmienny 1 kWh bez opłaty dystrybucyjnej max 0,4 zł/kWh

    Godzina ładowania = 0,4 * 24/1000 = 0,0096 zł czyli niecały JEDEN grosz
    Godzina pracy = 0,4 * 60/1000 = 0,024 zł czyli DWA i pół grosza

    Warto w razie czego wiedzieć o jakich sumach gadamy.

    Dla porównania "kradzież" wody przy spłukaniu sracza na uczelni to:
    7 litrów * 10 zł/ m3 = 0,007 * 10 = 0,07 zł = SIEDEM groszy

    Jacek

    PS
    kradzież mniejszej wagi ... w kodeksie karnym przewidziany został typ
    kradzieży mniejszej wagi (art. 278 § 3 KK), przewidujący lżejszą sankcję
    (grzywna, ograniczenie wolności, pozbawienie wolności do roku - jeśli
    już o tym mówimy).......... Kradzież rzeczy, której wartość nie
    przekracza 250 zł stanowi wykroczenie, o ile sprawca nie popełnił przy
    tym kradzieży z włamaniem, nie stosował gwałtu ani nie groził jego
    natychmiastowym użyciem, a przedmiotem czynu nie była broń.

  • 18. Data: 2011-11-24 19:28:28
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Maruda" napisał w wiadomości grup
    > Oprogramowanie i muzykę, jeśli ktoś "sobie weźmie", to nikogo nie pozbawia
    > możliwości korzystania z faktu posiadania tego dobra (?).
    > Prąd ma bardziej materialny charakter.

    Jeżeli ładuję telefon/laptopa to pozbawiam uczelnię w energię elektryczną?

  • 19. Data: 2011-11-24 19:33:42
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

> [...]
    >
    > Dla porównania "kradzież" wody przy spłukaniu sracza na uczelni to:
    > 7 litrów * 10 zł/ m3 = 0,007 * 10 = 0,07 zł = SIEDEM groszy

    Tutaj się zgodzę, ale z małym ale:
    Uczelnie pobierają trochę więcej energii elektrycznej. Raczej mają umowy jak
    przedsiębiorstwa (zamawiają moce). Mają mniejsze stawki, niż typowy użytkownik
    energii elektrycznej. Może się okazać, że ukradł mniej, niż 1 grosz. W Polsce
    raczej nie skazali by go za coś takiego (nawet zawiasów).

  • 20. Data: 2011-11-24 19:57:27
    Od: Maruda <m...@n...com>

    W dniu 2011-11-24 20:28, qwerty pisze:
    > Użytkownik "Maruda" napisał w wiadomości grup
    >
    > Jeżeli ładuję telefon/laptopa to pozbawiam uczelnię w energię elektryczną?

    Oczywiście!
    Uczelnia zapłaciła ten jeden grosz, jak tu kolega wyliczył, i Ty ją tego
    grosza pozbawiasz. Podobnie, jeśli ośmielisz się jechać windą, korzystać
    z oświetlenia, spłukać sracz oraz wdychać ogrzane powietrze.

    ... ja tylko próbuję wskazać fakt przekroczenia trudnych do wskazania
    granic absurdu przez wspomnianą idiotkę.

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.