  • 1. Data: 2002-10-08 16:37:30
    Temat: Umowa, oświadczenie..
    Od: "Konrad" <y...@w...pl>

    Witam!

    Wybaczcie, że zwracam się z tak oczywistym pewnie pytaniem, ale jestem w
    temacie całkowicie zielony i będę bardzo wdzięczny za odpowiedź. Sprawa
    dotyczy własnoręcznie sporządzonej i podpisanej przez 2 osoby umowy.
    Załóżmy, że mam "znajomego", któremu pożyczam 800zł na miesiąc czasu. Czy w
    przypadku gdy "znajomy" po upływie tego miesiąca powie, że nie pożyczał ode
    mnie żadnych pieniędzy, mogę na podstawie tej umowy odzyskać swoją
    należność? Bo rozumiem, że bez takiej umowy sprawa jest z góry przesądzona
    (pieniędzy nie odzyskam) prawda?

    Dzięki za poradę,
    Konrad

    PS. Może w takim przypadku właściwszą formą zawarcia porozumienia byłoby po
    prostu oświadczenie?

  • 2. Data: 2002-10-08 20:39:46
    Temat: Re: Umowa, oświadczenie..
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    Witam!

> [...]
    > (pieniędzy nie odzyskam) prawda?
    > Może w takim przypadku właściwszą formą zawarcia porozumienia byłoby po

    Umowa pożyczki, której "wartość" przewyższa 500 zł powinna być sporządzona w
    formie pisemnej. Jest to zastrzeżone dla celów dowodowych, co oznacza, że sąd
    w tym wypadku nie powinien dopuścić innych dowodów, w szczególności nie
    powinien dopuścić dowodu z przesłuchania stron oraz z przesłuchania świadków.
    Kodeks cywilny pozostawia jednak furtkę dla dopuszczenia tych dowodów, i w
    praktyce sąd dopuszcza dowodóz przełśuchania stron lub świadków. Jednakże
    mimo to, bez zawarcia umowy pożyczki w formie pisemnej może być znacznie
    utrudniona droga śądowa odzyskania należności.
    Zachowanie formy pisemnej może polegać na tym: że strony spisują swoje
    oświadczenia woli na jednym dokumencie i obie ten dokument spisują; że strony
    spisują swoje oświadczenia woli na oddzielnych dokumentach (każda strona
    swoje oświadczenie) i je podpisują a następnie wręczają drugiej stronie; że
    strony spisują dwa jednobrzmiące egzemplarze umowy i je podpisują oraz
    wręczają drugiej stronie lub też oba egzemplarze podpisują obie.
    Dla zachowania formy pisemnej nie jest konieczne spisanie oświadczenia woli
    na dokumencie własnoręcznie. Liczy się podpis pod treścią oświadczenia -
    powinien być taki, aby mozna zidentyfikować osobę, która się podpisała (spór
    jest np. co do parafy).
    Spisanie własnoręczne dokumentu i jego własnoręczne podpisanie jest wymagane
    dla testamentu holograficznego.

  • 3. Data: 2002-10-08 20:43:04
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    Witam!

> [...]

    jest np. co do parafy).
    Spisanie własnoręczne dokumentu i jego własnoręczne podpisanie jest wymagane

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys
    h...@l...msk.pl

  • 4. Data: 2002-10-08 21:32:14
    Od: kam <k...@p...onet.pl>

    "Paweł Hajdys" napisa_(a):
    > Umowa pożyczki, której "wartość" przewyższa 500 zł powinna być sporządzona w
    > formie pisemnej.

    "stwierdzenie pismem" to nie to samo co "forma pisemna"

    KG

  • 5. Data: 2002-10-08 22:50:12
    Od: f...@p...onet.pl

    > "stwierdzenie pismem"

    np gdybym wykuł umowe w kamieniu,mam racje ?

  • 6. Data: 2002-10-09 11:51:01
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    Witam!

    > "stwierdzenie pismem" to nie to samo co "forma pisemna"

    O! A skąd masz takie rewelacje??

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys
    h...@l...msk.pl

  • 7. Data: 2002-10-09 21:59:02
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    "Paweł Hajdys" napisa_(a):
    > O! A skąd masz takie rewelacje??

    Dmowski, Rudnicki "Komentarz do kc - część ogólna", Warszawa 1999, s.249
    i 255. Przepisywać czy znajdziesz?

    KG

  • 8. Data: 2002-10-10 01:01:13
    Od: f...@p...onet.pl

    > "Paweł Hajdys" napisa_(a):
    >
    > Dmowski, Rudnicki "Komentarz do kc - część ogólna", Warszawa 1999, s.249
    > i 255. Przepisywać czy znajdziesz?

    z tego co zauwazylem z postow pana Pawla on posiadl wiedze ogromna i zaden
    komentarz przed nim sie nie ukryje

  • 9. Data: 2002-10-10 09:27:28
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl> napisał(a):

    > "Paweł Hajdys" napisa_(a):
    >
    > Dmowski, Rudnicki "Komentarz do kc - część ogólna", Warszawa 1999, s.249
    > i 255. Przepisywać czy znajdziesz?

    Wyrażenie "stwierdzenie pismem" jest zarówno użyte przy oznaczeniu formy
    pożyczki jak i w części ogólnek k.c. w stosunku do każdej cznności prawnej
    przenoszącej 2000 zł. W drugim przypadku uznaje się ją za ustawowe
    zastrzeżenie formy pisemnej dla celów dowodowych (Wolter, Ignatowicz,
    Stefaniuk "Prawo cywilne. Zarys częsci ogólnej", Warszawa 2000, str. 299.
    Przepisywać czy sam znajdziesz?). Trudno więc mi dociec dlaczego to samo
    stwierdzenie raz ma oznaczać formę pisemną a drugi raz nie. Moim zdaniem
    przepis par. 2 art. 720 jest tylko przepisem szczególnym w stosunku do art.
    75 par. 1 w zakresie wartości czynności prawnej.

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys
    h...@l...msk.pl

  • 10. Data: 2002-10-10 09:55:52
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    "Paweł Hajdys" napisa_(a):
> [...]
    > przepis par. 2 art. 720 jest tylko przepisem szczególnym w stosunku do art.
    > 75 par. 1 w zakresie wartości czynności prawnej.

    Ono raczej ma za każdym razem oznaczać to samo, ale zarazem co innego
    niż "forma pisemna". Ale jak na razie mamy dwa zdania na ten sam temat.
    Trzeba by poszukać dalej :)

    KG