  • 1. Data: 2003-08-14 13:25:53
    Temat: Umowa zlecenie i dziwny dziwny zapis
    Od: "sasha" <c...@o...pl>

    Witam,
    Wlasnie jestem w trakcie podpisywania umowy zlecenia z firma informatyczna,
    ktorej przedmiotem jest swiadczenie uslug w zakresie obslugi informatycznej
    firm wskazanych przez zleceniodawce. Dostalem umowe do przejrzenia i mam
    pewne watpliwosci co do niektorych sformulowan, ktore chcialbym z wasza
    pomoca rozwiac lub niestety potwierdzic.
    W umowie tej widnieje taki zapis:

    "W okresie obowiązywania niniejszej umowy oraz przez okres 5 lat od jej
    rozwiązania Zleceniobiorca zobowiązany jest powstrzymywać się od wszelkiej
    działalności konkurencyjnej sprzecznej z interesami Zleceniodawcy, a w
    szczególności podejmowania na własny lub cudzy rachunek jakichkolwiek
    czynności na rzecz kontrahentów Zleceniodawcy, podejmowania na własny lub
    cudzy rachunek jakiejkolwiek konkurencyjnej działalności gospodarczej,
    podejmowania zatrudnienia zarówno na podstawie umowy o pracę lub
    jakiegokolwiek stosunku prawnego bezpośrednio lub pośrednio u kontrahentów
    Zleceniodawcy, brania udziału w przedsięwzieciach konkurencyjnych"

    Jesli chodzi o pierwsza czesc tego punktu, to zrozumiale jest dla mnie, ze
    ma ona na celu uchronienie zleceniodawcy przed nieuczciwa konkurencja z
    mojej strony (np. przejecie kontraktu poprzez obnizenie jego wartosci). Mnie
    nurtuje taka sytuacja, kiedy nasze drogi sie rozejda i podejme prace, czy to
    u innego pracodawcy, czy na wlasny rachunek, to czy starajac sie o kontrakt
    w jakiejs firmie, z ktora nie bylem wczesniej zwiazany, ale o ktory ubiegac
    sie takze bedzie moj obecny zleceniodawca, nie dojdzie do konfliktu? Bo
    przeciez bedziemy dla siebie konkurencja, a w umowie jest zapis, ze nie moge
    "...brac udzialu w przedsiewzieciach konkurencyjnych"! Dodam, ze i ja i
    zleceniodawca jestesmy informatykami, wiec istnieje duze prawdopodobienstwo,
    ze jesli nasze drogi sie rozejda to kiedys spotkamu sie jako konkurenci.
    Czy moje obawy sa sluszne i powinienem prosic o zmiane tego punktu???

    --
    Pozdrawiam,
    *sasha*

  • 2. Data: 2003-08-14 13:46:02
    Temat: Re: Umowa zlecenie i dziwny dziwny zapis
    Od: Dredd<...@...pl>

    Krótko mówiąc jest to dla ciebie bardzo niekorzystne (szczególnie ten
    5-letni okres). Mozna by ewentualnie rozważać to jako do przyjęcia
    gdyby firma przez te 5 lat wynagradzała Cię jakoś za tę lojalność (np.
    płacac część ostatniej pensji)

    Osobiście starałbym się to wyeliminować ewentualnie mocno ograniczyć.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 3. Data: 2003-08-14 15:25:16
    Od: Rafal Smyka <Z...@p...gazeta.pl>

    sasha wrote:
> [...]
    > jakiegokolwiek stosunku prawnego bezpośrednio lub pośrednio u kontrahentów
    > Zleceniodawcy, brania udziału w przedsięwzieciach konkurencyjnych"

    Disclaimer: nie jestem prawnikiem.

    Jak dla mnie zapis oznacza, że:
    1. nie przejmiesz klientów zleceniodawcy
    2. nie założysz firmy bezpośrednio konkurencyjnej
    3. nie zatrudnisz się u klientów zleceniodawcy
    4. nie zatrudnisz się u dostawców zleceniodawcy
    5. jeśli Twój przyszły pracodawca będzie startował w przetargu w którym
    startować będzie zleceniodawca, powinieneś być wyłączony z tego
    przetargu/wykonawstwa

    BTW, tak sobie myślę, że ten paragraf powinien dotyczyć aktualnych
    kontrahentów zamawiającego i jego bieżącego profilu działalności. A jego
    obecne brzmienie rozciąga się jak dla mnie również na przyszłość (czyli
    np. klientów których zdobędzie po ustaniu Twojej umowy).

    > [...]
    > Czy moje obawy sa sluszne i powinienem prosic o zmiane tego punktu???

    Tak czy owak, IMO powinieneś prosić/żądać/nalegać.
    Tym bardziej, że 5 lat w informatyce to wieczność.

    Tak z ciekawości: na jaki okres miałoby być to zlecenie? Czy
    zleceniodawca udostępni Ci jakiś zaawansowany know-how, który mógłby w
    ten sposób chcieć chronić?

    --
    Pozdrawiam,
    Rafał

  • 4. Data: 2003-08-15 11:53:23
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Ja bym przystał na tę klauzulę pod jednym warunkiem. Przez okres zakazu
    konkurencji będą Ci nadal płacić wynagrodzenie. No bo tak, to z łatwością
    mogą doprowadzić do sytuacji, że nie będziesz mógł nic robić. W końcu każde
    przyjęcie przez Ciebie zlecenia poza nimi niejako działa na ich niekorzyść,
    bo tracą ewentualne zyski z tego tytułu.

  • 5. Data: 2003-08-18 06:25:26
    Od: "sasha" <c...@o...pl>

    Rafal Smyka, <Z...@p...gazeta.pl> wypocil(a):

    > Tak z ciekawości: na jaki okres miałoby być to zlecenie? Czy
    > zleceniodawca udostępni Ci jakiś zaawansowany know-how, który mógłby w
    > ten sposób chcieć chronić?

    Nie niczego specjalnego mi nie udostepni. Zlecenie to ma obejmowac opieke
    nad systemami informatycznymi pewnej firmy tj. serwery, stacje robocze,
    siec, kontakty z serwisami i wszystko inne co z informatyka zwiazane.
    A wstepnie obejmowac ma rok, ale w razie potrzeb ma byc przedluzane. Co
    najgorsze to nawet nie dorobie sie wielkich pieniedzy na tym kontrakcie, dla
    ktorych moglbym ewentualnie zgodzic sie na taki zapis.

    --
    Pozdrawiam,
    *sasha*