  • 1. Data: 2008-03-04 22:52:28
    Temat: Wykorzystanie rozkładów jazdy komunikacji miejskiej
    Od: maticus <l...@g...spamunielubie.pl>

    Witam

    Planuję wykonanie pewnego serwisu, do którego będą mi potrzebne rozkłady
    jazdy komunikacji miejskich. Zastanawiam się tylko, czy mogę, będąc w
    zgodzie z prawem, pobrać bazę danych rozkładów i ją wykorzystać bez
    żadnych ustaleń z firmą przewozową.

    Wydaje mi się, że nie powinno to być problemem, skoro jest to informacja
    dostępna publicznie, ale jako że prawo nie jest moją domeną, wolę
    zapytać, szczególnie że na niektórych stronach znajduję taką klauzulę:

    > Bez zgody MZK Tychy zabronione jest jakiekolwiek komercyjne
    > wykorzystywanie (kopiowanie, powielanie, udostępnianie w formie
    > fizycznej i elektronicznej) informacji zawartych w Serwisie
    > Internetowym MZK Tychy, a zwłaszcza rozkładów jazdy.

    Jednak na większości stron www na których można oglądać rozkłady takiej
    klauzuli nie ma. Pytanie - czy ona cokolwiek zmienia (w sensie - czy
    firma przewozowa może sobie zastrzec przetwarzanie i wykorzystywanie
    publicznie dostępnych rozkładów) ?
    Czy istnieje jakaś różnica jeśli mój serwis jest komercyjny bądź darmowy?

    Dzięki z góry za wszelkie odpowiedzi.

    --
    pozdrawiam,
    maticus

  • 2. Data: 2008-03-04 23:10:46
    Od: Piotr M <gg:8807050@gmail.com>

    Przepraszam, ale wygłupiasz się. Każdy może sobie spisać rozkład jazdy
    komunikacji miejskiej i innej (np pkp) i wstawić na swoją stronę www,
    czy na czymkolwiek co będzie przekazane do opinii publicznej.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr M

  • 3. Data: 2008-03-04 23:57:27
    Od: "GooRe" <g...@g...pl>

    Użytkownik "Piotr M" <gg:8807050@gmail.com> napisał w wiadomości
> [...]
    > komunikacji miejskiej i innej (np pkp) i wstawić na swoją stronę www,
    > czy na czymkolwiek co będzie przekazane do opinii publicznej.

    Nie, on sie nie wyglupia.

    On zyje w polszy, a to calkiem normalne w tym dziwnym landzie ;-),
    tu trzeba o pytac o zgode na wszystko i wszystkich.

    Przyjdzie czas na prawo do tonu puszczanego baka (hehehe).

    goore.

  • 4. Data: 2008-03-05 00:01:15
    Temat: Re: Wykorzystanie rozk?adów jazdy komunikacji miejskiej
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 04.03.2008 Piotr M <gg> napisał/a:
    > Przepraszam, ale wyg?upiasz si?. Ka?dy mo?e sobie spisa? rozk?ad jazdy
    > komunikacji miejskiej i innej (np pkp) i wstawi? na swoj? stron? www,
    > czy na czymkolwiek co b?dzie przekazane do opinii publicznej.

    Poczytaj (takoż przedpiśca) Ustawę z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz
    danych. Jest krótka.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2008-03-05 01:51:07
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Marcin Debowski pisze:

    > Poczytaj (takoż przedpiśca) Ustawę z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz
    > danych. Jest krótka.

    IMHO nie podpada, ponieważ rozkład jazdy (w sensie samej informacji) nie
    wymaga poniesienia przez "producenta" istotnego nakładu inwestycyjnego,
    ponieważ jest rzeczą wtórną w stosunku do pierwotnego rozkładu jazdy,
    czyli całego planowania jak mają te pociągi czy inne autobusy jeździć
    Zasadnicze koszta zostały poniesione podczas planowania rozkładu jazdy a
    ta cała tabelka z godzinami przyjazdów i odjazdów to niejako "skutek
    uboczny", notatki z planowania.

  • 6. Data: 2008-03-05 07:51:18
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Piotr M" <gg:8807050@gmail.com> napisał
    >. Każdy może sobie spisać rozkład jazdy komunikacji miejskiej i innej (np
    >pkp) i wstawić na swoją stronę www,

    Spisać może i tak, bo to są jedynie dane i na tej podstawie zrobić swój. Ale
    np. wkleić rozkład jazdy np. całą tabelę tak jak jest pierwotnie, to juz nie
    sądzę, w końcu to utwór prawnie chroniony.

  • 7. Data: 2008-03-05 08:01:34
    Od: "m5c" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Ale np. wkleić rozkład jazdy np. całą tabelę tak jak jest pierwotnie, to
    > juz nie sądzę, w końcu to utwór prawnie chroniony.
    Z drugiej strony posiadacz bazy robi ją w celu jak najszerszego
    udostępniania. Jeśli nie rozumie tego sam przewoźnik - należy tyskim
    paradoksem zainteresować miejscowy samorząd.

  • 8. Data: 2008-03-05 08:21:25
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 05.03.2008 Piotr [trzykoty] <t...@o...pl> napisał/a:
    > Użytkownik "Piotr M" <gg:8807050@gmail.com> napisał
    > Spisać może i tak, bo to są jedynie dane i na tej podstawie zrobić swój. Ale

    Nie jestem przekonany czy można sobie ot tak spisać. Baza danych może być
    w dowolnej formie, w tym tabeli. Jeśli to nieznacząca część bazy, to nie
    ma problemu ale jeśli zebrane np. z kilkudziesieciu tabel to mam
    wątpliwości.

    > np. wkleić rozkład jazdy np. całą tabelę tak jak jest pierwotnie, to juz nie
    > sądzę, w końcu to utwór prawnie chroniony.

    Czy utwór to akurat watpię.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2008-03-05 09:07:28
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Wed, 05 Mar 2008 08:51:18 +0100, Piotr [trzykoty] napisał(a):

    > Spisać może i tak, bo to są jedynie dane i na tej podstawie zrobić swój.
    > Ale np. wkleić rozkład jazdy np. całą tabelę tak jak jest pierwotnie, to
    > juz nie sądzę, w końcu to utwór prawnie chroniony.

    Rozkład jazdy autobusów utworem? Hmm to już prędzej widziałbym performąs
    w brudzie, spóźnieniach itd.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o prawie, ale wstydzicie się zapytać

  • 10. Data: 2008-03-05 11:06:03
    Od: Gabriel'Varius' <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik Olgierd napisał:

    > Rozkład jazdy autobusów utworem? Hmm to już prędzej widziałbym performąs
    > w brudzie, spóźnieniach itd.
    Sama zawartosc rozkladu jazdy (suche dane ze tak to nazwe)nie jest
    utworem ale sposob w jaki zostal on przedstawiony(logo, tabelki, kolory,
    rozmieszczenie, itp. jak najbardziej). Tak samo jak np. KC nie jest
    utworem i kazdy moze go opublikowac(przepisy) ale nie wolno Ci bez zgody
    autora rozpowszechniac, wykorzystywac np. w taki sposob jak to robi
    firma X czy Y, ktora dodala kolorki, odpowiedni index, spis, wlasny
    komentarz, wlasne oznaczenia itp.(ogolnie miala wlasny pomysl na
    wykonanie KC)
    pozdrawiam

    Oskar Wilde