    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Włamanie na server - co mozna zrobic?
    Date: Sun, 17 Aug 2003 21:53:11 +0200

    | A Art. 267. § 1. nie można? MZ wymieniony nie narzuca konieczności
    | zdobywania informacji poufnych a wystarczą "informacje dla niego nie
    | przeznaczone". Nie ma tam też stwierdzenia w stylu "kto celowo", więc
    | fakt, że stało się to na skutek pomyłki nie może chyba zwalniać z
    | odpowiedzialności karnej.

    W tym artykule tego nie ma, ale jest to ogólna zasada prawa karnego zawarta
    w art. 8 kk. Musiało by w art. 267 pisać coś w guście "Kto, choćby
    nieumyślnie ..." to wówczas można by popełnić ten czyn nieumyślnie. Jest
    kilka przepisów zawierających podobne klauzule, jak choćby art. 155 kk, 177
    kk, czy też konstrukcje typu art. 165§2 kk, gdzie nieumyślność powoduje
    mniejsze zagrożenie karą. Jest tego więcej, ale nie ma sensu, bym to
    wypisywał.

    Tak więc w wypadku włamania na serwer należałoby udowodnić umyślność. No i
    jak pisałem, włamanie takie musi wiązać się z możliwością wejścia w
    posiadanie jakiś niejawnych materiałów. Tak więc jeśli serwer będzie
    zawierał tylko dostępne z zewnątrz materiały, a włamanie dało hakerowi
    bezprawnie możliwość ich edytowanie, czego ten jednak nie czyni, to nie
    stanowi to przestępstwa. Jeśli zaś serwer zawierał niedostępne dla ogółu
    dokumenty, to oczywiście art. 267 będzie miał jaknajbardziej zastosowanie. Z
    tym, że z logów musi wynikać, z jakimi danymi gość się zapoznał. To nie może
    być samo domniemanie wynikające z faktu, że przełamał zabezpieczenie. Na to
    musi być dowód. Bo jak nie będzie dowodu, to nie będzie przestępstwa.