  • Data: 2019-08-22 21:25:21
    Temat: Re: Weksle na 2 mln franków
    Od: s...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    użytkownik Robert Tomasik napisał:

    > Pamiętam zdziwienie pracownika banku, jak odmówiłem podpisania weksla in
    > blanko i kazałem im wpisać na czyje zlecenie oraz do jakiej kwoty
    > maksymalnej. Aż radca prawny musiał zająć stanowisko w tej sprawie. Ale
    > to były późne lata 90-te, a moja upierdliwość w tym zakresie wynikała z
    > faktu, ze wcześniej miałem do czynienia ze sprawą, w której takie weksle
    > in blanko żyły własnym niezależnym od umów wekslowych życiem i trudno
    > było ustalić który weksel jest do której umowy.

    Bez umowy? Wystarczy nawet kiepska papuga i in blanco będzie wart tyle co papier.

    Sąd prawomocnie oddalił roszczenia: dokument przedstawiony przez powoda nie jest
    wekslem in blanco, ponieważ ten wymaga udzielenia upoważnienia do wypełnienia go w
    określony sposób (art. 10 pr. weksl.). Porozumienie takie nie wymaga formy
    szczególnej (art. 60 kc), ale też nie może być dorozumianej zgodzie -- toteż nabywca
    ma prawo do żądania zapłacenia weksla, pod warunkiem, że wypełni go w sposób zgodny z
    porozumieniem. Weksel in blanco bez porozumienia nie jest wekslem (art. 2 pr.
    weksl.). Co więcej weksel został wypełniony po upływie przedawnienia roszczenia
    podstawowego, zatem roszczenie to nie może być skutecznie dochodzone.

    Prawo wekslowe, aj kiedy to była ostatnia jego zmiana:) Przed 2WW.