  • 1. Data: 2007-09-12 11:31:05
    Temat: Umowa lojalnościowa a Umowa o prace na czas okreslony
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    Witam

    Mam umowe o prace na czas okreslony (dokladnie 1 rok). Do tego
    podpisalem umowe lojalnosciowa, stanowiaca ze jezeli zwolnie sie lub
    zostane zwolniony z mojej winy w ciagu 3 lat od jej podpisania, to musze
    pokryc koszta szkolenia. Nie ma nic o wypadku zakonczenia umowy o prace
    na czas okreslony.

    W identycznej sytuacji w mojej firmie jest wiele osob. Ostatnio dwie z
    nich ktorym koczyly sie umowy o prace, postanowily nie podpisywac
    nastepnej. Pracodawca stwierdzil ze w takim razie musza zaplacic mu
    odszkodowanie na mocy umowy lojalnosciowej, a wszystkim innym
    pracownikom podsunal aneksy do umowy lojalnosciowej dodajace wprost ze
    niepodpisanie nowej umowy przez pracownika jest w skutkach (umowy
    lojalnosciowej) rowne zerwaniem umowy. tzn. nalezy zaplacic kare.

    Jakie przepisy reguluja te kwestie?
    Czy pracodawca ma racje co do pracownikow ktorzy nie chca podpisac nowej
    umowy?
    Czy klauzula z aneksow jest zgodna z prawem? (jesli nie, rozumiem ze
    podpisanie jej nie niesie zadnych konsekwencji).

    W szczegolnosci: rozpatrzmy sytuacje gdzie jest umowa lojalnosciowa, i
    umowa o prace na czas okreslony. Umowa o prace sie konczy, i pracodawca
    daje nowa, drastycznie obnizajac pensje. Jak sie bronic w takim wypadku?

    Z gory dziekuje.

    --
    Semper Fidelis

    Adam Klobukowski
    a...@g...com

  • 2. Data: 2007-09-12 14:15:43
    Od: MZ <m...@...pl.usun.koncowke>

    Adam Klobukowski pisze:
    > Czy klauzula z aneksow jest zgodna z prawem? (jesli nie, rozumiem ze
    > podpisanie jej nie niesie zadnych konsekwencji).

    jeżeli tak, to też nie niesie

    --
    MZ

  • 3. Data: 2007-09-12 14:54:45
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Adam Klobukowski wrote:

    > Witam
    >
    > Mam umowe o prace na czas okreslony (dokladnie 1 rok). Do tego
    > podpisalem umowe lojalnosciowa, stanowiaca ze jezeli zwolnie sie lub
    > zostane zwolniony z mojej winy

    Tak to jest określone w umowie? Tzn że "z winy..."? IMHO o winie można mówić
    wtedy kiedy popełnia się czyn zabroniony, więc jeżeli tak dosłownie to jest
    ujęte, to nawet wypowiedzenie umowy przez pracownika (jeżeli umowa
    przewiduje taką możliwość) nie jest "z winy pracownika".

> [...]
    > nastepnej. Pracodawca stwierdzil ze w takim razie musza zaplacic mu
    > odszkodowanie na mocy umowy lojalnosciowej,

    Wg. mnie pracodawca nie ma racji. Odszkodowanie trzeba płacić w przypadku
    zwolnienia pracownika "z jego winy" (prawodpodobnie tam jest coś o
    przyczynie leżącej po stronie pracownika). W przypadku umowy na czas
    określony nie ma zwalniania się, po prostu umowa przestaje obowiązywać i
    tyle.

> [...]
    > umowa o prace na czas okreslony. Umowa o prace sie konczy, i pracodawca
    > daje nowa, drastycznie obnizajac pensje. Jak sie bronic w takim wypadku?

    humorystycznie: wyciągasz swoją wersję umowy, z drastycznie podniesioną
    pensją, podpisujesz, i dajesz pracodawcy do podpisu. Jak nie chce,to
    trudno, ty warunek wymieniony w aneksie spełniłeś :)

    A poza tym, czy musicie te aneksy podpisywać?

    p. m.

  • 4. Data: 2007-09-12 16:49:02
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    mvoicem pisze:

> [...]
    > ujęte, to nawet wypowiedzenie umowy przez pracownika (jeżeli umowa
    > przewiduje taką możliwość) nie jest "z winy pracownika".

    Mam to już pod ręką mogę więc przepisać cały paragraf umowy dotyczący
    odpowiedzialności pracownika:

    Paragraf 2:

    1. Pracowni zobowiązuje się do przepracowania u Pracodawcy, po
    zakończeniu szkolenia, co najmniej 3 lata.

    2, W przypadku nie przepracowania w/wym. okresu z powodu:
    a) rozwiązania umowy o pracę za wypowiedzeniem dokonanym przez pracownika;
    b) rozwiązania przez Pracodawcę umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy
    pracownika;
    c) rozwiązania umowy o pracę na zasadzie porozumienia stron, z
    inicjatywy pracownika;

    pracownik zobowiązany jest do:

    a) zwrotu poniesionych przez Pracodawcę kosztów związanych z szkoleniem
    w części proporcjonalnej do nieprzepracowanego okresu, w razie
    przepracowania w Spółce co najmniej 1 roku,
    b) zwrotu całości poniesionych przez Pracodawce kosztów związanych ze
    szkoleniem, w razie nie przepracowania w Spółce 1 roku,

    w terminie 7 dni od daty ustania stosunku pracy.

    Aneks wprowadza zmianę do punktu 2 tego paragrafu:

    d) odmowy Pracownika zawarcia umowy na czas nieokreślony, pomimo
    złożenia Pracownikowi takiej propozycji przez pracodawcę.

    No i to wszystko. Szukając na ten temat w sieci, znalazłem informację
    jakoby 'lojalki' automatycznie przestawały obowiązywać w przypadku
    przeprowadzki do innego miast spowodowanej rozpoczęciem tam pracy przez
    współmałżonka. Niestety nie mogę znaleźć przepisów które by to
    potwierdzały, ani żadnych innych dotyczących tego typ umów. Może mnie
    ktoś nakierować?

    - --
    Semper Fidelis

    Adam Klobukowski
    a...@g...com

  • 5. Data: 2007-09-12 17:37:35
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Adam Klobukowski wrote:

> [...]
    > pracownika;
    > c) rozwiązania umowy o pracę na zasadzie porozumienia stron, z

    No i widać że w przypadku końca umowy na czas określony, żaden z w/w
    punktów nie ma zastosowania.
    [...]
> [...]
    > współmałżonka. Niestety nie mogę znaleźć przepisów które by to
    > potwierdzały, ani żadnych innych dotyczących tego typ umów. Może mnie

    Nie ma co kombinować z jakimś automatycznym przestawaniem obowiązywania. I
    lepiej nie kombinować też ztym że ten aneks jest nieważny. Nie wiem czy
    jest ważny czy nie, na pewno jest głupi i skrajnie niekorzystny dla
    pracownika - bo nic nie mówi o tym jakie warunki będą w tej umowie.

    Pracodawca chce mieć ciastko i zjeść ciastko: chce mieć w jednej umowie
    korzyść z umowy na czas określony - łatwość rozstania się z pracownikiem,
    ale z drugiej strony mieć pracownika uwiązanego jak na umowie na czas
    nieokreślony + lojalka.

    Ja szczerze radzę nie podpisywać. Przecież nie może was do tego zmusić. Jak
    chce mieć pracownika uwiązanego na 3 lata - niech podpisze umowę na czas
    określony na 3 lata, bez możliwości wypowiedzenia. I wtedy żadne lojalki
    nie będą potrzebne.

    p. m.

  • 6. Data: 2007-09-14 17:26:26
    Od: "Dominika" <b...@m...com>

> [...]
    > niepodpisanie nowej umowy przez pracownika jest w skutkach (umowy
    > lojalnosciowej) rowne zerwaniem umowy. tzn. nalezy zaplacic kare.

    Witam,
    kwestie zwiazane z umowami z podnoszenie kwalifikacji szczegolowo okresla
    rozporzadzenie z 1993r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji
    zawodowych (..). Proponuje poszukac w google i przeczytac - jest napisane w
    miare przystepnym jezykiem.

    W odpowiedzi na pytania:
    1) W przypadku umowy o podnoszenie kwalifikacji i umowy o prace na czas
    okreslony - jesli pracownik nie podpisze kolejnej umowy, to pracodawca
    ocywiscie moze sie domagac zwrotu, ale pracownik moze odmowic. W sadzie
    wygra pracownik.
    2) Aneksy, o ktorych piszesz, kompletnie nie maja sensu. Nawet jesli
    pracownicy podpisza te aneksy, to one (w przypadku, jesli sprawa trafi do
    sadu) nie beda mialy zadnego znaczenia. Powyzsze rozporzadznie jasno mowi, w
    jakich sytuacjach pracodawca otrzyma zwrot kosztow szkolen, czyli:
    a) jesli pracownik wypowie umowe o prace
    b) jesli pracodawca rozwiaze umowe o prace bez wypowiedzenia z winy
    pracownika
    c) pracownik porzuci prace, przy czym w tej chwili w KP nie ma takiego
    terminu jak porzucenie pracy i w takiej sytuacji pracodawca po prostu
    rozwiaze umowe bez okresu wypowiedzenia z winy pracownika.
    W szczegolnosci pod pojecie porzucenie pracy nie podchodzi sytuacja, w
    ktorej pracownik nie podpisuje kolejnej umowy.

    W umowie (czy o prace, czy o podnoszeniu kwalifikacji) moga byc warunki
    korzystniejsze niz w KP czy rozporzadzeniu i wowczas one obowiazuje, ale nie
    moga byc warunki mniej korzystne - wowczas obowiazuje te z KP lub
    rozporzadzenia.