    From: "WOJSAL" <w...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Warunki licencji - czy zgodne z prawem ?
    Date: Thu, 4 Mar 2004 14:19:19 +0100

    Użytkownik <s...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:22ae40pc3badq26hv6kr3eou3tm4vplgom@4ax.com...

    > Licencjobiorca nie nabywa własności utworu, ona pozostaje przy twórcy
    > (autorze).

    Mowisz zdaje sie o prawach autorskich. Ja mowie
    o wlasnosci egzemplarza.

    > No i?

    No i obecnie jest tak, ze mozna miec egzemplarz
    (programu, utowru), byc jego wlascicielem (byl
    nabyty legalnie, kupiony, zaplacony) i nie miec licencji na uzytkowanie
    (licencja byla falszywa, badz zginela).

    > Sorry Winnetou, ale takie są zapisy ustawy :)

    Wiemy to. :)
    Ja mowie o rozwiazaniach hipotetycznych.
    czyli zastanawiam sie jak byc powinno.

    > Gdyby nabywając został właścicielem, to jego własność nie podlegałaby
    > już żadnym ograniczeniom i licencje byłyby niepotrzebne.

    Niekoniecznie.
    Np. wlasciciel pistoletu moze nim dysponowac, ale
    sa ograniczenia w swobodzie dysponowania.
    Tak wiec mozna miec wlasnosc i ograniczone prawa
    do dysponowania nia.
    Problem lezy nie w ograniczaniu wolnosci do
    dysponowania wlasnoscia, lecz w tym, jak sie te
    prawa wlasnosci stwierdza.

    Tak wiec, w naszym wypadku, licencja by byla, ale
    tylko jako dodatek do aktu wlasnosci (tym powinien
    byc dokument nabycia - np. faktura). Jednak role licencji
    widzialbym nie jako zezwolenie na uzytkowanie, lecz
    jako ograniczenia w dysponowaniu wlasnoscia (egzeplarzem),
    tak by nie naruszyc praw autorskich.
    Posiadanie licencji nie powinno byc, moim zdaniem,
    kryterium dopuszczajacym do dysponowania egzemplarzem.
    Czy tak nie byloby prosciej?

    Czy obecnie posiadanie licencji jest dowodem
    wlasnosci? Czyli niewazne, ze ktos ma dokument zakupu,
    wazne ze ma licencje (ktora nie musi byc imienna)?

    WOJSAL