    From: "Piotr Janda" <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wycena udziałów
    Date: 21 May 2006 04:16:27 -0700

    Paszczak wrote:

    > No dobra, ale jak przykładowo wycenić 'rynkowo' wartość 50% udziałów w
    > spółce z o.o., w której drugie 50% ma wspólnik, który ma zły wpływ na jej
    > rozwój? Nikt przy zdrowych zmysłach nie kupi ode mnie ich za 50% wartości
    > spółki, bo utopi kasę.
    >
    > Jeśli miałbym sprzedać 50% majątku spółki - jest jasna sprawa. Ktoś kupuje i
    > robi z tym majątkiem, co chce. Natomiast z połową udziałów w sp. z o.o. i
    > opornym wspólnikiem nie zrobi ani kroku. Dlatego wydaje mi się, że w
    > przypadku udziałów w spółce ceną (niech nawet będzie, że rynkową) może być
> [...]
    Wartość rynkowa to nie wartość księgowa. Wpływ na nią ma
    sytuacja spółki- m.in. jej dochody lub straty, dochodowość branży
    i pozycja spółki na rynku. Takie okoliczności jak sposób działania
    drugiego wspólnika, to rzecz subiektywna, dopóki nie ma to wpływu na
    wyniki spółki. Trudno jest wycenić "charakter" drugiego wspólnika.
    Oczywiste jest jednak, że udział 50%- nie dający kontroli nad
    spółką jest o wiele mniej warty niż udział 51%, któy taką
    kontrolę daje.
    Jeżeli wyceniona wartość spółki wzbudzi podejrzenia skarbówki, to
    przyjrzy się ona temu bliżej (biegły rzeczoznawca) i pod tym
    względem trzeba się liczyć z możliwości kontroli, szczególnie gdy
    w grę wchodzą większe pieniądze.