  • 1. Data: 2008-09-10 10:56:50
    Temat: Umowa o dzieło
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    Czy 2 osoby nie prowadzące działalności gospodarczej mogą zawrzeć umowę o
    dzieło ??

    Przykładowo chciałbym zlecić koledze przeprowadzenie naprawy pojazdu ale
    chciałbym aby wszystko było legalne. Żaden z nas nie prowadzi działalności.
    Może jakaś inna forma ?

    Wartość umowy to powiedzmy 1000 zlotych.

    Pozdrawiam

    Icek

  • 2. Data: 2008-09-10 11:48:58
    Temat: Re: Umowa o dzieło
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Icek pisze:
    > Czy 2 osoby nie prowadzące działalności gospodarczej mogą zawrzeć umowę o
    > dzieło ??

    Oczywiście.

    Należy pamiętać o odprowadzeniu zaliczki na podatek dochodowy.

  • 3. Data: 2008-09-10 12:07:28
    Od: Mecenas <m...@o...pl>

    Icek pisze:
    > Czy 2 osoby nie prowadzące działalności gospodarczej mogą zawrzeć umowę o
    > dzieło ??

    Nie ma żadnych przeszkód.

    Pozdrawiam
    Michał

  • 4. Data: 2008-09-10 17:34:29
    Od: r...@o...pl

    On 10 Wrz, 13:48, Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    wrote:

    > Oczywiście.
    >
    > Należy pamiętać o odprowadzeniu zaliczki na podatek dochodowy.

    Jeszcze kolega Endriu poprze to stosownym przepisem
    i bedziemy w domu :)

  • 5. Data: 2008-09-10 18:31:19
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    r...@o...pl pisze:

    > Jeszcze kolega Endriu poprze to stosownym przepisem
    > i bedziemy w domu :)

    Z tobą nie rozmawiam, kmiocie.

  • 6. Data: 2008-09-10 19:39:48
    Od: r...@o...pl

    On 10 Wrz, 20:31, Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    wrote:

    > Z tobą nie rozmawiam, kmiocie.

    Oj, zabolalo :-)

    Ale skoro nie chcesz sprostowac wlasnego bledu
    to zrobie to za Ciebie.

    Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych
    w art. 13 ma taki zapis:

    Art. 13
    8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia
    lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
    a) ****osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą****,
    (...)

    Wycialem nieistotne dla sprawy fragmenty.
    Oznacza to ze dwoch kolegow, z ktorych zaden nie prowadzi DG,
    zawierajacych
    umowe o dzielo nie podpadaja pod art 13 updof. Poniewaz DG tez to nie
    jest -
    bo nie jest prowadzona "w sposob zorganizowany i ciagly" - a pod nic
    innego
    tez nie podpada, to bedzie to przychod z innych zrodel, o ktorym mowa
    w art. 20 updof.

    Teraz mamy:

    Art. 41. 1. ****Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą****,
    (...) które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w
    art. 13 pkt 2 i 4-9 (...) są obowiązane jako płatnicy pobierać, (...)
    zaliczki na podatek dochodowy(...)

    Poniewaz ani nie ma tutaj mowy o DG, ani nie podpada to pod art. 13,
    nie ma podstawy do pobierania zaliczki
    (chyba ze jakas jest? Endriu pewnie wie i mnie skasuje).

    Oznacza to ni mniej ni wiecej, ze ten kto dostanie kase, powinien ja
    wyzac w zeznaniu rocznym i uregulowac do 30. kwietnia 2009. Natomiast
    placacy nie ma zadnych obowiazkow wobec fiskusa.

    Jesli sie myle to prosze o konstruktywna krytyke.

  • 7. Data: 2008-09-12 14:39:55
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    tnx

    Icek