  • 1. Data: 2008-06-13 17:43:21
    Temat: Używanie imienia przez osobę posiadającą dwa imiona
    Od: Jurek W <j...@k...chip.pl>

    Posiadam dwa imiona. W akcie urodzenia USC, dowodzie osobistym oraz w
    większości dokumentów figuruję jako Alicja Teresa Nazwisko_1
    (Nazwisko_2). Nazwisko_1 - top moje nazwisko panieńskie. Nazwisko_2 to
    nazwisko po mężu. W kontaktach prywatnych i nieformalnych od dzieciństwa
    używam mojego drugiego imienia, tego imienia też używam podpisując
    większość dokumentów u pracodawcy. Ostatnio mi zwrócono uwagę, że to
    niepoprawne. Wręcz zażądano ode mnie używania pierwszego imienia, a
    jeśli używam drugiego, to żeby w tej sytuacji podawać mój PESEL. Czy
    jest jakiś i jaki przepis w sprawie używania jednego imienia przez osoby
    posiadające dwa imiona?
    Przepraszam, że piszę jako kobieta, ale sprawa dotyczy nie mnie
    bezpośrednio (też posiadam dwa imiona) tylko mojej Żony.

    Jurek W

  • 2. Data: 2008-06-13 22:34:47
    Od: Reseller <r...@o...pl>

    Jurek W pisze:
> [...]
    > Przepraszam, że piszę jako kobieta, ale sprawa dotyczy nie mnie
    > bezpośrednio (też posiadam dwa imiona) tylko mojej Żony.

    W dokumetach formalnie ważnych żona powinna używać pierwszego imienia i
    obu nazwisk. Celem identyfikacji osoby. Moja ex szefowa od zawsze i dla
    wszystkich byla Malgorzata, jednak wszystkie papiery firmowe podpisywala
    Teresa Malgorzata (pierwsze nazwisko) (drugie nazwisko) Imienia Teresa
    nie uzywala - ale papier - jest papier - jak masz w dowodzie tak musisz
    pisac w dokumentach...

    --
    Reseller

  • 3. Data: 2008-06-13 22:48:31
    Od: Jurek W <j...@k...chip.pl>

    Reseller pisze:

> [...]
    > Teresa Malgorzata (pierwsze nazwisko) (drugie nazwisko) Imienia Teresa
    > nie uzywala - ale papier - jest papier - jak masz w dowodzie tak musisz

    A czy możesz mi wskazać z jakiej "normy" lub przepisu to wynika?

    Jurek W

  • 4. Data: 2008-06-14 01:08:08
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Reseller wrote:
> [...]
    > Teresa Malgorzata (pierwsze nazwisko) (drugie nazwisko) Imienia Teresa
    > nie uzywala - ale papier - jest papier - jak masz w dowodzie tak musisz

    W treści dokumentu tak, ale w podpisie?
    Podpisać ma się tak jak to zwyczajowo robi. Robaczkiem krzaczkiem lub
    "tak jak zawsze"
    Jak ma wpisać czytelnie imie i nazwisko to i owszem wypadało by wpisac
    to co sie ma w dowodzie

    Jak się ktoś upiera przy "czytelnym" podpisie lub podpisie tak jak "w
    dowodzie stoi" to zwykle wpisuje się czytelnie imie(a) nazwisko(a) tak
    jak w dowodzie i pod spodem podpisuje się >podpisem<

  • 5. Data: 2008-06-14 04:48:07
    Od: GregZorbaEmmanuelYork <f...@a...cy_ROT13>

> [...]
    > jeśli używam drugiego, to żeby w tej sytuacji podawać mój PESEL. Czy
    > jest jakiś i jaki przepis w sprawie używania jednego imienia przez osoby

    kiedyś na badaniach grafologicznych uprzejmy Pan Policjant wypowiedział
    sie w następujący sposób, podpis powinien być taki jak w DO lub
    paszporcie, nie ma znaczenia jak ten podpis brzmi i co sobą przedstawia,
    podpis we wniosku o DO lub paszport stanowi wzorzec który w razie
    potrzeby może zostać porównany

    w przypadku takiej wątpliwości osoba przyjmująca podpis winna go
    zaopatrzyć klauzulą: tożsamość stwierdzono na podstawie dokumentu ...
    nr... wydanego przez..., i się pod tym podpisać

    zauważ że np w przypadku aktu notarialnego podpisujesz sie jak chcesz, a
    Twoją tożsamość stwierdza osoba trzecia - notariusz

    podpis bedzie miał moc sprawczą pomimo że zrobisz np krzyżyk, czy dasz
    odcisk palca ( bo oczywiście możesz być osobą niepełnosprawną, bądź
    ograniczoną ruchowo, za to spełniasz wszystkie pozostałe przepisy
    odnośnie oświadczenia woli oraz praw pokrewnych)

    artykuły regulujące podpis

    Art. 78. (49) § 1. Do zachowania pisemnej formy czynności prawnej
    wystarcza złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym
    treść oświadczenia woli. Do zawarcia umowy wystarcza wymiana dokumentów
    obejmujących treść oświadczeń woli, z których każdy jest podpisany przez
    jedną ze stron, lub dokumentów, z których każdy obejmuje treść
    oświadczenia woli jednej ze stron i jest przez nią podpisany.
    § 2. (50) Oświadczenie woli złożone w postaci elektronicznej opatrzone
    bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego
    kwalifikowanego certyfikatu jest równoważne z oświadczeniem woli
    złożonym w formie pisemnej.

    Art. 79. (51) Osoba nie mogąca pisać, lecz mogąca czytać może złożyć
    oświadczenie woli w formie pisemnej bądź w ten sposób, że uczyni na
    dokumencie tuszowy odcisk palca, a obok tego odcisku inna osoba wypisze
    jej imię i nazwisko umieszczając swój podpis, bądź też w ten sposób, że
    zamiast składającego oświadczenie podpisze się inna osoba, a jej podpis
    będzie poświadczony przez notariusza lub wójta (burmistrza, prezydenta
    miasta), starostę lub marszałka województwa z zaznaczeniem, że został
    złożony na życzenie nie mogącego pisać, lecz mogącego czytać.

    Art. 80. Jeżeli osoba nie mogąca czytać ma złożyć oświadczenie woli na
    piśmie, oświadczenie powinno być złożone w formie aktu notarialnego.

    trochę artykułów jak sie traktuje podpis w sądzie

    art. 252
    Strona, która zaprzecza prawdziwości dokumentu urzędowego albo twierdzi,
    że zawarte w nim oświadczenia organu, od którego dokument ten pochodzi,
    są niezgodne z prawdą, powinna okoliczności te udowodnić.

    art. 253
    Jeżeli strona zaprzecza prawdziwości dokumentu prywatnego albo twierdzi,
    że zawarte w nim oświadczenie osoby, która je podpisała, od niej nie
    pochodzi, obowiązana jest okoliczności te udowodnić. Jeżeli jednak spór
    dotyczy dokumentu prywatnego pochodzącego od innej osoby niż strona
    zaprzeczająca, prawdziwość dokumentu powinna udowodnić strona, która
    chce z niego skorzystać.

    art. 254
    § 1. Badania prawdziwości pisma dokonuje się z udziałem lub bez udziału
    biegłych, zwłaszcza przez porównanie pisma na zakwestionowanym
    dokumencie z pismem tej samej osoby na innych dokumentach niewątpliwie
    prawdziwych. Sąd w razie potrzeby może wezwać osobę, od której pismo
    pochodzi, na termin wyznaczony, w celu napisania podyktowanych jej wyrazów.

    § 2. Od obowiązku złożenia próby pisma zwolniony jest ten, kto na
    zapytanie, czy pismo na dokumencie jest prawdziwe, mógłby jako świadek
    odmówić zeznania.

    § 3. Sąd może zastosować do osoby trzeciej, która nie wykonała zarządzeń
    sądu wydanych w myśl paragrafów poprzedzających, takie same środki
    przymusowe, jak wobec świadków.

    § 4. Osoba trzecia może na równi ze świadkiem żądać zwrotu wydatków
    koniecznych związanych ze stawiennictwem do sądu, a ponadto
    wynagrodzenia za utratę zarobku.

    art. 255
    Strona, która w złej wierze lub lekkomyślnie zgłosiła zarzuty
    przewidziane w art. 252 i 253, podlega karze grzywny.

    Andrzej

  • 6. Data: 2008-06-14 13:57:42
    Od: Jurek W <j...@k...chip.pl>

    witek pisze:

> [...]
    > "tak jak zawsze"
    > Jak ma wpisać czytelnie imie i nazwisko to i owszem wypadało by wpisac

    Wypadało by, czy jakiś przepis (jaki?) to narzuca?

    > Jak się ktoś upiera przy "czytelnym" podpisie lub podpisie tak jak "w
    > dowodzie stoi" to zwykle wpisuje się czytelnie imie(a) nazwisko(a) tak
    > jak w dowodzie i pod spodem podpisuje się >podpisem<

    Upierać się można przy wszystkim, ale do tego trzeba mieć jakąś podstawę
    w formie obowiązującej normy lub przepisu.

    Jurek W

  • 7. Data: 2008-06-14 14:01:33
    Od: Jurek W <j...@k...chip.pl>

    GregZorbaEmmanuelYork pisze:

> [...]
    > paszporcie, nie ma znaczenia jak ten podpis brzmi i co sobą przedstawia,
    > podpis we wniosku o DO lub paszport stanowi wzorzec który w razie

    Wiem, ze włożyłeś dużo pracy w swoją wypowiedź, ale to nie na temat
    mojego zapytania :(.

    Jurek W

  • 8. Data: 2008-06-14 14:33:56
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jurek W wrote:

    > Wypadało by, czy jakiś przepis (jaki?) to narzuca?

    Żaden. Logika. Jak masz napisać swoje imie i nazwisko to masz napisać
    swoje imie i nazwisko. To jest jedno i precyzyjnie zdefiniowane.
    Skoro napisałeś coś innego niż masz w dowodzie to albo nie napisałeś
    swojego imienia i nazwiska, albo w dowodzie nie masz swojego imienia i
    nazwiska.

    > Upierać się można przy wszystkim, ale do tego trzeba mieć jakąś podstawę
    > w formie obowiązującej normy lub przepisu.

    j.w.
    nie ma czegoś takiego jak czytelny podpis. Jest podpis: szlaczek,
    zwyczajowo stawiany przez daną osobę.
    Więc jak się ktoś upiera to może wysłać panie na drzewo i zacząć wojnę,
    ale po prostu być inteligentniejszym i wykaligrafować swoje imie i
    nazwisko, a pod nim sie podpisać.

  • 9. Data: 2008-06-14 17:37:03
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Reseller <r...@o...pl> wrote:
> [...]
    > Teresa Malgorzata (pierwsze nazwisko) (drugie nazwisko) Imienia Teresa
    > nie uzywala - ale papier - jest papier - jak masz w dowodzie tak musisz

    Ale ja z kolei przypominam sobie, że jak podpisywałem jakąś umowę u
    notariusza, to pojawiło się następujące sformułowanie "Jan Józef Kowalski,
    używający imienia Jan". Równie dobrze mogłoby się w ten umowie chyba pojawić
    "Jan Józef Kowalski, używający imienia Józef".

    Wynikałoby z tego, że poprawne jest użycie wszystkich imion i nazwisk -
    a jeśli już jakieś pomijamy, to obojętnie które pomijamy, i tak dane będą
    niekompletne.

    P.

  • 10. Data: 2008-06-14 17:43:36
    Od: Radoslaw Korzeniewski <r...@g...com>

    Dnia Sat, 14 Jun 2008 16:01:33 +0200, Jurek W napisał(a):

    > Wiem, ze włożyłeś dużo pracy w swoją wypowiedź, ale to nie na temat
    > mojego zapytania :(.

    Jak nie na temat?

    Pytałeś o podpisywanie się.

    > tego imienia też używam podpisując większość dokumentów u pracodawcy
    (...)

    Jeśli podpisujesz, to nie ważne jakiego imienia używasz - to jest Twój
    podpis. W szczególności podpis nie musi zawierać ani imienia ani nazwiska
    - to także jest podpis, pracodawcy nic do tego, chyba że nie chodzi ci o
    podpis tylko o identyfikację i zamiast Zosia Samosia piszesz Maria
    Samosia.

    pozdr

    Radek