  • Data: 2003-01-29 21:42:18
    Temat: Re: Umowa o dzieło- zleceniodawca osoba fizyczna
    Od: t...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

    Ciacho napisał:

> [...]
    > zarobkową w rozumieniu przepisów prawa działalności gospodarczej, wykonywanie
    > wolnego zawodu, a także każdą inna działalność zarobkową wykonywaną we własnym
    > imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają
    tej
    > działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką
    działalność
    > - do przedsiębirców". Wynika z tego jasno, że działalność gospodarcza w
    > rozumieniu updof jest szerzej pojmowana niż w ustawie o działalności

    Ciacho -- bardzo dobrze, że zacytowałeś definicję dg z updof. Chciałbym zwrócić
    uwagę, że tę definicję spełnia praca sprzątaczki w firmie. "Działalność"
    sprzątaczki jest bowiem działalnością zarobkową, a więc spełnia definicję z
    ordynacji podatkowej. Ponadto nie jest to działalność wykonywana osobiście (wg
    definicji z updof), zatem jest to działalność gospodarcza w rozumieniu updof. A
    więc wygląda na to, że sprzątaczka ma sobie prowadzić podatkową księgę
    przychodów i rozchodów. Ewentualnie może to zlecić biuru rachunkowemu. :-)

    > Moim skromnym zdaniem, jeżeli czynności zarobkowe są wykonywane na
    > podstawie umowy o dzieło i nie "łapią" się pod art. 13 (czyli nie są
    wykonywane
    > wyłącznie na rzecz osoby prawnej, jednostki org. lub przedsiębiorcy) to
    stanowią
    > działalność gospodarczą w rozumieniu updof, ze wszystkimi tego konsekwencjami.

    Tak jest. Teraz powiedz to sprzątaczkom. :-)

    Gotfryd napisał:

> [...]

    Jak już stwierdził Ciacho, definicja z ordynacji podatkowej i updof jest
    SZERSZA niż w pdg. A więc istnieje zbiór zachowań, o którym piszesz. Np. moim
    zdaniem, jednorazowa sprzedaż auta nie jest dg według pdg, ale jest dg według
    updof.

    Problem w tym, że obie definicje są na tyle pojemne, że mieści się w nich praca
    sprzątaczek. Zatem wydaje mi się, że będąc osobą fizyczną mowę o dzieło można
    sobie zawrzeć z inną osobą fizyczną, ale:

    1) może przyczepić się Urząd Skarbowy za to, że np. nie prowadzimy PKPiR -- bo
    definicja dg z updof pasuje prawie do wszystkiego, zatem także do takiej
    działalności (pasuje też do sprzątaczek, ale na nie akurat Urząd przymknie
    oko), a dg wymaga PKPiR lub przynajmniej złożenia wniosku o opodatkowanie
    uproszczone

    2) możemy odpowiadać (nie wiem, kto by to egzekwował) za niezarejestrowanie dg,
    jeśli nasza działalność ma charakter ciągły (czyli zawieramy umowę za umową z
    osobami fizycznymi)

    Pozdrawiam,

    Tomasz Szynalski