    From: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Umowa, oświadczenie..
    Date: Tue, 8 Oct 2002 20:43:04 +0000 (UTC)

    Witam!

    > Konrad napisał:
    >
    > Wybaczcie, że zwracam się z tak oczywistym pewnie pytaniem, ale jestem w
    > temacie całkowicie zielony i będę bardzo wdzięczny za odpowiedź. Sprawa
    > dotyczy własnoręcznie sporządzonej i podpisanej przez 2 osoby umowy.
    > Załóżmy, że mam "znajomego", któremu pożyczam 800zł na miesiąc czasu. Czy w
    > przypadku gdy "znajomy" po upływie tego miesiąca powie, że nie pożyczał ode
    > mnie żadnych pieniędzy, mogę na podstawie tej umowy odzyskać swoją
    > należność? Bo rozumiem, że bez takiej umowy sprawa jest z góry przesądzona
    > (pieniędzy nie odzyskam) prawda?
> [...]

    Umowa pożyczki, której "wartość" przewyższa 500 zł powinna być sporządzona w
    formie pisemnej. Jest to zastrzeżone dla celów dowodowych, co oznacza, że sąd
    w tym wypadku nie powinien dopuścić innych dowodów, w szczególności nie
    powinien dopuścić dowodu z przesłuchania stron oraz z przesłuchania świadków.
    Kodeks cywilny pozostawia jednak furtkę dla dopuszczenia tych dowodów, i w
    praktyce sąd dopuszcza dowodóz przełśuchania stron lub świadków. Jednakże
    mimo to, bez zawarcia umowy pożyczki w formie pisemnej może być znacznie
    utrudniona droga śądowa odzyskania należności.
    Zachowanie formy pisemnej może polegać na tym: że strony spisują swoje
    oświadczenia woli na jednym dokumencie i obie ten dokument spisują; że strony
    spisują swoje oświadczenia woli na oddzielnych dokumentach (każda strona
    swoje oświadczenie) i je podpisują a następnie wręczają drugiej stronie; że
    strony spisują dwa jednobrzmiące egzemplarze umowy i je podpisują oraz
    wręczają drugiej stronie lub też oba egzemplarze podpisują obie.
    Dla zachowania formy pisemnej nie jest konieczne spisanie oświadczenia woli
    na dokumencie własnoręcznie. Liczy się podpis pod treścią oświadczenia -
    powinien być taki, aby mozna zidentyfikować osobę, która się podpisała (spór
    jest np. co do parafy).
    Spisanie własnoręczne dokumentu i jego własnoręczne podpisanie jest wymagane
    dla testamentu holograficznego.

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys
    h...@l...msk.pl