  • Data: 2007-08-07 20:06:13
    Temat: Re: Rzekome przejście na czerwonym świetle.
    Od: "e<>n" <n...@v...com> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Pasikonik" <w...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:f9ac2q$gfd$1@news.onet.pl...
    > Witam.
    >
    > Ostatnio wracając późnym wieczorem do domu zostałem zatrzymany przez straż
    > miejską za przejscie przez skrzyżowanie na czerwonym świetle. Co ciekawe
    > zatrzymanie odbyło się już po fakcie tzn. zdązyłem przejść spokojnie jakieś
    > 500 metrów i dopiero wtedy spotkałem strażników. W momencie zatrzymania nie
    > pamiętałem czy faktycznie przeszedłem w którymś miejscu na czerwonym (bo na
    > owym skrzyżowaniu jest jakieś 6 świateł pod rząd = duże skrzyżowanie z
    > tramwajami i nie było to jedyne skrzyżowanie przez które wtedy przechodziłem)
> [...]

    1. podnieś, że twoje przejście było zgodne z art 13 ust. 1 ustawy prawo o ruchu
    drogowym:

    "Pieszy, przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany zachować
    szczególną ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, korzystać z przejścia
    dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym przejściu ma pierwszeństwo przed
    pojazdem."

    - zachowałeś szczególną ostrożność
    - nie stworzyłeś zagrożenia
    - przed przejściem upewniłeś się, że nie nadjeżdża żaden pojazd

    2. podnieś, że nie naruszyłeś żadnego z zakazów dotyczącego ruchu pieszych (art.
    14 ustawy)

    3. podnieś, że zgodnie z przywołanym art. 13 ust. 1 oraz 26 ust. 1 ustawy, o
    treści "Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest
    obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu
    znajdującemu się na przejściu.", jako pieszy masz pierwszeństwo na przejściu dla
    pieszych nawet na czerwonym świetle (!)

    4. podnieś, że zgodnie z art. 1 § 2 kodeksu wykroczeń "Nie popełnia wykroczenia
    sprawca czynu zabronionego, jeżeli nie można mu
    przypisać winy w czasie czynu.", tymczasem twoim celem nie było złamanie zakazu
    i stworzenie zagrożenia, lecz rozważne skorzystanie z warunków panujących na
    drodze, które umożliwiają swobodne i BEZPIECZNE przejście nawet na czerwonym
    świetle, a więc nie można tobie przypisać winy.

    5. wobec powyższego poproś o odstąpienie od kary lub co najwyżej zastosowanie
    nagany/upomnienia

    PS
    uwaga, a na przyszłość radzę wyciągnąć pragmatyczne i inteligentne wnioski z
    tego jak zostało określone znaczenie i zakres obowiązywania czerwonego sygnału w
    sygnalizatorze S-5 w rozporządzeniu w sprawie znaków i sygnałów drogowych (art.
    98 ust. 2 pkt 2): "sygnał czerwony - zakaz wejścia NA PRZEJŚCIE." :)