    From: "MarekZ" <m...@t...irc.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wyłudzona renta
    Date: Sat, 3 Nov 2007 14:24:18 +0100

    Użytkownik "Artur" <s...@r...pbz> napisał w wiadomości
    news:1i3tfbzljpd9f.b3fhw7priy57.dlg@40tude.net...

    > Zapoznaj się z raportami i wynikami finansowymi ZUSu (państwowy) i OFE
    > (prywatne). Nie pomnę teraz gdzie to leży" ale było to wskazywane w czasie
    > kiedy był projekt by ZUS był "płatnikiem" świadczeń zgromadzonych w OFE
    > (wiadomo że czas nagli z tą decyzją).
    > W każdym razie - ZUS w tej dziedzinie zupełnie i naturalnie był ...
    > najlepiej inwestującym "OFE" z wszystkich OFE w naszym kraju.

    Ale nie mówmy tu o OFE. OFE to jeden wielki przekręt dodatkowo powiązany ze
    szwagrami inwestującymi na GPW i transferującymi do siebie środki od
    inwestorów prywatnych. OFE to nie jest żaden prawdziwy rynek i nie można
    mówic, że OFE to coś co jest "prywatne". Co do wyników w początkowym okresie
    koszty stałe mają olbrzymi wpływ na rentowność, w dystansie nie ma takiej
    możliwości aby nawet OFE nie były lepsze od ZUS, o ile nawet w początkowym
    okresie tak nie było (nie wiem czy to prawda).

    Porównaj to raczej do realnej gospodarki rynkowej. Jak napisałem w innym
    poście: zdaję sobie sprawę, że skala wyłudzeń rent jest zapewne znaczna. Ale
    gdybym miał do wyboru tylko dwie odpowiedzi, to naprawdę nie wiem czy
    globalny efekt tego zjawiska dla realnej gospodarki jest pozytywny czy
    negatywny. Naturalnie jest niewątpliwe, że istnieje grupa ludzi, która na
    tym traci, ale mnie chodzi o efekt uśredniony dla wszystkich. W każdym razie
    nie mam poczucia, abym ja na tym tracił.

    marekz