  • Data: 2003-01-27 19:02:18
    Temat: Re: Umowa o dzieło- zleceniodawca osoba fizyczna
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 27 Jan 2003 t...@p...onet.pl wrote:
    [...]
    >+ Znajdujący się pod tym linkiem artykuł powołuje się na przepis updof, który
    >+ stwierdza, że do "działalności prowadzonej osobiście" zaliczają się tylko
    >+ usługi (na uod lub u-z) świadczone firmom. To jednak nie oznacza przecież, że
    >+ w ogóle niemożliwe jest zawieranie takich umów między dwoma osobami
    >+ fizycznymi nie prowadzącymi dg.

    IMO - owszem, są wyjątki.

    >+ Więc może jednak da się zawrzeć taką umowę; podatek płaciłby zleceniobiorca
    >+ (jako ten, kto uzyskał dochód) i ujmowałby to w PICIE jako "inne przychody"?

    Tak jest, ale tylko w przypadkach wymienionych: chodzi o zapis
    o "zarządzie nieruchomością na rzecz posiadacza" (czy jakoś tak,
    nie chce mi się zaglądać ;]).
    Wg interpretacji które widziałem - możesz sobie nawet zatrudnić
    *pracownika* (czytaj: na umowę o pracę) w charakterze ogrodnika
    (zarząd nieruchomością, czyż nie ??) - i nie będzie to "prowadzenie
    DG" !
    Co do płacenia podatku - nie wiem, kto byłby płatnikiem.
    To nie jest tak że nie prowadząc DG nigdy nie jest się
    zobowiązanym do płacenia zaliczek - patrz np. najem; *sądzę*
    (ale nie wnikałem) że od pensji "ogrodnika osobistego" pewnie
    również płatnik (pensji) byłby płatnikiem podatku...

    [...o zaliczce...]

    IMHO próba tłumaczenia "przecież musi być możliwość" nie jest
    skuteczna :) UoPDoOF ma własne definicje i własną klasyfikację
    dochodów, po to aby wyznaczyć kto co i za co płaci - należałoby
    ocenić do którego paragrafu przypisać.
    I przy takim podejściu sprawa jest prosta: świadczenie
    usługi osobie fizycznej ("ludności") jest DG !!
    *Wtórnie* powoduje to komplikacje (że niby nie przystaje
    do zapisów w prawie gospodarczym itp) - ale z tego raczej
    można wyciągnąć wniosek że "tak nie wolno" niż "nie ma
    podatku"...

    Coż - do przekonania może argumenty:
    - widziałem wyrok (NSA ? SN ?) orzekający że nawet jednokrotne
    wykonanie usługi kwalifikuje się jako DG. Poszło o to,
    że strona umowy sprzedała nie tyle swój samochód - co
    samochód specjalnie "ściągnięty" zza granicy (kupujący
    zeznał, że umawiał się na "ściągnięcie" *przed*
    zakupem - czyli złożył zamówienie). Chyba gdzieś
    go (wyrok) mam, ale w katalogu z 1500 zbiorów :(
    - fakt, że realizujemy umowę o dzieło (z p. widzenia prawa
    cywilnego) jeszcze nie świadczy że podatki zapłacimy
    od umowy o dzieło. Jeśli celem umowy o dzieło (lub
    zlecenie) jest stworzenie "wartości artystycznej"
    lub innej takiej podlegającej pod prawo autorskie,
    to podatek płaci się od sprzedaży własności intelek-
    tualnej (z 50% KUP, co jest powszechnie wiadome).

    Inaczej mówiąc: jeśli w UoPDoOF jest określony rodzaj dochodu,
    to własnie (dla celów podatku) owa ustawa określa że to
    *ten* (np. "intelektualny") a nie inny dochód.

    Dopiero jeśli ustawa tego nie określa, a powołuje się
    na inne określenia - to definicja tych określeń z innych
    ustaw ma znaczenie (tak jest np. dla umowy o dzieło).

    I nie mam pojęcia jak prowadzić DG z p. widzenia podatku
    nie prowadząc jej z p. widzenia przepisów o DG...
    IMHO się nie da - gdzieś złamie się prawo !

    [...]
    >+ O płaceniu 20% zaliczki nie ma mowy, ponieważ art. 41 ust. 1, który to
    >+ reguluje, zaczyna się tak: "Osoby fizyczne będące przedsiębiorcami oraz osoby
    >+ prawne i jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej...". Czyli
    >+ zleceniodawca nie ma dg -- nie płaci zaliczek.

    W myśl tego co napisałem wyżej to byłoby inaczej: zleceniodawca
    nie ma zarejestrowanej DG -> prowadzi DG nielegalnie... :]

    >+ Pozdrawiam

    wzajemnie - Gotfryd

    A tak BTW: w myśl tej zasady (a niech mi ktoś powie, że
    od UoD "autorskich" *nie* liczy się 50% KUP - nie uwierzę)
    wyjaśnienia rzecznika MF nt definicji DG brzmią *mocno*
    nieprzekonująco.
    Właśnie wyrejestrowałem z DG zakres który mam wykonywać
    "osobiście"... !