    From: "Maciek" <m...@e...com.pl.nospam>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Śmiertelny wypadk w czasie przerwy w pracy poza zakładem.
    Date: Wed, 4 Aug 2004 08:17:43 +0200

    Użytkownik "SQLwysyn" <s...@v...pI> napisał
    w wiadomości news:ceoh5v$f81$4@mamut.aster.pl...

    > Jesli wlasciciel auta nie sprawdzil, czy osoba (której pojazd
    > pozyczyl) posiada prawo jazdy i uzyczyl tego samochodu
    > dobrowolnie - to ponosi odpowiedzialnosc za ten wypadek.

    Dwa pytania od laika.
    Pierwsze ogolne: czy to ma jakies znaczenie?

    Posiadanie prawa jazdy nie jest przeciez warunkiem zdolnosci
    do czynnosci wypozyczenia pojazdu. Chyba moge - nie majac
    prawa jazdy - wypozyczyc samochod, a potem poprosic kogos
    innego, kto prawo jazdy ma, aby mnie tym samochodem dokads
    zawiozl? Ja wypozyczam samochod i dysponuje nim, a kto
    siadzie za kierownica, to wlasciciela nie musi obchodzic.
    Moge wynajac pieciu kierowcow i ich zmieniac.

    Moge tez wypozyczyc samochod z dobrym odtwarzaczem CD,
    aby sobie w nim posiedziec i posluchac muzyki. Prawo
    jazdy mi do tego nie potrzebne.

    Nie rozumiem wiec, dlaczego wlasciciel samochodu mialby
    sprawdzac uprawnienia wypozyczajacego.

    Drugie konkretne: jakiego rodzaju odpowiedzialnosc w tym
    przypadku ponosi wlasciciel - cywilna czy takze karna?

    Skoro wlasciciel cyt. "dał przejechać się swojemu koledze",
    czyli wiedzial ze wsiadajacy zamierza *jezdzic* tym samochodem,
    to zaufal jego umiejetnosciom i - O ILE (co wciaz pozostaje
    przypuszczeniem) kierowca nie mial prawa jazdy - wzial na siebie
    cala odpowiedzialnosc za ew. szkody wynikajace z tej jazdy
    (jak sie okazalo - rozbicie swojego nowiutkiego auta i tego,
    pod ktore kolega wjechal). Nie ma pewnie szansy na chocby
    grosz z OC.

    Jednak kolega, ktory do samochodu wsiadl, mogl pojezdzic
    po parkingu lub drodze wewnetrznej przedsiebiorstwa. Tego,
    ze wyjedzie na droge publiczna, wlasciciel samochodu nie
    mogl wiedziec, i chyba nie byl zobowiazany tego przewidywac?
    Mogl ufac w rozsadek kolegi siadajacego za kierownice.

    MBSZ lajkonika wlasciciel nie jest odpowiedzialny za to,
    ze tamten wyjechal na ulice. Tylko - czy na pewno?
    Czy moze grozi mu odpowiezialnosc karna za... bo ja wiem?
    wspoludzial, lub dopuszczenie do popelnienia przestepstwa?
    Czy to zalezy od ew. obrazen kierowcy lub pasazerow drugiego
    samochodu?

    Maciek