  • 1. Data: 2003-11-25 08:16:06
    Temat: Umowy na czas okreslony - pytanie
    Od: "s...@a...pl" <s...@a...pl>

    Witam

    Jezeli mam umowe o prace na czas okreslony (np na rok czasu) i jest to
    moja druga umowa (1 na okres probny 3 m-ce, druga na 1 rok czasu). Do
    tej drugiej umowy dostaje juz tylko aneksy, ostatni dotyczyl tego iz
    przedluzono mi umowe na 2 lata (poprzednio byly to aneksy zwiazane z
    wynagrodzeniem. Zastanawiam sie czy kiedys doczekam sie zaszczytu
    otrzymania umowy na czas nieokreslony? Bo tym sposobem moge dostawac
    caly czas aneksy do umowy drugiej, ktore beda mi tylko wydluzac okres
    jej trwania. Ktora umowa powinna byc juz na czas nieokreslony? Czy takie
    aneksy moge dostawac w nieskonczonosc? Jest jakies prawo, ktore mowi o
    tym ile tych aneksow moge dostac?

    Prosze o wyjasnienie tego zagadnienia albo odsylacz do jakiejs ustawy na
    ten temat.

    Aga

  • 2. Data: 2003-11-25 09:45:09
    Temat: Re: Umowy na czas okreslony - pytanie
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 25 Nov 2003 09:16:06 +0100, "s...@a...pl"
    <s...@a...pl> zakodował:

> [...]
    >jej trwania. Ktora umowa powinna byc juz na czas nieokreslony? Czy takie
    >aneksy moge dostawac w nieskonczonosc? Jest jakies prawo, ktore mowi o

    Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń
    Społecznych z dnia 17 listopada 1997 r.
    I PKN 370/97
    OSNAPiUS 1998/17 poz. 506
    Monitor Prawniczy - Zestawienie Tez 1999/10 str. 3
    OSP 1999/2 poz. 46
    Strony umowy o pracę na czas określony mogą za porozumieniem
    przedłużać czas jej trwania, jeżeli nie prowadzi to do obejścia prawa,
    a w szczególności obejścia art. 25[1] kp.

    A ponieważ teraz art. 25[1] jest zawieszony, więc nie jest to obejście
    prawa (teraz możesz mieć 100 umów na czas określony i nie działa to
    jak umowa na czas nieokreślony).

    Reasumując - nie ma znaczenia, czy podpiszesz aneks, czy następną
    umowę na czas określony. I tak nie działa to jak umowa na czas
    nieokreślony.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 3. Data: 2003-11-25 09:53:24
    Temat: Odp: Umowy na czas okreslony - pytanie
    Od: "GHospod" <g...@p...edu.pl>

> [...]
    > tym ile tych aneksow moge dostac?
    >
    > Prosze o wyjasnienie tego zagadnienia albo odsylacz do jakiejs ustawy na

    Kodeks pracy
    Art. 251. (14) Zawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony jest równoz
    naczne w skutkach prawnych z zawarciem umowy o pracę na czas nie określony,
    jeżeli poprzednio strony dwukrotnie zawarły umowę o pracę na czas określony
    na następujące po sobie okresy, o ile przerwa między rozwiązaniem poprzednie
    j a nawiązaniem kolejnej umowy o pracę nie przekroczyła jednego miesiąca.

    Z dniem 29 listopada 2002 r. art. 251 Kodeksu pracy nie stosuje się do dnia
    przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej, zgodnie z art.
    6 ustawy z dnia 26 lipca 2002 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmia
    nie niektórych innych ustaw

    I to wyjasnia wszystko. Jak wejdziemy do Unii to skonczy sie zawieranie umów
    na czas określony (o ile znowu nie będzie jakieś nowelizacji Kodeksu Pracy
    :-)) )

  • 4. Data: 2003-11-25 20:41:55
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Jak odwieszą artykuł z kodeksu pracy o trzech umowach, to każdy następny
    aneks o przedłużeniu umowy będzie na czas nieokreślony.

  • 5. Data: 2003-11-26 00:04:43
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 25 Nov 2003 21:41:55 +0100, "Robert Tomasik"
    <r...@g...pl> zakodował:

    >Jak odwieszą artykuł z kodeksu pracy o trzech umowach, to każdy następny
    >aneks o przedłużeniu umowy będzie na czas nieokreślony.

    IMO jak odwieszą, to licznik zostanie wyzerowany i umowy trzeba będzie
    liczyć od nowa. Czyli dopiero 3 umowa zawarta po odwieszeniu na czas
    określony będzie działała jak na czas nieokreślony (czyli IMO sądzić
    się można po 2 aneksie przedłużającym).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 6. Data: 2003-11-26 10:41:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Dla czego tak uważasz? Z tego co pamiętam, to liczy się co najmniej
    trzecia umowa. Więc jak będę te dwie zawierał przed wejściem w życie
    ustawy, to nie zmienia postaci rzeczy, że trzecia jest trzecia.

  • 7. Data: 2003-11-26 12:13:38
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 26 Nov 2003 11:41:03 +0100, "Robert Tomasik"
    <r...@g...pl> zakodował:

    >Dla czego tak uważasz? Z tego co pamiętam, to liczy się co najmniej
    >trzecia umowa. Więc jak będę te dwie zawierał przed wejściem w życie
    >ustawy, to nie zmienia postaci rzeczy, że trzecia jest trzecia.

    Ale to znaczy, że prawo zaczyna działać wstecz.
    A co, jeżeli dzisiaj podpiszę trzecią umowę na czas określony 1 rok,
    to czy w momencie wejścia do unii będę zatrudniony na czas
    nieokreślony?

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 8. Data: 2003-11-26 13:55:16
    Od: w...@p...onet.pl

    > Ale to znaczy, że prawo zaczyna działać wstecz.
    > A co, jeżeli dzisiaj podpiszę trzecią umowę na czas określony 1 rok,
    > to czy w momencie wejścia do unii będę zatrudniony na czas
    > nieokreślony?

    no własnie i tak i nie. sprawa była oczywista przy uchwalaniu tego przepisu.
    wtedy faktycznie było to nowum i nie można było stosować tego rozwiązania do
    umów zawartych przed wejściem w życie tego rozwiązania.(stosunków pracy
    nawuiązanych przed tym dniem). były nawet jakies wyroki SN.
    Obecnie jednak tego przepisu się "nie stosuje": Art. 6. przpisów ustawy o
    zmianie ustawy ... Przepisu art. 25(1) Kodeksu pracy nie stosuje się do dnia
    przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej. Czyli de facto
    nikt tego przepisu nie uchylił jedynie się go nie stosuje. Czyli 01.05.2003r.
    (najprawodpodobniej) ten przepis nie wejdzie w życie, nie zacznie obowiązywać
    czy co tam jeszcze, tylko zaczie być stosowany, czyli zacznie byc "używany". On
    cały czas "trwa" tylko "w zawieszeniu". Dlatego sprawa nie wydaje mi się tak
    oczywista. Nie twierdzę, że nie masz racji bo dla mnie sprawa nie jest
    jednoznaczna. Przedstawiam jedynie "drugi punkt widzenia".

    Paweł

  • 9. Data: 2003-11-26 14:39:04
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia 26 Nov 2003 14:55:16 +0100, w...@p...onet.pl
    zakodował:

    >cały czas "trwa" tylko "w zawieszeniu". Dlatego sprawa nie wydaje mi się tak
    >oczywista. Nie twierdzę, że nie masz racji bo dla mnie sprawa nie jest
    >jednoznaczna. Przedstawiam jedynie "drugi punkt widzenia".

    Dla mnie też nie jest oczywista - dlatego pisałem, że to IMO.
    Jak to będzie w praktyce zobaczymy za dłuższy czas po wyrokach :)

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775