    From: "Piotr [trzykoty]" <trzykoty@[wytnij]o2.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wyłudzenie odszkodowania?
    Date: Thu, 20 Sep 2007 15:58:56 +0200

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> napisał
    > A po poprawkach? Zgodnie z warunkami ubezpieczenia typowego AC - tak.

    Z warunkami umowy jak najbardziej. Ale jakby przyszło do wypłaty
    odszkodowania i byłyby jakieś przesłanki, aby sądzić, że zrobiłeś to po aby
    dostać odszkodowanie, to sądze, że prawnicy ubezpieczyciela z pewnością
    powłoywaliby się na art. 5 KC i na brak podstaw do odszkodowania (nie takie
    przeznaczenie społeczno-gospodarcze tego prawa). Pomio właściwego zamknięcia
    itp.
    Kwetia prawa materialnego to jedno, a procesowego (dowodowego) to drugie.
    Oczywiście trudno udowodnić, że po to zostawiłeś ten samochód, więc całkiem
    prawdopodobne, że odszkodowanie by zostało zapłacone. Zacznij zostawiać
    kolejne, to myślę, że już tak łatwo nie wypłacą.

    > Moja firma wysyła 10 000 listów miesięcznie. Z prawdopodobieństwem
    > graniczącym z jednością kilka z nich nie dojdzie - czy odszkodowanie się
    > nie należy?

    Należy, jak najbardziej, bo chcesz, aby doszły. Liczysz na usługę, a nie na
    odszkodowanie.

    > Z drugiej strony to nie ma znaczenia, czy listów jest 100, czy 1. Mogę
    > wysłać 1 list też z oczekiwaniem że nie dojdzie (taka gra hazardowa).

    Możesz. Jak zrobisz to po to aby dostać odszkodowanie, tzn. masz podstawy do
    przypuszczania z dużym prawdopodobieństwem, że nie dojdzie to odszkodowanie
    się nie należy (materialnie). Ale trudno byłoby udowodnić, ze po to to
    zrobiłeś i pewnie byś je dostał.