  • 1. Data: 2005-07-13 06:32:11
    Temat: Urlop macierzyński
    Od: "Piotr" <g...@o...pl>

    Witam szanowne grono.

    Moje pytanie dotyczy regulacji prawnych (prawo pracy) w kwestii kobiet, które
    spodziewają się dziecka.
    Sytuacja wygląda następująco:
    - kobieta jest w 1 miesiącu ciąży
    - nie pracuje
    - staż pracy: brak
    Jak w takiej sytuacji nawiązać stosunek pracy? Chodzi o to ile czasu kobieta
    musi przepracować i na jakich warunkach, aby otrzymać prawo do urlopu i zasiłku
    macierzyskiego oraz wychowawczego? Jaki wymiar czasu wynosi urlop
    macierzyńsjki/wychowawczy? Na jaką kwotę z ZUS miesięcznie można liczyć?

    W oczekiwaniu na odpowiedzi
    Pozdrawiam serdecznie

  • 2. Data: 2005-07-13 08:44:32
    Temat: Re: Urlop macierzyński
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    Chcialbys miec na utrzymaniu takiego pasozyta?
    Nie uwazasz ze to troche niemoralne ?

    P.

  • 3. Data: 2005-07-13 09:55:19
    Od: g...@o...pl

    > Chcialbys miec na utrzymaniu takiego pasozyta?
    > Nie uwazasz ze to troche niemoralne ?

    Dziękuję za zabranie głosu chociaż niewiele on wniósł do tematu. Nieładnie
    odpowiadać pytaniem (nawet dwoma) na pytanie. Wątek dotyczy regulacji prawnych
    wspomnianej kwestii a nie jej aspektów moralnych. Ponadto nigdzie nie napisałem,
    że pracodawca nie będzie poinformowany o ciąży, a koszty składek wspomniana Pani
    jest skłonna zwrócić i nie pobierać pensji. (Pracodawcą ma być znajomy). Z tego
    co mi wiadomo w trakcie nadmienionych urlopów kieszeń pracodawcy nie jest
    obciążona tytułem zasiłku wychowawczego itp. więc trudno tu mówić o organizmach
    cudzożywnych.

    Dygresja:
    A jak nazwiesz pracodawcę u którego trzeba harować kilkanaście godzin dziennie
    700zł/mc, często bez umowy o pracę? Sam pracowałem kiedyś u jednego z
    warszawskich "prywaciarzy" na takich właśnie warunkach więc znam ten temat od
    kuchni.. cóż jednak studia nie są za darmo więc nie miałem wyboru... określenie
    pasożyt chyba lepiej pasuje do tego typu ludzi.

  • 4. Data: 2005-07-13 09:59:24
    Od: "Magdalena B" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > - nie pracuje
    > - staż pracy: brak
    > Jak w takiej sytuacji nawiązać stosunek pracy?

    Podpisuje normalnie umowę o pracę

    Chodzi o to ile czasu kobieta
    > musi przepracować i na jakich warunkach, aby otrzymać prawo do urlopu i
    > zasiłku
    > macierzyskiego oraz wychowawczego?

    Ubezpieczonej, która w okresie ubezpieczenia chorobowego urodziła dziecko,
    przysługuje zasiłek macierzyński.
    Uzyskanie prawa do zasiłku macierzyńskiego nie jest uzależnione od okresu
    wyczekiwania.

    Jaki wymiar czasu wynosi urlop
    > macierzyńsjki/wychowawczy?

    Zasiłek macierzyński przysługuje przez czas określony w Kodeksie pracy jako
    okres urlopu macierzyńskiego, tj. przez:
    . 16 tygodni (112 dni) przy pierwszym porodzie,
    . 18 tygodni (126 dni) przy każdym następnym porodzie,
    . 26 tygodni (182 dni) w przypadku urodzenia więcej niż jednego dziecka przy
    jednym porodzie.

    Na jaką kwotę z ZUS miesięcznie można liczyć?
    To zależy od podstawy na ubezpieczenie chorobowe w okresie przed urlopem
    macierzyńskim.
    Miesięczny zasiłek macierzyński wynosi 100% podstawy wymiaru zasiłku.
    Podstawę wymiaru zasiłku macierzyńskiego przysługującego ubezpieczonej z
    tytułu wykonywanej umowy o pracę stanowi przychód za okres 12 miesięcy
    kalendarzowych poprzedzających miesiąc, w którym powstało prawo do zasiłku
    macierzyńskiego. W tytm przypadku: od momentu zatrudnienia do dnia porodu.

    Podstawa prawna:
    art. 29 ust. 1, art. 31, art. 48 ust. 1 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o
    świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i
    macierzyństwa (DzU nr 60, poz. 636, ze zm.),
    . art. 6 ust. 1 pkt 4, art. 11 ust. 2, art. 36 ust. 2 ustawy z 13
    października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU nr 137, poz.
    887 ze zm.).

    --
    <><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
    Pozdrawiam

    [księgowość, podatki, wynagrodzenia, ZUS]

  • 5. Data: 2005-07-13 09:59:26
    Od: "Magdalena B" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Przemek R..."
    .pl> napisał w
    wiadomości news:db2k9g$nc3$1@inews.gazeta.pl...
    > Chcialbys miec na utrzymaniu takiego pasozyta?
    > Nie uwazasz ze to troche niemoralne ?

    Domyślam się ze Twoja matka nie była na urlopie macierzyńskim a ciebie
    urodziła w przerwie śniadaniowej.
    Bo chyba nie nazywasz własnej matki pasożytem?
    Pozdrawiam i współczuję niemoralnego podejścia do życia.

  • 6. Data: 2005-07-13 10:04:53
    Od: g...@o...pl

    Dziękuję bardzo za odpowiedź
    :)
    ozdrawiam i życzę powodzeniaP

  • 7. Data: 2005-07-13 10:25:25
    Temat: Odp: Urlop macierzyński
    Od: "Dan" <j...@p...fm>

> [...]
    > co mi wiadomo w trakcie nadmienionych urlopów kieszeń pracodawcy nie jest
    > obciążona tytułem zasiłku wychowawczego itp. więc trudno tu mówić o

    Moralne czy nie, ale przestepstwo jak 2x2.

    Dan.

  • 8. Data: 2005-07-13 10:32:48
    Od: g...@o...pl

    Tak?
    Więc jaki zapis prawny zabrania zatrudnienia kobiety ciężarnej?
    Składki będą opłacane a układ z dobrym znajomym raczej nie wydostanie się poza
    te dwie zainteresowane osoby. W papierkach będzie ok, a udowodnić niczego się
    nie da...
    Poza tym przestępstwem jest również posiadanie choćby pirackiej kopii płytki dvd
    z filmem, co jest zjawiskiem nagminnym.

  • 9. Data: 2005-07-13 10:35:45
    Od: "Dan" <j...@p...fm>

> [...]
    poza
    > te dwie zainteresowane osoby. W papierkach będzie ok, a udowodnić niczego

    Tak Ci sie tylko wydaje.

    Dan.

  • 10. Data: 2005-07-13 10:45:16
    Od: g...@o...pl

    > Tak Ci sie tylko wydaje.

    Załóżmy:
    Prowadzę firmmę, zatrudniam kobietę, opłacane są składki ZUS....
    Kobieta rodzi, idzie na urlop, zawiera ze mną umowę powiedzmy kupno-sprzedaż
    jakiegoś przedmiotu, w której rekompensowane są moje koszta, jakie poniosłem w
    procesie zatrudniania tej Pani.
    W którym punkcie można mi postawić zarzuty popełnienia przestępstwa?