  • 1. Data: 2005-01-17 14:56:00
    Temat: UGODA Z WIERZYCIELEM!!!
    Od: "studentka" <m...@w...pl>

    Zawarłam ugodę z wierzycielem na spłatę zobowiązania. Został określony termin
    zapłaty "do 30 grudnia" oraz konsekwencje za nie wywiązanie się z umowy.
    Zapłata miała nastąpić na konto wierzyciela. Wierzyciel w umowie nie podał
    jednak numeru konta. Wpłata została dokonana rano 30 grudnia jednak uznanie
    konta wierzyciela nastąpiło 31 grudnia. Z tego tytułu wierzyciel zastosował
    dotkliwe sankcje przewidziane w umowie.

    Czy wierzyciel ma prawo tak postąpić w sytuacji braku numeru konta?

    Czy w tej sytuacji uznanie jego rachunku 31 grudnia mozna poczytywac za zwłoke

    w wykonaniu zobowiązania z umowy?

    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 2. Data: 2005-01-17 16:12:03
    Temat: Re: UGODA Z WIERZYCIELEM!!!
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "studentka" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Czy wierzyciel ma prawo tak postąpić w sytuacji braku numeru konta?

    W takim razie na jakie konto dokonałeś wpłaty? I czy zcasem nie dało się
    wczesniej tego faktu zauwazyć.

    > Czy w tej sytuacji uznanie jego rachunku 31 grudnia mozna poczytywac za
    zwłoke
    > w wykonaniu zobowiązania z umowy?

    Za chwilę uregulowania należności uważa się chwilę wpływu środków na
    rachunek. Skoro Ty złożyłeś dyspozycję 30, to z jakiego powodu środki
    wpłynęły 31? Bo przecież nie na skutek braku numeru konta, bo w takim
    wypadku trudno mi uwierzyć, by w ogóle kiedykolwiek tam wpłynęły. Zresztą
    raczej nikt by takiego zlecenia w banku do realizacji nie przyjął.

  • 3. Data: 2005-01-17 19:17:16
    Od: "studentka" <m...@w...pl>

> [...]
    >wypadku trudno mi uwierzyć, by w ogóle kiedykolwiek tam wpłynęły. Zresztą
    >raczej nikt by takiego zlecenia w banku do realizacji nie przyjął.

    Powoli - Zapłata miala nastapic na konto wierzyciela, ktory jednak nie podal
    numeru konta. Spowodowalo to opoznienie wplaty srodkow przez ksiegowa, ktora
    mimo posiadanych srodkow na koncie i zachowaniu dobrej woli nie ustalila w dniu
    29 grudnia numeru konta wierzyciela. Wplaty dokonala 30 grudnia w godzinach
    rannych (znajac juz numer)lecz uznanie konta wierzyciela nastapilo 31 grudnia
    (inny bank) dlatego wierzyciel zastosowal przewidziane w ugodzie sankcje.
    Powstaje podstawowe pytanie czy wierzyciel mogl tak postapic?

  • 4. Data: 2005-01-17 19:46:42
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Powstaje podstawowe pytanie czy wierzyciel mogl tak postapic?

    Teoretycznie mógł, bowiem warunków ugody nie zachowano. Skoro dłużnik nie
    miał możliwości uregulowania należności na skutek przyczyn, za które winy
    nie ponosił, to powinien należność przekazać do depozytu sądowego.

    Ale to teoria. Nikt w takim wypadku by tego nie robił. W praktyce sąd
    ewentualnie mógł by uznać, że jest to niezgodne z zasadami współżycia
    społecznego i przyznać załóżmy mniejsze odszkodowanie, albo uznać, że się
    nie należy.

    Natomiast nadal pozostaje aktualne pytanie, z jakiego powodu te środki szły
    dwa dni. W chwili obecnej, nawet pomiędzy dwoma różnymi bankami z reguły
    środki idą tego samego dnia. Bywa, ze są na koncie "widoczne" później, ale
    to już nie sprawa dłużnika. Przecież wymiana informacji pomiędzy bankiem, a
    centrum rozliczeniowym idzie kilka razy na dzień. w różnych bankach różnie,
    ale zlecenie musiało być dane naprawdę późno, że nie doszło tego samego
    dnia. Stąd moje pytanie o uszczegółowienie: czy ta data wpłynięcia na konto
    środków, to na pewno data ich wpłynięcia, czy jakaś tam data księgowania
    banku wierzyciela?

  • 5. Data: 2005-01-17 23:41:49
    Od: Johnson <J...@n...pl>

    studentka napisał(a):

> [...]
    > (inny bank) dlatego wierzyciel zastosowal przewidziane w ugodzie sankcje.
    > Powstaje podstawowe pytanie czy wierzyciel mogl tak postapic?

    A kto podpisywał ugodę? Przecież musiałaś widzieć że w ugodzie nie ma numeru konta.
    Wpłaciłaś po terminie.

    --
    :) Johnson

  • 6. Data: 2005-01-18 09:07:04
    Od: "studentka" <m...@w...pl>

> [...]
    >środków, to na pewno data ich wpłynięcia, czy jakaś tam data księgowania

    Dziekuje

  • 7. Data: 2005-01-18 09:17:16
    Od: "studentka" <m...@w...pl>

> [...]
    >środków, to na pewno data ich wpłynięcia, czy jakaś tam data księgowania

    Dziekuje

  • 8. Data: 2005-01-18 09:17:36
    Od: "studentka" <m...@w...pl>

> [...]
    >środków, to na pewno data ich wpłynięcia, czy jakaś tam data księgowania

    Dziekuje

  • 9. Data: 2005-01-18 10:45:48
    Od: Herbi <x...@a...pl>

    Dnia 17 sty o godzinie 20:46, na pl.soc.prawo, Robert Tomasik napisał(a):

    > Natomiast nadal pozostaje aktualne pytanie, z jakiego powodu te środki szły
    > dwa dni.

    Dwa dni ... hmm... sprawa dosyć dyskusyjna zważywszy na to że studentka nie
    podała o której godzinie złożono dyspozycje przelewu w dn. 30-12-2004r.
    Generalnie, wiadomo ze to ostatnie dni roku - nawet KIR wtedy ma mniej
    sesji ELIXIRu - porządne banki o tym informują swoich klientów.

    > W chwili obecnej, nawet pomiędzy dwoma różnymi bankami z reguły
    > środki idą tego samego dnia.

    A tutaj muszę zauważyć że zależy w który dzień składasz dyspozycje i o
    której godzinie. Przekonałem się wielokrotnie na swojej skórze że
    dyspozycja przelewu złożona w banku w czwartek w godzinach po 14 - nie
    dojdzie za CHINY LUDOWE w piątek!!! nawet na ostatniej sesji księgującej
    nie jest widoczne uznanie na rachunku. Dopiero pierwsza sesja przychodząca
    w poniedziałek wskazuje na uznanie - ale to jest godz. 12 w poniedziałek!!

    > Bywa, ze są na koncie "widoczne" później, ale to już nie sprawa dłużnika.

    A czyja? jeżeli w umowie stoi jak byk że _do_ dn 30-12-2004 ma być uznanie
    na rachunku to czyja to wina - wierzyciela???
    Wolne żarty Robercie.

    > Przecież wymiana informacji pomiędzy bankiem, a centrum rozliczeniowym
    > idzie kilka razy na dzień. w różnych bankach różnie, ale zlecenie musiało
    > być dane naprawdę późno, że nie doszło tego samego dnia.

    Normalne sesje KIRu są trzy razy dziennie:
    wychodzące:
    05:55 - I sesja KIR
    09:55 - II sesja KIR
    13:25 - III sesja KIR
    16:55 - IV sesja KIR (tylko przelewy do ZUS)

    przychodzące:
    12:00 - sesja KIR
    15:00 - sesja KIR
    18:15 - sesja KIR

    > Stąd moje pytanie o uszczegółowienie: czy ta data wpłynięcia na konto
    > środków, to na pewno data ich wpłynięcia, czy jakaś tam data księgowania
    > banku wierzyciela?

    Robercie - 'wpłynięcie', dla mnie jako wierzyciela nie ma znaczenia, ja po
    prostu tej kasy nie mam na rachunku więc nie mogę nią dysponować. Koniec,
    kropka. Pytająca za późno dokonała przelewu - jej wina.

    --
    Herbi
    18-01-2005 11:45:45

  • 10. Data: 2005-01-18 18:33:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Herbi" <x...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Robercie - 'wpłynięcie', dla mnie jako wierzyciela nie ma znaczenia, ja po
    > prostu tej kasy nie mam na rachunku więc nie mogę nią dysponować. Koniec,
    > kropka. Pytająca za późno dokonała przelewu - jej wina.

    Nie zgodzę się z tobą co do samej zasady. Gdyby ktoś w banku wierzyciela
    sprzeniewierzył te pieniądze i na skutek tego nigdy by się nie pojawiły na
    koncie wierzyciela, to Twoim zdaniem było by to równoznaczne z
    niewywiązaniem się przez dłużnika ze zobowiązania?

    Jakiś czas temu analizowałem obroty na moim ROR. Mój pracodawca dokonywał
    przelewu 1 danego miesiąca. Środki pojawiały się u mnie 4, ale z datą
    księgowania 1 lub 2 (pewnie w zależności od pory dnia). Ja faktycznie tymi
    środkami dysponować nie mogłem aż do 4. Brałem a' konto limitu kredytowego,
    który jednak nie był księgowany, bo przecież później się wszystko
    prostowało. Czy Twoim zdaniem w takim wypadku dłużnik ponosi winę za to? Bo
    moim zdaniem nie.

    W sprawie będącej przedmiotem naszych rozważań moim zdaniem należy zbadać
    którego dnia wpłynęły środki do banku wierzyciela. I tę datę uznać za
    krytyczną. Bo data faktycznego uwidocznienia ich na rachunku, to już sprawa
    umowy pomiędzy bankiem, a wierzycielem.