  • 11. Data: 2003-08-16 11:16:55
    Temat: Re: Włamanie na server - co mozna zrobic?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Jeśli faktycznie tak jest - a nie mam podstaw chwilowo, by wątpić w Twoje
    słowa - to ten pokrzywdzony jest do d... . Już dawno powinien wysmarować
    zażalenie i zagrozić międzynarodowym trybunałem.

  • 12. Data: 2003-08-16 12:42:09
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik Robert Tomasik napisał:
    > Jeśli faktycznie tak jest - a nie mam podstaw chwilowo, by wątpić w Twoje
    > słowa - to ten pokrzywdzony jest do d... . Już dawno powinien wysmarować
    > zażalenie i zagrozić międzynarodowym trybunałem.

    Ale do kogo ma pisać zażalenia i jakim trybunałem ?

    Gościa, który burknął coś na papieża potrafili zamknąć w 24 godziny.
    Widać jak ktoś chce to może.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.elita.pl/arek

  • 13. Data: 2003-08-16 22:39:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Ale do kogo ma pisać zażalenia i jakim trybunałem ?

    Do prokuratora nadrzędnego nad prokuratorem nadzorującym postępowaniem. I
    straszyć Trybunałem Praw Człowieka. Polska już kilka spraw przegrała za
    przewlekłość procedury.

  • 14. Data: 2003-08-17 03:55:47
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <bhl7mh$bj1$7@inews.gazeta.pl>, Robert Tomasik wrote:
    > Strat nie spowodował, a jedynie ewentualnie korzyść, bo administrator załata
    > dziurę i poprawi bezpieczeństwo systemu. Serwis informacji poufnych nie
    > zawierał, więc Kowalski z nimi zapoznać się nie mógł. Znajdź mi przepis
    > karny na podstawie którego można skazać Kowalskiego.

    A Art. 267. § 1. nie można? MZ wymieniony nie narzuca konieczności
    zdobywania informacji poufnych a wystarczą "informacje dla niego nie
    przeznaczone". Nie ma tam też stwierdzenia w stylu "kto celowo", więc
    fakt, że stało się to na skutek pomyłki nie może chyba zwalniać z
    odpowiedzialności karnej.

    --
    Maricn

  • 15. Data: 2003-08-17 19:53:11
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    | przeznaczone". Nie ma tam też stwierdzenia w stylu "kto celowo", więc
    | fakt, że stało się to na skutek pomyłki nie może chyba zwalniać z

    W tym artykule tego nie ma, ale jest to ogólna zasada prawa karnego zawarta
    w art. 8 kk. Musiało by w art. 267 pisać coś w guście "Kto, choćby
    nieumyślnie ..." to wówczas można by popełnić ten czyn nieumyślnie. Jest
    kilka przepisów zawierających podobne klauzule, jak choćby art. 155 kk, 177
    kk, czy też konstrukcje typu art. 165§2 kk, gdzie nieumyślność powoduje
    mniejsze zagrożenie karą. Jest tego więcej, ale nie ma sensu, bym to
    wypisywał.

    Tak więc w wypadku włamania na serwer należałoby udowodnić umyślność. No i
    jak pisałem, włamanie takie musi wiązać się z możliwością wejścia w
    posiadanie jakiś niejawnych materiałów. Tak więc jeśli serwer będzie
    zawierał tylko dostępne z zewnątrz materiały, a włamanie dało hakerowi
    bezprawnie możliwość ich edytowanie, czego ten jednak nie czyni, to nie
    stanowi to przestępstwa. Jeśli zaś serwer zawierał niedostępne dla ogółu
    dokumenty, to oczywiście art. 267 będzie miał jaknajbardziej zastosowanie. Z
    tym, że z logów musi wynikać, z jakimi danymi gość się zapoznał. To nie może
    być samo domniemanie wynikające z faktu, że przełamał zabezpieczenie. Na to
    musi być dowód. Bo jak nie będzie dowodu, to nie będzie przestępstwa.

  • 16. Data: 2003-08-18 03:09:45
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <bhopd0$jm5$3@inews.gazeta.pl>, Robert Tomasik wrote:
    > Tak więc w wypadku włamania na serwer należałoby udowodnić umyślność. No i

    No to nie ma chyba faktycznie takiej możliwości już chocby z tego względu.
    A jak to wygląda w bardziej przyziemnych sferach życia? Powiedzmy nie
    serwer a samochód kolegi? Bardzo mało prawdopodobne żeby miał (poza marką
    i kolorem) zbliżony nr rejestracji, ale załóżmy że tak.

> [...]
    > dokumenty, to oczywiście art. 267 będzie miał jaknajbardziej zastosowanie. Z

    Tu widzę taki problem, że praktycznie każdy serwer zawiera materiały
    niejawne. Trochę dalej rozwijam co mam na myśli.

> [...]
    > być samo domniemanie wynikające z faktu, że przełamał zabezpieczenie. Na to
    > musi być dowód. Bo jak nie będzie dowodu, to nie będzie przestępstwa.

    A zobacz jeszcze takie, przyznaje, trochę pokrętne, rozumowanie: Serwer ma
    "dziurę". Ta dziura jest niejawna. Z całą pewnością administratorowi
    zalezy na tym aby nikt się o takich dziurach nie dowiedział (powiedzmy, że
    wie o niej, ale nie miał czasu aby ją załatać). Zwykle aby taką dziurę
    wykorzystać czy ujawnić wykonuje się testy które w praktyce równają się
    samemu włamaniu, z tym różniącym je od tego ostatniego elementem, że w
    następstwie testu nie następuje przejęcie jakiś uprawnień w celu wykonania
    dalszych czynności z poziomu np. administratora. Ale to w sumie dywagacja,
    bo nie do końca jest to tu istotne. Co wydaje się być istotne, to to, że
    ktoś włamując się na serwer samym tym aktem, nawet bez dalszych kroków
    wydaje się spełniac przesłanki art 267 jako że mamy do czynienia z
    skewencją działań 1) próba włamania zakończone sukcesem -> 2) uzyskanie
    przez to poufnej informacji że system ma tu dziurę. Tu jeszcze tylko taki
    komenatarz: Większość włamań dokonywana jest na ślepo, tzn informacja o
    owej dziurze może być trudna do zdobycia lub wręcz niemozliwa innym,
    bardziej "legalnym" sposobem.

    Kolejna moja wątpliwość dotyczy tego, jak w ogóle należałoby definiować
    informację poufną. Tak jak w Twoim przykładzie, człowiek dostał się na
    serwer przez nazwijmy to pomyłkę. Załóżmy że jest to serwer typu
    linuxowego (ale może być dowolnie inny z autoryzacją dostępu i z systemem
    praw dostępu do plików) i że pierwotnie człowiek miał się np. zalogować na
    konto foobar22 i pobrać coś z katalogu domowego. Włazi więc sobie "cd
    /home/foobar22" (standardowe umiejscowienie) a tu mu mówi "No such file or
    directory". Włazi więc "cd /home" i wyświetla zawartość tego katalogu aby
    zobaczyć co się właściwie dzieje i gdzie jest ten cały foobar. Uzyskuje w
    ten sposób informację niejawną (dla osób nie mających kont na tym
    serwerze, a czasami nawet dla jego użytkowników). I co teraz? W tym
    wypadku taka lista odpowiada na ogół nazwom użytkowników (potencjalnie
    wartościowa informacja), ale praktycznie każdy niesystemowy (jak również
    często systemowe) katalogi zawierają różne informacje niejawne. Inaczej
    mówiąc, praktycznie nie sposób, bez ujawniania tego typu informacji
    niejawnych zorientować się że zaszła pomyłka i to nie ten serwer.

    --
    Marcin

  • 17. Data: 2003-08-18 17:22:42
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    | serwer a samochód kolegi? Bardzo mało prawdopodobne żeby miał (poza marką
    | i kolorem) zbliżony nr rejestracji, ale załóżmy że tak.

    Jak przez przypadek będzie pasował kluczyk od jego samochodu (zdarza się w
    np. maluchach) to włamania nie będzie. Znam przypadek, jak gość odjechał
    nieswoim maluchem spod supermarketu i zorientował się dopiero pod domem, jak
    wjechał pod latarnie, że ma inny kolor tapicerki.

> [...]
    | komenatarz: Większość włamań dokonywana jest na ślepo, tzn informacja o
    | owej dziurze może być trudna do zdobycia lub wręcz niemozliwa innym,

    Rozumowanie słuszne. Z tym, że czasami bardzo dobrze szczerzone serwery są
    zabezpieczone hasłem stanowiacym imię uzytkownika. No i trzeba udowodnić, że
    gość się zapoznał z tą niejawną informacją. Czyli sam log świadczący o
    przełamaniu zabezpieczenia nawet najbardziej pokrętnym sposobem o niczym nie
    świadczy

> [...]
    | mówiąc, praktycznie nie sposób, bez ujawniania tego typu informacji
    | niejawnych zorientować się że zaszła pomyłka i to nie ten serwer.

    No tak, ale to musi być umyślne działanie. Czyli musimy udowodnić
    delikwentowi, że świadomie myszkował po serwerze i uzyskiwał nieprzeznaczone
    dla niego informacje. To nie może być domyślne.

  • 18. Data: 2003-08-21 04:39:25
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <bhrfqu$djq$3@inews.gazeta.pl>, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > nieswoim maluchem spod supermarketu i zorientował się dopiero pod domem, jak
    > wjechał pod latarnie, że ma inny kolor tapicerki.

    A jak dokładnie zgodnie z Twoim przykładem tzn że kluczyki nie pasowały
    ale człowiek pomyślał że się kolega pomylił i dał mu inne (bo ma 2
    samochody)?

> [...]
    > przełamaniu zabezpieczenia nawet najbardziej pokrętnym sposobem o niczym nie

    No ale tu właśnie wic polegać miałby na tym, że sam fakt włamania oznacza
    de facto świadome zapoznanie się z informacją niejawną.

    --
    Marcin

  • 19. Data: 2003-08-21 12:47:23
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | A jak dokładnie zgodnie z Twoim przykładem tzn że kluczyki nie pasowały
    | ale człowiek pomyślał że się kolega pomylił i dał mu inne (bo ma 2
    | samochody)?

    Nie, włamanie tu nie przejdzie oczywiście w tym wypadku. No ale kluczyk to
    kluczyk, a hasło to hasło. Kluczyk jak dostaniesz, to raczej nie pomylisz
    jednego ząbka. Przy haśle literówki się zdarzają częściej, więc na tym można
    przed sądem opierać obronę.

    | No ale tu właśnie wic polegać miałby na tym, że sam fakt włamania oznacza
    | de facto świadome zapoznanie się z informacją niejawną.

    Fakt włamania nie oznacza, że się z czymś zapoznał. Przez analogię: jak ktoś
    wyłamie drzwi do Twojego domu, ale nie zapozna się z Tajnymi dokumentami tam
    przechowywanymi, to mu naruszenia tajemnicy nie przypiszesz. Można go skazać
    za uszkodzenie mienia albo usiłowanie włamania, w zależności od niuansów i
    panującej w danej jednostce / prokuraturze / sądzie modzie.