    From: "Falkenstein" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Siedzialem 7 miesiecy
    Date: Thu, 1 Apr 2004 12:56:17 +0200

    WOJSAL wrote:
    > Użytkownik "Falkenstein" <r...@g...pl> napisał w
    > wiadomości news:c4gd1v$de4$1@inews.gazeta.pl...
    >
    > Tylko ze tzw. zdrowy rozsadek nie jest jeden, lecz tyle
    > ile osob nan sie powoluje.

    Prawo odwołuje się do rozsadku przeciętnego człowieka. To fikcja, ale masz
    lepszą propozycję?

    > To ile inni zarabiaja rocznie nie ma tu nic
    > do rzeczy.

    A ja uważam, że ma. Bo do czegoś należy się odwołać jako do punktu
    odniesienia, miernika wartości pieniądza. A zarobki są bardzo dobrym
    odnośniiem.

    > W racjonalnej tzn. w jaki sposob?
    > Gdzie jest on zdefiniowany?

    Nie ma definicji, ale oznacza to, że da się uzasadnić racjonalnymi
    argumentami, to jest takimi, które w popwszechnym przekonaniu uchodza za
    słuszne.

    > A to niby dlaczego?

    > Mowisz o praktyce.
    > Tylko ze ta praktyka jak dotad zalezy od widzimisie
    > sedziow, a nie od poczucia krzywdy pokrzywdzonego
    > czy, jak sie domyslam, nawet nie wynika z przepisow.
    > Jak reguluja to przepisy?

    Nie od widzimisię sędziów tylko od uznania sądu. Jak się komuś nie podoba
    wyrok może się odwołać. A przepisy tego nie regulują. Zasady ustalania
    wysokości odszkodowania ustalono w orzecznictwie i taka linia jest stale
    utrzymywana.

    A co do poczucia krzywdy. Ja codziennie jak wsiadam do samochodu musze
    oglądać rdzewiejący wrak wartburga na parkingu. To uraza moje uczucia
    estetyczne i wyceniam swoją krzywdę na dwa miliony złotych. Czy sąd powinien
    mi przyznać odszkodowanie w takiej wysokości? Wszak praktyka sądów powinna
    wynikać z poczucia mojej krzywdy a nie z widzimisie sędziów.

    --
    Falkenstein
    Oderint dum metuant